Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Producer raakt juiste snaar bij mondiale klant

De wereld van reclamemuziek is internationaal georiënteerd en bestaat uit veel muzikale einzelgängers. Sizzer Amsterdam, in 2005 opgericht, zegt daarin een schakel te zijn. "We spreken de taal van muzikanten en reclamemensen."

Dat Nederland en met name onze hoofdstad de afgelopen tien jaar steeds meer internationale creatieve bedrijven aantrekt, is bij bekend. Door de toevoeging Amsterdam zou je dus denken dat Sizzer een Nederlandse afdeling is van een hippe buitenlandse reclamespeler. Niets is minder waar. Oprichter Sander van Maarschalkerweerd: “We zijn puur Amsterdams, de toevoeging werkt als een extra voor verkoopargument voor buitenlandse klanten.”

Reclames

Recent heeft Sizzer bijvoorbeeld de muziek onder de reclame gezet van de nieuwe Audi A4. En ook het via het in Parijs gevestigde Fred & Farid een reclame voor Martini gedaan. Voor die laatste reclame heeft Maarschalkerweerd bijvoorbeeld de Nederlandse zangeres Roos Jonker ingeschakeld. Inmiddels doet hij het niet meer alleen. Sinds enkele jaren is Michiel Marsman creatief directeur in het bedrijf. Hij maakte tot die tijd onderdeel uit van het productieduo Justin Billinger & Michiel Marsman, die verschillende bekende producties op hun naam hebben.

Grote merken besteden hun reclamebudgetten steeds vaker uit aan creatieve reclamebureaus, zoals het Amerikaanse Wieden + Kennedy of kleinere internationaal opererende reclamebureaus in Amsterdam. Denk aan namen als BSUR of KesselsKramer. Dit soort bureaus vormen weer de klanten van Sizzer. Maarschalkerweerd: “We spreken als bureau de taal van zowel de muzikanten en componisten als die van onze opdrachtgevers, de regisseurs en reclamemensen. Hiermee weten toegevoegde waarde te creëren.”

Veranderende markt

Sizzer treedt dus op als een soort makelaar tussen de verschillende betrokkenen bij het productieproces. “Vaak komt het voor dat de componist in London werkt en dat er Frankrijk uiteindelijk iemand alles afmixt. Bij ons komen de scripten binnen en wij coördineren alles.” De ondernemer zegt met zijn dienstverlening in te spelen op een trend in de industrie. “Vroeger ging al het werkt naar een aantal componisten die een bepaald genre domineerden, zoals rock of klassiek.

Nu worden opdrachten veel breder aanbesteed en zijn er meer kansen, dat maakt de markt ook diffuser voor klanten.” Sizzer neemt opdrachten vaak op fixed fee basis aan en zoekt er vervolgens muzikanten en componisten bij. “We werken met sessiemuzikanten, maar ook met muzikanten die naast onze opdrachten een eigen carrière nastreven.”

Gemiddeld zegt Maarschalkerweerd zo’n 100 projecten per jaar te doen, die meestal een twee of drie weken duren. Wat hij er aan overhoudt per opdracht, dat zegt Maarschalkerweerd niet. “Dat hangt heel erg af van de gebruikersrechten van de muziek.” Zo doen ze soms alleen een muziekzoekopdracht, waarbij componisten een remake maken van een bestaand nummer. Soms maken ze een hele productie in de studio met orkest en is het nummer helemaal door een muzikant gecomponeerd. “Niet voor elke opdracht is er een hele studio nodig, maar we nemen het liefst zomin mogelijk met digitale instrumenten op.”

Pitch

Het verkrijgen van opdrachten is nog niet eenvoudig. Hij moet meedoen aan een pitch. Hij wordt gevraagd een ruwe demo in te sturen, waarvoor hij een eerste fee krijgt. “We moeten dus redelijke voorinvesteringen doen, want je gaat geen krakende versie opsturen, meestal hoeft een stuk alleen nog gefinetuned te worden.” Daardoor moet hij goed zijn kansen inschatten.”Soms moet je bewust dingen laten schieten.”

Hoe heeft hij zich in de internationale reclamewereld heeft weten in te vechten? De ondernemer werkte lange tijd voor Soundscape, een muziekdesignbedrijf. Daar heeft hij dus contacten kunnen opdoen. “Ook we wonnen in het eerste jaar al een aantal awards.” Zo won de reclame van Olympus, waar Sizzer de muziek voor had gedaan, een Gouden Leeuw in Cannes in 2005 (zie video). “Dit werkt als mijn visitekaartje naar nieuwe opdrachtgevers toe.”

Meer nieuws uit de creatieve industrie?:

Lees ook over het verhaal van BSUR:

En het verhaal van reclamebureau THEY: