Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Medisch instrument wint LiveWire-Award

De chirurgische vinding van Jules Scheltes (36) en Malcolm Begemann (53) is gisteren uitgeroepen tot beste ondernemersidee. De twee ondernemers kregen uit handen van Esther Raats 10.000 euro, de hoofdprijs van de LiveWire Young Business Award.

De uitvinder achter het buigzame instrument is Paul Breedveld. Zijn inspiratie haalde hij uit de tentakels van een octopus. “Dat is uit verschillende lagen opgebouwd, zodat het uiteinde alle richtingen op kan.” Scheltes en Begemann patenteerde het idee en gingen er mee aan de slag.

 

De toepassingen voor het instrument van DEAM zijn legio. Maar het product wordt eerst in gebruik genomen bij minimale invasieve operaties, ingrepen waarbij de chirurg middels een zo klein mogelijke incisie opereert.

Minder snijden

Juryvoorzitter en zakenvrouw van het jaar Esther Raats benadrukte vooral de kostenbesparingen voor de medische wereld die het product met zich meebrengt. De arts heeft meer bewegingsvrijheid en hoeft op minder plaatsen in te snijden. Dat bespaart tijd, geld en versnelt het genezingsproces van de patiënt. 

 

Tienduizend euro

De 10.000 euro stoppen Scheltes en Begemann voornamelijk in de productontwikkeling. Zo kan het instrument worden uitgerust met een knipkop, een dun draadje, een camera of grijpertje. “Hierdoor is het instrument in de toekomst ook te gebruiken voor oogoperaties en dotterprocedures”, aldus Scheltes.

 

Wel jammer dat het ‘stuurbare instrument’ van DEAM nog geen naam heeft. Maar wellicht bespreken de ondernemers dat binnenkort met partner Microline Pentax. Want afhankelijk van de gesprekken met deze Amerikaanse zakenpartner, brengt DEAM het instrument in de tweede helft van 2007 op de markt. En dan zal het hard gaan. Want het distributienetwerk van Microline geeft direct toegang tot de medische sector op wereldwijd niveau.

 

Paraplu
Publieksprijswinnaar van de award, is Senz. De ondernemers weten natgeregende consumenten blij te maken met een stormvaste paraplu. Philip Hess en Gerard Kool sloten onlangs nog een deal met Mexx, om het product aan de man te brengen. “Zo positioneren we de asymmetrische paraplu ook als accessoire.” En dat werkte. De eerste 10.000 stuks waren binnen negen dagen geheel uitverkocht.