Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wearables zijn er nog niet, maar de ontwikkelingen gaan sneller dan je denkt

Draagbare gadgets zoals de Apple Watch maken de torenhoge verwachtingen nog niet waar. Maar de ontwikkelingen gaan sneller dan we denken, schrijft Ruben Vermijs (Picnic) in een gastblog.

De consument wordt al een tijdje lekker gemaakt met innovatieve, draagbare technologie die op het punt zou staan van doorbreken. Maar in werkelijkheid zijn de meeste wearables dure beta-test apparaten die deze hype nog niet waarmaken. Ze worden teruggestuurd of gebruikers haken teleurgesteld af omdat de ervaring niet overeenkomt met de hooggespannen verwachtingen.

Early adopters zijn gewend aan kinderziektes, en laten zich niet uit het veld slaan. De eerste zijn kent z’n prijs, zeker als de techniek eigenlijk nog niet rijp is voor het grote publiek. Maar de toekomst laat zich niet weerhouden door een paar opstartproblemen. Het heeft vaak alleen wat tijd nodig.

Dus wat kunnen we van wearables verwachten, in de nabije toekomst? Hoe gaat het ons leven en wonen beïnvloeden?

Health & Fitness

Als er één gebied is waar wearables zich al jaren manifesteren, is het Health & Fitness. Trackers, hartslagmeters en andere hulpmiddelen in vele soorten en maten. Van specialistische armbanden tot veelzijdige smartwatches en dito apps. Waar hardlopers eerder hun tijd en afstand bijhielden op horloge of telefoon, verzamelen ze nu een veelvoud aan data via een simpel armbandje.

Maar de ontwikkeling gaat keihard door, en dat gaan we zien aan de vorm. Want de onderdelen worden kleiner en goedkoper, waardoor alles een wearable kan worden. Binnenkort heeft een ring of oorbel net zo veel functionaliteit als een smart-armband. Fashion en function in één gadget, een perfecte combinatie.

Voor ouderen of mensen met een beperking of aandoening kan het real time versturen van hun fysieke data naar coach, arts of specialist een uitkomst zijn. Dit is voor het eerst een betaalbare manier om de gezondheid 24/7 te monitoren.

Pleister

Nog iets verder kijkend is het niet moeilijk voor te stellen dat we straks meerdere sensoren tegelijkertijd dragen, voor diverse doeleinden. Zoals een onzichtbare pleister onder de voet, die onmerkbaar je belangrijkste data doorstuurt naar een specialist of speciale monitor service.

Hoe eerder potentiële kwalen worden opgespoord, hoe groter de kans op genezing. Het klinkt nu wellicht nog wat eng, maar als het in de gaten houden van de gezondheid laagdrempelig en betaalbaar wordt, zullen weinig mensen het willen missen.

Wonen

We hebben thuis steeds meer computers, die steeds minder ruimte innemen. Logge desktops worden ingeruild voor slanke laptops, tablets en natuurlijk de smartphone. Maar er is iets nieuws in opkomst: de “smart home”-computer.

Waar we vroeger een stereo hadden, hebben we nu een Sonos. Maar dat is pas het begin. In onze huizen worden “slimme” internet of things-apparaten straks de norm. De lampen, thermostaat, camera’s, deurbel en noem maar op kunnen allemaal worden bestuurd met de telefoon of smart speaker.

En over niet al te lange tijd vraag je gewoon Google Home of Amazon Alexa om toiletpapier te bestellen. Of om  je te ondersteunen bij dat lastige low carb-dieet. Nog mooier, je smart-koelkast ziet zelf hoeveel melk er nog is en bestelt automatisch bij!

Gemak

Natuurlijk zullen er mensen zijn die dit overbodige luxe vinden, maar anderen zullen het direct omarmen. Maar voor gemak valt zeker wat te zeggen. Met volle armen aan komen lopen waarbij de deur automatisch open gaat. Alleen voor jou en je gezin, want jullie worden herkend. Of de thermostaat die een seintje krijgt zodra je wegrijdt van kantoor. En als je thuis komt leest je koelkast je het laatste nieuws voor en geeft je een complimentje.

Daarnaast is een geïntegreerde huiscomputer ook een economisch slimme keus. Zodra een ruimte leeg is worden direct alle onnodige apparaten lager of uitgezet. Je bespaart dus ook nog eens gas en elektriciteit. Goed voor je portemonnee én goed voor het milieu.

Sommige toepassingen zijn er al, andere zullen spoedig volgen. En dat gaat sneller dan we denken.

Alles is verbonden

Zou het niet mooi zijn als een wearable je kan helpen met klusjes in huis? Toen Google Glass werd geïntroduceerd was het een duur speeltje voor mensen die het nieuwste van het nieuwste wilden uitproberen. Voor “normale” consumenten kwam het iets te vroeg. Het Explorer Program is dan ook een paar jaar geleden gestopt, maar onlangs werd een nieuwe Enterprise Edition aangekondigd, gericht op de industrie: smart glasses voor op de werkvloer.

De drager kan allerlei informatie bekijken en beluisteren tijdens het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Zonder handen. Bone conduction audio (trillingen via je schedel naar je oor leiden, red.) zorgt ervoor hij het geluid hoort en een ander niet. Terwijl hij gewoon z’n gehoorbeschermers draagt. Kortom: de bijna perfecte assistent.

Op dit moment is niet bekend of Google met een nieuwe Glass-versie komt voor de consumentenmarkt, maar het is niet ondenkbaar. Het is eenvoudig voor te stellen hoe het ons zou kunnen helpen bij klusjes in en om het huis. Altijd dat recept onder ogen bij het taarten bakken, of die Ikea-handleiding op je netvlies bij het in elkaar zetten van een kast. Misschien zijn we er als consument straks wel aan toe.

Vorm geven aan de toekomst

De meeste mensen kennen Picnic als de handige online supermarkt die boodschappen doen gemakkelijk en leuk maakt. Tegelijkertijd zijn we een techbedrijf dat elke dag bezig is om de grenzen van het mogelijke op te rekken. Met een team van developers bedenken we allerlei nuttige en interessante technologieën, die vervolgens direct worden uitgetest. Zo hebben we vorige maand onze eerste stappen gezet in het spraakgestuurd bestellen (video). Mijn collega Lorena Salamanca schreef hier onlangs een stuk over.

Als techbedrijf volgen we de wereldwijde ontwikkelingen op de voet om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden. Hoe meer vrije tijd wij voor onze klanten kunnen verdienen, hoe liever ons het is. En wearables zouden daar zomaar een rol in kunnen gaan spelen.

Ruben Vermijs is marketeer bij online supermarkt Picnic