Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederland geen dynamische kenniseconomie

'Met het innovatievermogen van Nederlandse ondernemers is het droevig gesteld', zegt Henk Volberda, hoogleraar strategisch management aan de Erasmus Universiteit. Nederlanders zijn meer gefixeerd op het verlagen van kosten dan op innoveren.

Ons land zakt een plaats op de Global Competitiveness Index, een onderdeel van het Global Competitiveness Report 2007-2008. Dat betekent nog altijd een tiende plaats op de ranglijst – we zijn daarmee een solide middenmoter.

 

Redenen voor de daling zijn de lage investeringen in het onderwijs, bureaucratie en een slecht functionerende arbeidsmarkt.

 

Manager vs ondernemer 

Volberda noemt in Fem Business de Nederlandse manager als een van de oorzaken van de daling. Die heeft in verhouding tot zijn buitenlandse collega’s weinig aandacht voor innovatie, zowel op technologisch als sociaal gebied. Anders gezegd: hij is te veel gefixeerd op het verlagen van de kosten, in plaats van het verhogen van de opbrengsten.

 

Dat doen ondernemers beter. Volgens Fem Business hebben de bedrijven in de Fem Business 500 hun positie te danken aan ‘het lef om te innoveren’. Echt ondernemerschap tegenover risicomijdend gedrag. Een kwaliteit waar ook de Sprout Challengers hun succes aan te danken hebben.

 

Zomaar in het wilde weg risico nemen is echter ook niet verstandig. ‘Ondernemen is risico nemen, maar doe het wel bewust’, waarschuwt Norbert Bakker op zijn Sprout Expert Log.