Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online huishoudboekje The Moneyer wil dat je méér uitgeeft

Online huishoudboekjes lijden aan de Nibud-ziekte, zegt ondernemer Erik Driessen. Ze helpen vooral kosten te besparen. The Moneyer belooft een positievere aanpak. Toewerken naar een spaardoel om vervolgens te kunnen gaan shoppen. Want de ondernemer wil er wel aan kunnen verdienen. 

Zo’n 6 jaar geleden ontmoette Driessen tijdens zijn werkzaamheden als zelfstandig strateeg Willem Cramer, ceo bij Friesland Bank. Cramer gaf hem een droomopdracht voor: een internetbank ontwikkelen die niet concurreerde op prijs maar op functionaliteit. Kortom, hij hoefde niet naar het prijskaartje te kijken. Een jaar lang werd er gewerkt aan het plan dat helaas strandde toen Cramer als ceo vertrok.

Hoewel Driessen al klaarstond moest hij een jaar lang leuren langs investeerders. “Men was enthousiast maar er was destijds te weinig kapitaal.” Voordat Driessen opgaf, ontmoette hij uiteindelijk enkele it-ondernemers die tijdens de eerste meeting direct toestemden. In april 2011 kon alsnog worden gestart met de ontwikkeling.

Daar kwam Moneyeyer uitrollen. Wat doet deze gevleugelde internetbank precies? Je kunt via The Moneyer je betaal- en rekeninggevens uploaden om zo een inzicht te krijgen in je uitgavepatronen. Zo ver dus niet veel verschillend van online huishoudboekjes van bijvoorbeeld ING, AFAS Personal, of de ABN Amro. De ondernemer zegt zich te onderscheiden doordat het ook spaardoelen helpt realiseren.

Startup met bobo’s 

In plaats van jonge ondernemers te verzamelen koos Driessen bewust voor ervaren krachten. Als een projectmanager sturen op tijd past niet in zijn visie. “Snelheid is belangrijk maar veel belangrijker vind ik vernieuwing en creativiteit.” Uiteindelijk zijn er drie volledige versies ontwikkeld voor de huidige variant live ging. Zijn ‘hulpjes’ hebben allemaal meer dan 10 jaar werkervaring, een vrouw, kinderen en een hypotheek. “Ik vraag ze een creatief avontuur aan te gaan. Ons bestaansrecht moet nog worden veiliggesteld. Echt goede ontwikkelaars moet je de veilige ruimte bieden om te experimenteren en te mislukken. Daarom zijn ze ook allemaal aandeelhouder.”

Nu we met gemiddeld ongeveer 4 financiële instellingen een zakelijke relatie hebben, geven online huishoudboekjes inzicht in ons uitgavepatroon. Steeds meer grote financiële instellingen springen op de trend in. Denk bijvoorbeeld aan Knab van Aegon. Dat is een online bank die het voor particulier mogelijk maakt om hun vermogen te plannen. Driessen kijkt anders naar de markt. Die lijdt volgens nog te veel lijdt aan de Nibud-ziekte. “Tools worden gepositioneerd voor mensen die geld tekort komen en willen kijken naar het verleden. De toekomst is veel interessanter.”

Slim verdienmodel 

Ja, hier komt de truc. Driessen wil juist dat de consument uiteindelijk meer de portemonnee trekt. Hoe zijn verdienmodel werkt? De spaardoelen worden beschouwd als koopintenties welke commercieel interessant zijn voor bedrijven. Wanneer 90 procent van het spaardoel is bereikt kan de koopintentie vrijwillig openbaar worden gemaakt. Partners, die een fee betalen voor het gebruik van het platform, kunnen hierna een scherpe aanbieding doen.

Voor een online huishoudboekje wordt wel direct topzwaar opgetuigd. Met onder andere oud-topmannen van Rabobank en Ordina is direct een raad van commissarissen van statuur aangesteld. Het winnen van vertrouwen is volgens de ondernemer de grootste uitdaging. “Zij geloofden in ons idee. Voor het geld hoefden ze het echt niet te doen”, aldus Driessen. “We vragen de consument om financiële data en bieden absolute privacy. We zijn wat dat betreft roomser dan de paus. Alle data wordt gehost in Zwitserland, het land dat niet meewerkt aan data-uitwisseling met de VS. We kunnen niet eens bij de e-mailadressen van onze gebruikers.”

Met, na drie maanden, 1500 gebruikers is het nog een lange weg naar de beoogde 50.000 in Nederland. Het overtuigen laat Driessen verder over aan de gebruikers zelf. “De functionaliteit moet je overtuigen.”

Groeien via partnerships

De eerste partnerships worden op dit moment gesloten. Met name brancheorganisaties zijn geïnteresseerd. Zo zouden bijvoorbeeld leden van de Bovag in de toekomst een aanbieding kunnen doen. Ook voor verstrekkers van financiële producten kan het platform uitkomst bieden. Doordat alle financiële gegevens van een potentiële klant al beschikbaar zijn kan de acquisitietijd en dus de kostprijs van bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker sterk dalen. Er worden al gesprekken gevoerd om de gegevens van een gebruiker, indien hij of zij dat wenst, te koppelen aan sales-systemen.

Hoewel dit nog toekomstmuziek is hoopt Driessen uiteindelijk bij te dragen aan de liberalisering van de Europese markt. “Waarom zouden we in een verdere toekomst de koopintenties van onze gebruikers niet voorleggen aan internationale spelers?”

Dit artikel is geschreven door internetjournalist Yoshi Tuk.