Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse octrooien toch niet zo Hollands

De Nederlandse kenniseconomie glorieert op het wereldwijde innovatietoneel. Toch? Nee dus. De Nederlandse kenniseconomie gaat gebukt onder een diep en structureel ‘not invented here’ syndroom.

Nederland scoort hoog in de internationale arena, meldt NL octrooicentrum in een begin deze maand verschenen rapport Octrooitoppers. “Nederland heeft een aandeel van 3,6 procent in de totale mondiale geoctrooieerde innovatie”, schrijven de onderzoekers. Over de negen topsectoren die door de politiek in een bevoorrechte positie worden gemanoeuvreerd ligt dat percentage zelfs nog iets hoger: 4,2 procent.

>> Lees ook: Google vertaalt patenten ondernemers in 32 talen

Voeding en high tech

De absolute uitschieter is de topsector ‘voeding’ is dat aandeel zelfs een indrukwekkende 8,8 procent. Ook de sector ‘high tech’ doet het bovengemiddeld goed met een mondiaal aandeel van 3,4 procent van de internationale patenten. Met die innovatiekracht van ons kikkerlandje zit het verhoudingsgewijs wel goed. Nederland is in omvang ongeveer de 23ste economie ter wereld en toch hebben we de zevende plek als het gaat om het aantal octrooien en gemeten naar octrooien per miljoen inwoners scoren we Europees zelfs een vijfde plaats. Mooi, maar wat zeggen de cijfers nu werkelijk?

>> Lees ook: Obama: ‘Deze patentwet is van vitaal belang’

Onderzoek niet in Nederland

Weinig. Ook al stelt NL Octrooicentrum: ‘Octrooidata bieden een goed inzicht in de internationale innovatiepositie van Nederland voor de negen topsectoren.’ Niets is minder waar. Wat het onderzoek weergeeft zijn de octrooien aangevraagd door bedrijven die hun hoofdkantoor in Nederland hebben. En dan blijkt een aanzienlijk deel –mogelijk de helft- van de Nederlandse octrooien komen voort uit onderzoek dat niet in Nederland plaatsvindt.

>> Lees ook: Zo vraag je een patent aan’

On-Nederlands

Van de grote spelers die massaal octrooiaanvragen is aanzienlijk minder dan de helft van de ‘Nederlandse’ octrooien toe schrijven aan nationale R&D-activiteiten. Bij Unilever is dat maar 38,75 procent, bij Philips maar 40 procent en bij DSM 65 procent. En dalende bovendien.

Lees het hele artikel op OnzeEconomie.nu

Lees ook: