Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Next Speaker

Sprekersbemiddelingsbureau The Next Speaker kwam dit jaar uit het niets tevoorschijn en veroverde al snel een plek op de markt. "Ik moet eerst even hier de basis goed neerzetten, daarna ga ik naar Silicon Valley."

Oprichtster Tessa Sterkenburg (38) wil een nieuwe generatie sprekers voor het voetlicht brengen: innovatieve ondernemers. “Het bedrijfsleven heeft ze hard nodig.”

  

Tessa Sterkenburg heeft zichzelf een jaar geleden bevrijd uit het knellende korset van werken bij een multinational. En dat wil ze weten ook. Geen geestdodende routinehandelingen meer, maar alles opnieuw zelf ontdekken. Enveloppen dichtplakken, administratie, public relations, mensen werven en aquisitie; ze doet het allemaal lekker zelf. “Ik heb er enorm veel plezier in”, schatert ze. “Straks zal ik heus mijn onderneming moeten uitbreiden en zaken moeten uitbesteden, maar ik wil hier nu even goed van genieten.”

 

Ze werkte tien jaar bij een internationaal uitgeefconcern, waar ze zich bezighield met wetenschappelijke productontwikkeling. Ze speelde al langer met de gedachte om voor zichzelf te beginnen. Toen Sterkenburg een innovatief product had ontwikkeld dat in een vergevorderd stadium werd afgefloten, nam ze zonder te aarzelen ontslag.

 

Het idee voor haar bedrijf ontstond tijdens een diner thuis. Er komen veel ondernemers over de vloer dankzij haar vriend, serie-entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten. “Sommigen vertelden dat ze weleens voor lezingen gevraagd werden, maar dat ze er geen zin meer in hadden, voor die ene fles wijn. Logisch, want een goede lezing voorbereiden kost minstens twee dagen. Ik dacht: wat zonde. Dit zijn juist de mensen die iets te bieden hebben, omdat ze sneller gaan dan het bedrijfsleven. In grote bedrijven krijgen mensen de kans niet om zich met actuele ontwikkelingen bezig te houden. Dat kan ook niet anders, het is een machine.”

 

 

Hogere beloning

Zelf heeft ze nog nooit zo efficiënt gewerkt. “Alles wat ik nu doe, is relevant. Ik had altijd het gevoel dat ik geremd werd. Nu werk ik elke avond, maar voelt het niet zo. Sterker nog: ik heb altijd het gevoel dat ik te weinig doe.”

 

Begin dit jaar begon Sterkenburg sprekers uit te nodigen. In juni had ze er vijfentwintig en lanceerde ze haar website officieel. Ze had een buffer om het een tijdje zonder inkomsten te rooien, maar het ging al snel zo goed dat ze er van kon leven. “Na de zomer ging het lopen. Ze weten me te vinden en de sprekers zijn tevreden.” Dat de onderneming snel op te zetten was, vond ze erg prettig. “Ik wilde gewoon aan de slag.”

 

Een ondernemersplan had ze niet, hoogstens was er iets gekrabbeld op de achterkant van een servet. “Je hoofd is goed genoeg. zo’n  plan belandt uiteindelijk toch in de prullenbak. En ik had geen bank nodig, want ik hoefde alleen mijn salaris te investeren.” Ze hanteert een standaardtarief van twintig procent. In ruil daarvoor krijgen sprekers niet alleen praktische ondersteuning, maar ook een beduidend hogere beloning dan zonder bemiddeling. “Ik onderhandel veel beter. Sprekers vinden het heel vervelend om van zichzelf te zeggen dat ze zo goed zijn.”

 

De kwaliteit van haar sprekers is het allerbelangrijkste, besefte ze. Daarom doet ze alle intakegesprekken zelf. Hoe ze aan haar sprekers komt? “Ik zit veel op Twitter.com. Daar kun je veel over mensen te weten komen. Ik kijk of ze het goed doen op spreekbeurten, bel rond om kenners uit het veld naar hun mening over iemand te vragen, kijk wie er op conferenties spreekt. En ik lees hun blogs. Al mijn sprekers hebben er eentje, ja.”

 

 

Rode konen

Sterkenburg wil het anders doen dan Speakers Academy, dat grossiert in bekende televisiepersoonlijkheden en sporters. “Wij hebben een niche van ondernemers die zijn gespecialiseerd in innovatie en nieuwe technologie. Wat dat betreft zijn we geen concurrent. Maar het is wel fijn om een doelwit te hebben. Ik wil groter worden, haha. In Miljonair hadden ze het heel badinerend over ‘initiatiefjes’ als de mijne. Dat geeft de verhouding goed weer.”

 

Ze ziet haar sprekers wel degelijk als de volgende generatie. “Er wordt zoveel georganiseerd, uiteindelijk willen mensen toch liever echte kennis tot zich nemen, dat weet ik zeker.” Ze heeft door de wol geverfde internetentrepreneurs in haar ‘stal’, zoals haar vriend, maar ook jongeren die hun gebrek aan ervaring compenseren met hun geestdrift. “Die staan met rode konen en spuug op de lippen te praten. Ik heb ze soms grote zalen beter zien bespelen dan ervaren sprekers.”

 

Met aparte initiatieven wil Sterkenburg The Next Speaker naar een hoger plan tillen. Zoals een spreker on tour, waarop opdrachtgevers kunnen intekenen. Sterkenburg lacht uit voorpret: “Ben benieuwd of het werkt. Misschien gaan we ook een variant op crowdfunding proberen; wat heb je ervoor over om iemand te horen spreken?” Ze heeft ook internationale aspiraties, een uitwisseling met sprekers uit Silicon Valley is de volgende stap. “Ik moet eerst even hier de basis goed neerzetten, dan ga ik ook daarheen.”

 

Tekst: Annette Wiesman