Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startupbootcamp: de winnaars

Startupbootcamp Amsterdam heeft deze week de startups geselecteerd die deze herfst in de business accelerator worden ondergedompeld. Deze lichting wil doorbreken met draadloze NFC-technologie en andere locatiegebonden diensten rond de smartphone.

 

NFC-chips, meegebakken in de OV Chipkaart maar ook in veel Androidtelefoons en de nieuwste modellen van Apple, zijn geschikt om over korte afstand beveiligde data te versturen. Dat maakt ze, in combinatie met een appje, heel geschikt om bijvoorbeeld kortingsbonnen te verzilveren of – als de banken klaar zijn met hun pilots – te betalen met de smartphone. Nieuwe technologie met eindeloos veel mogelijkheden en businessmodellen, maar het is aan de slimste startups om de winnende toepassing te vinden. Startupbootcamp Amsterdam heeft er tien uitgepikt.

Selectie

Dinsdag en woensdag pitchten veertien startups voor de tientallen mentoren van Startupbootcamp. De coaches, veelal ervaren ondernemers, beoordeelden de bedrijven op de kwaliteit van hun businessplan en management, een jury pikte woensdagavond de definitieve selectie van tien winnaars uit de oorspronkelijke ruim 150 aanmeldingen voor het programma. Die nieuwste lichting krijgt vanaf 14 oktober drie maanden onderdak en begeleiding, plus 15.000 euro aan startkapitaal, afkomstig van sponsoren als Vodafone, ICS en ABN Amro.

 

Net als bij eerdere edities kwamen de startups van over de hele wereld ingevlogen, van Canada tot Griekenland en van de US tot Parijs. Eén deelnemer moest verstek laten gaan omdat die de aanwezigheid bij de confererentie TechCrunch Disrupt niet aan zijn neus voorbij wilde laten gaan. Dat stond het binnenhalen van drie maanden Startupbootcamp uiteindelijk niet in de weg.

Wie zijn de startups die gaan zwoegen op een gouden NFC-business? Bekijk hun plannen in de slideshow.

 

Buzzoek

Land: Nederland

Markt: location based services

Buzzoek bouwt een platform waarmee ondernemers hun eigen loyaliteitsprogramma kunnen laden op de contactloze NFC-chipkaarten van hun klanten. Lees: de tien miljoen OV Chipkaarten die in Nederland in omloop zijn. Albert Heijn heeft miljoenen gestoken in de ontwikkeling van zijn Bonuskaart, kleinere bedrijven stappen nu voor een fractie in de laatste technologie. Morgen op Sprout meer over deze veelbelovende startup.

Yes.Tap

Land: Canada

Markt: mobiel betalen

In de rij staan om je drankje of hamburger te mogen kopen? Weg ermee. Met Yes.Tap zoek je een tafeltje met menukaart, tikt je bestelling aan en betaalt in een moeite door met de smartphone. Dat maakt fast food nog sneller, maar je kunt natuurlijk ook andere vervelende rijen ermee mijden.

Beestar

Land: Nederland

Markt: location-based services

De quantified self is een fijne hype: sommige mensen willen elke statistiek over hun lichaam en beweging bijhouden. Beestar maakt dat mogelijk, dankzij een van de meest verfijnde trackingapparaatjes ter wereld, de Quasp. De oprichters zijn niet van de straat. Nou ja, de operichters van Beestar zijn afkomstig van TomTom, dus ze hebben alles met de straat te maken. En ze lanceerden hun apparaatje deze week op Techcrunch Disrupt.

Mobypark

Land: Frankrijk

Markt: parkeren

Parkeren nieuwe stijl, ofwel in goed engels: Le parking nouvelle generation. Yups, deze Franse startup wil het parkeerprobleem in grote steden oplossen door bedrijven de plekken die ze overhebben uit te lenen aan individuen. De automobilist wordt via zijn app naar de vrije plek geleid, Mobypark verzorgt de rekening. Een beetje peer-to-peer dus. Mobypark heeft al een NFC-award van Orange op zak.

TagaPet

Land: VS

Markt: location-based services

TagaPet is zo simpel, dat het wel moet werken: rust je huisdier uit met een QR-code of NFC-chip, en als het beest wegloopt, kan de eerlijke vinder met één beweging van zijn telefoon zien waar het dier thuishoort. De Amerikanen van Tagapet vonden het de moeite waard om naar Nederland over te komen om vanuit hier de markt te gaan veroveren.

TagTagCity

Land: België

Markt: reizen en vrije tijd

De Brusselaren van TagTagCity wonnen al eerder een startupprijs met hun dienst: een interactieve sociale kaart voor toeristen met een smartphone. De bezienswaardigheden, restaurants en andere trekpleisters in een stad kunnen op die kaart worden aangegeven en worden voorzien van een (ouderwetse) QR-sticker die ter plaatse meer informatie geeft. De Walen werden vorig jaar al uitgeroepen tot European Startup of the Year.

Watcher Enterprises

Land: Nederland

Markt: location based services

Smartwatches zijn leuk, maar de Kidswatcher is bijzonder nuttig. Een horloge dat kinderen kunnen dragen, zodat hun ouders altijd weten waar ze uithangen. Door gps, wifi en gsm-technologie slim aan elkaar te knopen, zijn de kleintjes wereldwijd vindbaar. De klok is nog een concept, met apps die ouders en kinderen met elkaar in contact brengen, zijn de Nederlanders al een heel eind.

Relayr

Land: Duitsland

Markt: Internet of Things-toepassingen

De Duitsers van Relayr hebben een cloudplatform gebouwd, waarop andere partijen diensten kunnen ontwikkelen rond het befaamde Internet of Things. Met Relayr knopen ze alle sensoren en andere draadloze chips die straks in zo’n beetje elk object op aarde zitten verwerkt aan elkaar. Met de data die al die objecten afgeven, zijn mooie nieuwe toepassingen te bedenken.

Tag’by

Land: Frankrijk

Markt: sales en marketing

Tag’by wil wat online gesneden koek is – het delen en aanbevelen van merken en aankopen – naar de winkel- of restaurantvloer brengen. Dankzij NFC-chips moet het een peuleschil zijn om een nieuwe aankoop of fijne winkel online te liken. Een voorbeeld: bij de opticien kun je een bril passen, en een foto van het resultaat via een iPad op je Facebook plaatsen. De Franse opticien die deze en meer trucs van Tag’by gebruikt, claimt al een omzetstijging van tien procent. 

Taptrack

Land: Canada

Markt: Internet of Things-toepassingen

TapTrack verbindt ook de online wereld aan de fysieke omgeving, maar laat de toepassingen aan derden over: zelf wil het met zijn platform de Amazon WebServices van de NFC-wereld worden. In winkels is het leuk dat klanten online aan de gang kunnen als ze een leuk jurkje zien hangen, in een fabriek is het een zaak van veiligheid als een werknemer met zijn smartphone een NFC-tag op een vat chemicaliën kan uitlezen om te zien hoe hij ermee om moet gaan. TapTrack richt zich om te beginnen op die B2B-markt.