Waarom Google Nest Labs koopt

Waarom betaalt Google 3,2 miljard dollar voor een maker van thermostaten? De Nest, waar iPod-goeroe Tony Fadell een bedrijf omheen bouwde, is niet zomaar een warmteregelaar. Het is de sexy vaandeldrager van Internet of Things, een trend waar Google vol op inzet.

Kun je voor Apple de mp3-speler opnieuw helpen uitvinden als iPod, dan kun je net zo goed voor jezelf beginnen. Dat is in een notendop wat hardewaregoeroe Tony Fadell sinds 2010 heeft gedaan. Hij deed zijn magie nog een keer bij de productonwikkeling voor zijn eigen startup Nest Labs en vond de thermostaat opnieuw uit. Geen hopeloos onbedienbaar monster zoals wij die thuis hebben hangen, maar een rond hebbedingetje dat uitnodigt om eens lekker met de temperatuur te spelen en zich écht aanpast aan de baas.

Internet of Things

'Reinventing unloved products for the home' is de missie van Nest, en inmiddels heeft zijn Learning Thermostat gezelschap gekregen van een rookmelder die praat en berichten stuurt naar de smartphone. Maar de essentie van deze Nest Protect is ook, ondanks zijn goede looks, dat het een intelligent, met internet verbonden apparaat is. Nest is een vertegenwoordiger van de revolutie die Internet of Things heet: niet alleen pc's, smartphones en tablets zijn met internet verbonden, ook 'dommere' apparaten als lantaarnpalen, frisdrankautomaten, onze auto en huishoudelijke apparatuur zijn straks altijd online, in een netwerk waarin alle apparaten eindeloze hoeveelheden data uitwisselen.

En daar worden zo'n slimme thermostaat en rookmelder, als productgroep domotica geheten, een stuk interessanter voor internetgigant Google. Via zijn investeringstak Google Ventures was de grote broer er al vroeg bij, en volgens Fadell was het ook Google dat onlangs bij hem aanklopte voor een overname. Nest had de cash op zich niet nodig, maar als Google aanklopt, doe je natuurlijk de deur open. 'Larry zei in feite dat Google wel zelf een nieuw productgroep kan opbouwen, maar aangezien wij de visie, het team en de ervaring hebben met consumentenproducten was het logischer om samen te gaan.' Met Google denkt Fadell sneller meer markten in te kunnen gaan - op dit moment is de Nest buiten Noord-Amerika nauwelijks verkrijgbaar. 

En die bult cash van 3,2 miljard dollar is natuurlijk ook nooit weg voor Fadell en mede-oprichter Matt Rogers, ook ex-Apple. Over zijn omvang is Nest Labs niet al te open, maar algemeen wordt aangenomen dat het inmiddels 1 miljoen thermostaten per jaar verscheept. Een jaar geleden werd Fadells bedrijf nog gewaardeerd op 800 miljoen, wat bewijst hoe graag Google zaken met hem doet. Sterker nog: het is de op één na grootste overname die de online gigant ooit heeft gedaan, groter dan die van YouTube. Alleen voor Motorola Mobility betaalde het 12,5 miljard.

Hype

Internet of Things lijkt snel op weg een hype te worden. En de laatste die dat erg vindt, is Tony Fadell. Tegen Wall Street Journal: 'Ik denk dat dit het startschot is voor veel bedrijven om de opwinding over Internet of Things aan te jagen en de aandacht te vestigen op alle producten die tot u toe werden genegeeerd. Wat wij doen heeft de wereld veranderd, en dat Google aan boord is, is een signaal dat dit serious business is. Veel bedrijven zullen wakker worden en zich realiseren hoe belangrijk deze markt is.'
Domme apparaten slimmer maken door ze met internet te verbinden is overigens meer dan een hype: het is een trend die waarschijnlijk wel zal doorzetten. Business Insider tekende een mooie grafiek die toont, hoe in 2018 meer dan 18 miljard apparaten 'connected' zullen zijn:

Data voor Google

Maar hoe kan Google de data over je verwarming en brandbeveiliging benutten voor zijn business? Fadell belooft plechtig dat hij de data van zijn gebruikers nooit zal delen met Google. Maar het is moeilijk te geloven dat een bedrijf dat van consumentendata leeft 3,2 miljard zou betalen om alleen in consumentenhardware te stappen. De rookmelders en thermostaten van Nest weten op elk moment of je thuis bent of niet, en in welk vertrek je je bevindt. Waarschijnlijk bedoelde Fadell dat hij alleen geanonimiseerde data zal doorsluizen naar Google, dat die, zoals bekend, louter gebruikt om onze gebruikservaringen te verbeteren. Op dit moment tijdens het zoeken, navigeren of mailen. Straks ook tijdens de schaarse momenten waarop we even niet aan een beeldschermphe gekluisterd zijn.   

Lees ook:

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!