Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Microsoft Nokia koopt

Lang werd erover gespeculeerd, maar Steve Ballmer geeft Microsoft dan toch zijn afscheidscadeautje: hij koopt de mobiele activiteiten van Nokia. Zo krijg je als ondernemer ultieme grip op je product: koop je toeleveranciers en doe Apple na.

 

Is Microsoft een softwarefabrikant? Steeds minder: de dozen met Office worden langzaam maar zeker vervangen door Office365 en andere online diensten. Opvallender is het tempo waarin Microsoft ook de productie van hardware naar zich toehaalt. De Xbox spelcomputers worden, ook al zijn ze geen cash cow, steeds belangrijker. Bij de tablets besloot Redmond zijn partners (na twee mislukte tabletintroducties vanaf 2001!) ook al concurrentie aan te doen met de Surface. En nu is het dan de beurt aan de smartphones.

Huwelijk met Nokia

Steve Ballmer koopt de mobiele divisie van het Finse Nokia. Dat lag bijna voor de hand sinds hij een huwelijk was aangegaan met de smartphonemaker om samen Windows voor telefoons met veel marketingpower door te laten breken. Nokia was goed voor tachtig procent van alle Windows-smartphones. Kijk naar het marktaandeel van de slimme Nokia’s die op Windows draaien, en je ziet dat dat lang niet snel genoeg resultaat biedt. Het antwoord van Ballmer, net als eerder bij de tablets: haal de productie en ontwikkeling van de hardware volledig naar je toe.

Betaalbaar

Voor 5,44 miljard euro – niet eens veel geld voor wat ooit de onverslaanbare marktleider in telefoons was – koopt Microsoft alles bij Nokia wat met mobieltjes te maken heeft. Rond de 1,65 miljard van dat bedrag gaat naar een tienjarige licentie op de schatkamer aan patenten die Nokia heeft opgebouwd. Voor Microsoft is de overnameprijs goed betaalbaar: het zit op een berg cash van 72 miljard dollar en maakt elk jaar nog steeds 20 miljard nettowinst. Maar levert Nokia ook waar Microsoft op hoopt: een comeback in de mobiele wereld?

Twee businessmodellen

Ballmer legde de drie redenen uit waarom hij Nokia koopt aan Wall Street Journal. Er waren nog steeds te veel juridische en logistieke haken en ogen aan de samenwerking met Nokia om die vlot te laten verlopen. Beide bedrijven moesten hun telefoonbusiness aanpassen aan hun afzonderlijke strategieën en businessmodel. ‘“Er was altijd iets dat in de weg stond, waardoor het moeilijk was te innoveren in de hardware en software. We deden het wel, maar we kunnen veel sneller schakelen.”

Twee merken

Een tweede reden voor de integratie: Ballmer wil af van het gedoe met twee merken. “Denk aan de Nokia Lumia Windows Phone 1020 en je snapt meteen dat we voortaan een veel helderdere boodschap voor de markt hebben.” Blijkbaar durft Ballmer het nog niet aan volledig op een paard te wedden: derden mogen nog steeds hun smartphones van Windows blijven voorzien.

Twee investeerders

De laatste reden zal Ballmer het meest hebben dwarsgezeten: Nokia en Microsoft maakten verschillende keuzes in hun investeringsbeleid. Nokia is al jarenlang op zijn retour, en beschikt zeker niet over de peilloos diepe zakken van Microsoft. “Als we schaal willen bereiken, moeten we in deze business investeren,” kan Ballmer nu roepen. “Het maakt zakelijke beslissingen makkelijker als de cijfermatige kant uniform is.” Wat hij bedoelt: als de telefoons een succes worden, heeft Microsoft daar straks meer profijt van. Nu verdient het minder dan tien dollar aan elke Nokia Windows telefoon, terwijl Nokia daar nog steeds veertig dollar aan verdient.

Doe de Apple

De bottom line: door zijn belangrijkste hardwarepartner op te kopen, gaat Microsoft in feite Apple achterna. Het besturingssysteem, de winkel met software en nu ook de hardware zijn in één hand, en dat levert precies de grip op die Apple’s gesloten mobiele systeem zo succesvol heeft gemaakt. Microsoft voegt daar nog een flinke stapel eigen zakelijke software aan toe, dus schrijf de gigant nog maar niet af. Zegt ook Ballmer: “We zijn de nummer drie in smartphones. We hebben nog een flinke weg te gaan en we hebben nog heel veel plannen.”