Slimme lichtplannen van Innr

Rob Timmer, Jeroen Dalderop en Gerry Vermeulen bieden met hun startup Innr niet alleen een online tool om een lichtplan te maken, ze leveren er meteen alle draadloos te bedienen ledverlichting bij. 'We verkopen geen lampen, maar licht'.

Wat doet Innr?

Innr biedt consumenten een online app om een lichtplan mee te maken: de Light Advisor. Waar je met de keukenplanner van Ikea met kastjes schuift, voer je bij Innr je woning compleet met alle meubels in, waarna het systeem aangeeft waar en hoe lichtpuntjes zouden kunnen worden gemonteerd. De adviseur toont meteen ook de ideale instellingen voor momenten als tv-kijken of dineren. Een volgende druk op de knop en je krijgt een boodschappenlijst met led-verlichting, nog een klik extra en je bestelt alle producten bij de maker: Innr. Die complete aanpak van lichtplan tot materiaal maakt Innr al bijzonder, zijn verlichting is ook helemaal van deze tijd: dankzij slimme chips in elke lichtbron zijn ze draadloos te bedienen met je smartphone, zodat alle voorkeuren rond de verlichting door de gebruiker overal te bedienen zijn. Een startpakket met spots en een 'bridge' de zender/ontvanger is er voor tussen de 200 en 300 euro, losse lampen zullen drie tientjes kosten voor de exemplaren die je in een bestaande fitting schroeft, tot 5 tientjes voor een opbouwspot.

Wie zitten achter de startup?

Jeroen Dalderop, ex-Philipsman die lang in Azië zat.  'Ik ben in Japan in aanraking gekomen met het fenomeen lichtplan en de manier waarop daar consumenten hun huis van high-end lichtinstallaties laten voorzien. Dat wilde ik toegankelijk maken voor een grotere groep.' Rob Timmer kent Dalderop van zijn tijd in Hongkong. Ook Timmer is Philipsveteraan en was er verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de met internet verbonden Net TV. Hij bracht ook Gerry Vermeulen aan boord, het softwaregenie achter het platform voor de connected televisies. 

Wie zit er te wachten op Innr?

De strijd om het licht is nog lang niet gestreden.'
Michael Lucassen, TIIN Capital.

Iedereen die die zijn interieur belangrijk vindt; dat is twee derde van de huishoudens. 'Er zijn genoeg aanbieders van ledlampen, en ook partijen die zorgen dat je die op afstand kunt bedienen.  Maar wij zijn helemaal aan de andere kant begonnen: verlichting is ontzettend belangrijk maar mensen realiseren zich dat pas als ze hun huis helemaal mooi hebben ingericht. Pas dan ontdekken ze wat licht kan doen voor hun huis, maar ze weten niet hoe ze dat effect kunnen ebreiken. Daarbij helpt onze lichtplanner. We doen suggesties, en leveren meteen het materiaal erbij. We verkopen dus geen lampen, maar verlichting.' Of Philips, dat met zijn Hue ledlamp-plus-app een behoorlijke hit scoort, een concurrent is? 'Nee, eigenlijk hebben we weinig met elkaar te maken, gezien onze aanpak en omvang. Je zou hooguit kunnen zeggen, dat we dezelfde markt aan het ontginnen zijn, die van connected verlichting.'

Hoe verdient Innr geld?

'Ik ben begonnen met het idee van de lichtplanner. Aanvankelijk wilde ik hardware van derden gaan leveren, maar toen bleek dat niemand de juiste connected verlichting kon leveren. Toen we ons businessplan op een bierviltje gingen narekenen, kwamen we erbij uit dat we dankzij onze eigen producten makkelijker de toegevoegde waarde van het geheel terugverdienen. Daaraan verdienen we straks ons geld, de lichtplanner, de apps en de cloud leveren we er gratis bij.' Via de app en cloud van Innr zou ook andere apparatuur draadloos aan te sturen moeten zijn, bevestigt Dalderop: rookmelders, een alarmsysteem; het bekende rijtje uit de wereld van domotica. 'Die deur gooien we nog niet dicht, maar laat ons eerst maar eens een steengoede naam opbouwen in licht.'

Hoe ver is de startup?

Innr heeft na twee jaar pionieren zijn lichtplanner klaar, mede met input van de lichtadviseurs van vlees en bloed die bij verwende consumenten langskomen. Die lichtplanmodule draait in dezelfde goed beveiligde cloud. 'Die softwareontwikkeling heeft nog het meeste tijd en geld gekost: we willen niet dat je buren weten wanneer bij jou het licht uitgaat.' Wat de hardware betreft: de eerste spots plus bevestigingsmateriaal gaan begin 2014 in productie, zodra de eerste voorverkooporders verzameld zijn.
En die bestellingen rollen sinds vorige week binnen via Kickstarter. Innr heeft als doel 50.000 pond op te halen via het crowdfundingplatform. 'Crowdfunding gebruiken we als middel om aandacht te krijgen, om de eerste verkoop op gang te krijgen en financiers een idee te geven hoe kansrijk onze onderneming is. De bedragen zijn in ponden, omdat we voor de Britse afdeling van Kickstarter hebben gekozen: de Amerikaanse markt willen we pas in een volgend stadium op. In Noord-West Europa is voorlopig genoeg te doen.'
Innr gaat direct online verkopen, maar gaat ook via grote retailketens de markt in, te beginnen in de Benelux. 'Dan moet je denken aan woonwinkels, doehetzelfzaken en elektronicawinkels. We zijn al heel ver gevorderd met een van de grootste partijen in de Benelux.' Installateurs of lichtspecialisten laat Innr voorlopig wat ze zijn: 'wat wij doen, moet schaalbaar blijven en breed toegankelijk zijn.'

