Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ontwerpers innoveren tapijtmarkt

Het Amsterdamse ontwerpbureau Lama Concept heeft een innovatief tapijt ontwikkeld. Het integreert led-verlichting in tapijten. "Onze productielocatie blijft geheim, fabrikanten azen op ons concept." 

De woningmarkt verkeert in een zware malaise en tapijt is als vloerbekleding een beetje op zijn retour. Twee Amsterdamse ontwerpers hebben echter een innovatief tapijt ontwikkeld dat de ingeslapen markt misschien wel wakker kan gaan schudden. Ontwerper Yvonne Laurysen: “We experimenteren wel vaker in ons ontwerplab, bij toeval rolde er een tapijt uit.”

Samen met ondernemer/ontwerper Erik Mantel startte zij in 2000 Lama Concept en doen zij exclusieve ontwerpopdrachten, denk aan lampen en wandbekleding in opdracht van architecten. In 2006 kregen ze het verzoek van Airbus om een concept vliegtuigtapijt te ontwikkelen met led-lampjes. Normaal zitten de lampjes die passagiers naar een nooduitgang leiden in een aparte strip op het tapijt. “We hebben een manier gevonden om de lampjes op een elegante manier in het tapijt te verwerken en via software te laten aansturen”, zegt Laurysen.

Het was een succes en ze besloten een productlijn in tapijten te ontwikkelen om daarmee meer het hoge segment van de zakelijke tapijtmarkt op te zoeken. Laurysen: “De tapijtbranche is nog nauwelijks bekend met smart textile.” Dat is textiel waarin technische ‘foefjes’ zijn verwerkt en dat op een bepaalde manier interacteert met de omgeving.

Rem Koolhaas

De ondernemers hebben inmiddels twee grote Airbussen ingericht. Het gaat om 100 vierkante meter per vliegtuig. Dat lijkt weinig, maar ze verkopen een vierkante meter led-tapijt voor bijna 700 euro. Ter vergelijking: voor een vierkante meter tapijt betaalt een consument in de winkel rond de twintig euro.

Ook is hun led-tapijt sinds kort terug te vinden in een Landrover (zie foto) en zijn de ondernemers bezig met het inrichten van 22 privéjets voor het Franse Dassault Falcon. Alle aandacht gaat nu echter uit naar het binnenhalen van een opdracht die voor een blijvende doorbraak van hun tapijtconcept moet gaan zorgen. Ze maken kans om in opdracht van architect Rem Koolhaas een groot kantoor in het Midden-Oosten te gaan bekleden. “We hebben dan werk tot 2012 en zullen moeten gaan uitbreiden.”

De ondernemers – ze hebben hun bedrijf met eigen geld gefinancierd – doen tot nu toe al het ontwerpwerk zelf en gebruiken voor de uitvoering ervan freelance productontwikkelaars. Ze draaien momenteel een omzet van 300.000 euro per jaar en hebben een winstmarge van dertig procent, maar verwachten de komende jaren flink te kunnen gaan groeien.

Ze laten het tapijt produceren in Nederland, maar niet bij een tapijtfabrikant, wat een normale manier is als je als kleine ontwerper een serie tapijten wilt maken. Ze hebben auteursrecht op het design van het tapijt. “In de praktijk valt je ontwerp echter lastig te beschermen. Daarom is onze productielocatie geheim, als we het bij een grote tapijtfabrikant zouden laten maken, ligt ons concept op straat.”

Innovatieve productie

Hetgeen waar die fabrikanten op azen is volgens de ondernemer niet alleen de led-toepassing, maar ook de manier waarop zij hun materiaal verwerken tot tapijten. “De gebruikelijke manier is om kleden te weven en er patronen op te drukken. Wij hebben een techniek ontwikkeld waarmee alle kleurpatronen en de led-lampjes op een natuurlijke manier in het tapijt worden verwerkt. Je kunt het een beetje vergelijken met de manier waarop sushirolletjes worden opgebouwd.” 

Ledjes kopen in ze nu nog ‘duur’ in bij Osram, dat is naast Philips en General Electric, één van de grootste producenten van led-lampen. Laurysen: “We zijn in samenwerking met studenten zelf een lampje aan het ontwikkelen in China. De prijs wordt een stuk interessanter en de manier van integreren ook.”

De ondernemers willen zich voorlopig op de zakelijke niche focussen en zeggen hun led-concept in andere interieurproducten te gaan toepassen. In de toekomst zullen ze mogelijk met een grote fabrikant in zee gaan en hun concept in licentie te geven. Op dit moment zien zij daar nog weinig concrete kansen. “Wat wij doen met led blijft custom made, ieder lampje moet er met de hand in gezet worden, zonder grote investeringen valt er lastig een massaproduct van te maken. En tot die investeringen zijn fabrikanten in de huidige consumentenmarkt nog niet bereid.”

Lees ook: