Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Supersnel bezorgen: een must?

Wehkamp bouwt een kolossaal en hypermodern distributiecentrum om voorop te lopen in de race om het snelle bezorgen van bestellingen. Zet het daarmee een trend in? 

Het Wehkampcomplex in Zwolle krijgt een oppervlakte van 35.000 vierkante meter. De investering bedraagt meer dan 100 miljoen euro en het geheel moet in de zomer van 2015 klaar zijn. De online gigant zegt de komende jaren flink te willen gaan groeien en daar hoort een ruimere jas bij. Ook vindt er een automatiseringsslag plaats: automatische shuttles moeten het til- en sleepwerk overnemen van het personeel (zie foto hieronder). Dat moet ervoor zorgen dat dagelijks tot bijna 200.000 bestellingen verwerkt kunnen worden.

Het Shuttle-systeem zoals dat straks bij Wehkamp draait.

In Nederland lijkt Wehkamp het voorbeeld van het Amerikaanse Amazon te volgen. De online retailer breidt wereldwijd zijn distributiecentra in een razend tempo uit. Met in Phoenix, Arizona, het vlaggenschip met een oppervlakte van 117.000 vierkante meter. Hoewel daar ook nog niet alles geautomatiseerd is, is de doorloopsnelheid van orders er gigantisch. Binnen 2,5 uur na het klikken op de website wordt een bestelling er al verscheept. Amazon is constant bezig om zijn voorraad zo efficiënt mogelijk te beheren. Voor de Amerikaanse gigant, die onlangs ook een robotfabrikant heeft overgenomen, hebben de investeringen een strategisch doel: als allersnelste bezorger ter wereld iedereen de loef afsteken. En de heilige graal is: vandaag bestellen, vandaag nog in huis. Andere e-commercegiganten volgen Amazon. Zo heeft eBay vorige maand de Amerikaanse de Britse bezorgdienst Shuttle overgenomen en zet het net als Amazon in op supersnelle bezorging. 

Hoewel Wehkamp dat niet zo heeft gecommuniceerd, neemt het met de bouw van het distributiecentrum wel een voorschot op die snelle trend. Waar webshops nu nog pronken met ‘vandaag voor 17.00 uur besteld, morgen in huis’, rukt misschien ook in Nederland het op dezelfde dag bezorgen op. Coolblue biedt het al – tegen een flinke meerprijs – aan sinds eind vorig jaar. 

We vragen wat e-commerce-expert Patrick Kerssemakers ervan vindt. Hij is oprichter van webwarenhuis Fonq.nl, net als Wehkamp.nl onderdeel van RFS Holland Holding. 

Is op dezelfde dag gratis bezorgen echt de heilige graal?

‘Het is een van de trends die je ziet, maar zeker wel een belangrijke. Je moet het zien als een strategische zet van de grote spelers. De gedachte erachter is: als we maar alles zo goedkoop mogelijk aanbieden, het gratis laten bezorgen en ook nog eens het allersnelst, dan is er geen reden meer om niet bij ons te bestellen. En zo maai je het gras onder de voeten weg van de concurrentie.’

Zit de consument erop te wachten?

‘Het heeft niets te maken met of de klant er behoefte aan heeft, denk ik. Natuurlijk kan het handig zijn om je cocktailmixer vanavond nog in huis te hebben, maar de meeste mensen zullen een koelkast die ze op dinsdag bestellen, gewoon op zaterdag geleverd willen hebben, omdat ze dan vrij zijn.’ 

Zie je het in Nederland ook opkomen?

‘Ongetwijfeld. Ik roep al jaren dat wij in Nederland met z’n allen aan het slapen zijn. Met wat Amazon nu aan het doen is, begint het eindelijk een beetje door te dringen dat als we nu niet investeren, de Nederlandse e-commercespelers worden weggeblazen door Amazon. In Nederland is die dreiging van Amazon altijd weggelachen, maar het is een kwestie van tijd voordat de Amerikanen ook de aanval op Nederland openen. Kijk naar Duitsland: daar is Amazon al even groot als de eerstvolgende 20 online retailers.’

Wie zet de toon met snel bezorgen?

‘Ahold, is met Bol.com en Albert.nl de enige e-commercepartij die je op dit moment echt met Amazon zou kunnen vergelijken, wat betreft volume en slagkracht om supersnelle bezorging tot de standaard te maken. Als die dat doet, dan zullen anderen volgen. Het is een strategie om de marge mee uit de markt slaan. Iedereen kijkt ernaar en wacht af wanneer ze ermee komen.’

Is het moeilijk te realiseren?

‘Wij beloven op dit moment: voor 23:59 besteld, de volgende dag in huis. Het is voor mij niet zo’n grote stap om bestellingen binnen een paar uur te laten leveren, om iemand vanuit ons distributiecentrum uit Utrecht naar Groningen te laten rijden. Maar of dat ook op grote schaal gratis kan, dat hangt van het volume af. Nu is er nog geen zicht op hoe dat zich gaat ontwikkelen. Als ik 4 orders per uur in Groningen zou verwachten, dan wordt het rendabel.’

En hoe gaan kleinere webondernemers dit voelen?

‘Moeilijk te voorzien. Vooral bij niet-voorraadhoudende webshops zal het een impact hebben: in feite worden die uit de markt gedrukt. Ze zijn afhankelijk van hun leveranciers en zullen mogelijk investeringen moeten doen in de logistiek van hun leveranciers. Maar wie gaat er in het distributiecentrum van zijn leverancier investeren, als de concurrent de vruchten daar van kan plukken?´