Nog geld nodig?

Tot nu toe is ruim een half miljoen in Innr gestoken. Deels eigen geld, deels geld van zeven informals. 'Die hebben we telkens met een paar man tegelijk uitgenodigd om ze onze plannen uit te leggen. Rob Timmer heeft zelf ook ervaring als informal, dus hij kende de mogelijkheden. Het zijn deels mensen uit ons eigen netwerk, en het is echt 'smart' capital. Begin volgend jaar gaan we bij grotere financieringsaprtijen een eerste A-ronde doen, dan hebben we ook de cashflow die ze in die wereld willen zien.'


Dit vindt investeerder Michael Lucassen van Innr:

 

'En toen was er licht…..  God maakte een duidelijk onderscheid tussen het licht en het donker. Maar dan heb je alleen nog maar ‘licht’. Is dat dan genoeg? Wel voor Innr, want dat is wat ze verkopen. Geen lampen, maar licht. Op zichzelf al natuurkundig gesproken een mysterie, want wat is licht dan eigenlijk? Deeltjes die zich met grote snelheid voortbewegen, een trilling of een golfbeweging? Hoe verkoop je dat?

Het idee

De oprichters van Innr hebben daar wel een idee bij, want licht verkoop je volgens hen door een lichtplan te maken en de verlichting erbij te verkopen. Geen fysiek lichtadvies aan de keukentafel, op een tochtig industrieterrein of de woonboulevard, maar thuis op de tablet of computer. Een online applicatie waarmee de consument zelf zijn lichtplan kan maken. Wanneer dit klaar is kan vervolgens meteen de bestelling worden geplaatst. Een prima idee, maar is it that simple?

Voldoende toegevoegde waarde?

Of Innr voldoende duidelijk kan maken waarom je zijn online lichtplan zou moeten gebruiken, is lastig te beoordelen. Er zijn standaard lichtplannen online te vinden, maar veelal voor kantoren en dergelijke. Ook via online woonstylingcursussen zijn oplossingen te vinden en uiteraard kan je ook nog een (duur) lichtadvies halen bij een expert van vlees en bloed. Toch zouden we voor Innr moeten gaan kiezen. Waarom?
Omdat je naast het materiaal ook online support, veiligheid en gemak erbij krijgt. Dat blijft wat Innr betreft niet hangen in vage tips. Het plan geeft precies aan waar je de armaturen moet plaatsen en welke ledverlichting en bevestigingsmateriaal aan te schaffen. Maar dan wel verlichting van Innr zelf. Dat zit ook in het verdienmodel, want aan eigen materiaal wil Innr verdienen. Niet aan het plan, de suggesties, app en de cloudservice, maar aan eigen hardware. Dat betekent dat je er veel ’gratis’ bij krijgt, maar dat je wel veroordeeld bent tot de spullen van Innr zelf (waarvan ze zelf zeggen dat het kwalitatief goed is). Dat maakt het advies in ieder geval niet objectief, want waarom zou het materiaal van Innr het beste zijn?

Strijd om het licht

Bovendien, als ik nu investeer in thuisverlichting van Innr, wie zegt mij dan dat het systeem van dit nieuwe merk er over een aantal jaren nog is? Dan heb je een prachtige app waarmee je de mooie Innr-spots kunt bedienen, alleen bijbestellen kan dan niet meer. En ik wil geen smartphone vol apps met allemaal eigen functies. Ik heb al kopzorg genoeg met 3 afstandsbedieningen thuis voor één TV.

Ik ben ook geen lichtkenner, maar de vraag komt wel op welke standaard voor led verlichting we straks hebben. Technologisch is de strijd om het licht nog niet gewonnen, het enige wat Innr hier kan doen is zorgen dat zijn verlichting goed samenwerkt met de rest van de systemen in je huis, zoals verwarming, muziek, alarm etc. Dan heb je een eenvoudig te monteren systeem, met ledlicht, een persoonlijk plan en gemak. Misschien toch maar eens proberen?

Directe en indirect verkoop

Innr gaat direct online verkopen. Dat is een goed plan, maar tegelijkertijd is het van belang rumour te maken rondom het merk Innr. De gesprekken met woonwinkels, doe-het-zelfzaken en elektronicawinkels klinken mij als muziek in de oren. Dat is de weg om op korte termijn te laten zien waar je bent en wat je kunt. ‘Wonen’ en aankopen op dat gebied (ook wat verlichting betreft) is heel persoonlijk en kent een traag besluitvormingsproces. Innr zal eerst met retailers pilots moeten opzetten. Dat op eigen kracht doen lijkt me lastig, ook gezien het andere aanbod en fase waarin de strijd om verlichting verkeert.

Catweazle

De van televisie bekende elfde-eeuwse excentrieke tovenaar Catweazle reist per ongeluk 900 jaar door de tijd en komt in de twintigste eeuw terecht. De schakelaar en de gloeilamp, waar hij licht mee kan maken, maken een verpletterende indruk. Gaat Innr dat ook doen? Is het lichtplan een handige tool die de consument mogelijk zal gebruiken of is de complete aanpak een revolutie, echt vernieuwend? Ik denk het eerste. Laten we Catweazle op dit moment nog maar even niet terug halen…. Het wachten is op de nieuwe standaard.'


Michael Lucassen is managing partner bij TIIN Capital (The Informal Investors Network). Opgezet als club van informals, is TIIN uitgegroeid tot een actieve venturecapitalinvesteerder in groei, buy-outs en jonge technologiebedrijven. 
In portfolio heeft het onder meer: Sweebr, Type22 en FullFact.