'Silicon Valley is keihard werken'

Ga alleen naar Silicon Valley als je bereid bent om keihard te werken en de ambitie hebt om de wereld te veranderen. Dat is de boodschap van Arne Maas en Peter Ester, die een boek schreven over de Amerikaanse broedplaats.

Maas en Ester zijn beide docent (lector) bij het Kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap van de Hogeschool Rotterdam, waar ze onder meer studenten en jonge ondernemers adviseren om zich al dan niet in Silicon Valley te vestigen. Het tweetal verbleef er eerder dit jaar ruim een maand voor het boek ‘Start me up in Silicon Valley', waarvoor ze onder meer 20 Nederlandse ondernemers interviewden die daar actief zijn.

Ondanks een aantal nadelen begrijpt Maas heel goed dat een ondernemer zich daar zou willen vestigen. Hij werd naar eigen zeggen gegrepen door de buzz in de regio ten zuiden van San Francisco. Maar wat is er dan zo geweldig en anders aan ondernemen in dit walhalla van innovatie? Het gebied is even groot als de Randstad, maar de Randstad heeft geen Google of Facebook voortgebracht, wil Maas maar zeggen. 

Het boek geeft met een ‘sanity check’ inzicht of je als ondernemer geknipt bent voor het Californische technologiemekka. Zo ben je daar volgens de auteurs zonder een flinke dosis passie niet op de juiste plek. ‘Met de insteek 'het lijkt me wel leuk om een bedrijf te starten' is helemaal niks mis, maar dan heb je niks te zoeken in de Valley’, zegt Maas. ‘Als je het leuk vindt om met 10 man een mkb-bedrijf te hebben, dan kun je net zo goed hier blijven.’ 

Verder hebben investeerders in Silicon Valley uiteraard geen interesse in middelmatige plannetjes en moet je zorgen dat je in het (heel) kort kan vertellen wat je doet, waarom en voor wie. Ook moet je deel uitmaken van een 'super team': investeerders in Silicon Valley kijken naar wie het moet gaat doen, nog meer dan naar het idee dat je hebt.

Technologie

Maar in het ‘eldorado van innovatie en ondernemerschap’ gedijen natuurlijk vooral bedrijven die met behulp van technologie de wereld veranderen. ‘Als je een marketingbedrijf wilt beginnen dan ben je daar niet op de goede plek.’ Trendwatchers kunnen ook wegblijven, want Silicon Valley-bedrijven zijn volgens Maas veel minder bezig met voorspellen. ‘Ze doen geen marktonderzoek, ze máken markten.’

Maas en Ester hebben ook oog voor de slechte kanten van Silicon Valley. Overvolle wegen en de soms haperende infrastructuur bijvoorbeeld. En de opvallende afwezigheid van vrouwelijke ondernemers. Ook is het materialisme er af en toe 'wel erg extravagant’ en is de sociale ongelijkheid er groot. 'De economie van Silicon Valley is ‘sizzling’, maar de baten ervan zijn erg scheef verdeeld', schrijven Maas en Ester.

Ook is het aanvragen van een visum soms een drama. Het boek beschrijft onder meer de lotgevallen van Edial Dekker (oprichter van Gidsy). Die moest duizenden euro’s moest uitgeven aan advocatenkosten een boekwerk schrijven van 240 pagina's met daarin al zijn presentaties die hij ooit had gegeven.

Geld

De usp's van Silicon Valley maken veel goed: de ruime toegang tot geld, de risicobereidheid en het delen van kennis. ‘Als je bereid bent om daar keihard voor te werken, dan heb je een reden om daarheen te gaan. Het maakt daarbij geen bal uit waar je vandaan komt.’

Het maakt geen bal uit waar je vandaan komt

Maar als je als Europese ondernemer daar voet aan de grond wil krijgen moet je daar wel zitten. ‘Men hecht daar aan lokaal netwerk en face to face-contact. Ze hebben geen behoefte aan mensen die alleen maar langskomen om geld te halen.' Een aantal Nederlandse ondernemers, zoals Ruben Daniëls met Cloud 9, hebben daarom een vooruitgeschoven post in Silicon Valley. Zo profiteren ze tegelijk van het feit dat ontwikkelaars in Europa net wat minder schaars en duur zijn dan in Californië.

Religieus

De Hogeschool Rotterdam stuurde onlangs 4 studenten naar de Valley. Dat was volgens Maas een ervaring die hun leven voorgoed veranderde. ‘Het klinkt misschien een beetje religieus, maar ze hadden echt het licht gezien.’ Maas en Ester schreven het boek deels in Silicon Valley zelf. ‘Ik ging er zelf ook on-Nederlands van schrijven. Als je daar zit, dan ga je daar heel makkelijk in mee.’

Ze hadden echt het licht gezien

Maas vergelijkt de drive van de mensen in Silicon Valley met de vibe in een drukke stad als Hanoi (Vietnam). ‘Al die Vietnamezen willen allemaal een auto. Je moet er niet aan denken als ze dat allemaal hebben, maar de drive die daarachter zit missen we hier helemaal. Bij ons is het best wel een beetje ingekakt. We denken dat we er al zijn en zijn een beetje traag aan het worden. De wereld draait door, de vraag is of we daar op de juiste manier op inhaken.’

Het boek Start me up in Silicon Valley verschijnt vrijdag in eigen beheer

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!