Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 37: Qbengo

Remon van der Heide is oprichter van Qbengo, een locatie-app die gebruikers op de centimer nauwkeurig naar een plek in een ruimte kan leiden. Beursbezoekers kunnen er onder meer een standhouder mee vinden.

Hoe is Qbengo ontstaan?

“Qbengo heb ik twee jaar geleden bedacht. Net zoals ik, hebben veel mensen moeite om hun weg te vinden in grote gebouwen of op grote beurzen waar veel standhouders aanwezig zijn. Laat staan faciliteiten. Met het feit dat nagenoeg iedereen beschikt over een moderne smartphone, hebben wij een app gemaakt die voor iedereen vrij toegankelijk is. Deze gratis app zal je na de eenmalige download dan interactief navigeren op iedere aangesloten locatie of evenement. Van ieder door ons ingevoerde plaats naar iedere plaats binnen een gebouw, of van standhouder naar standhouder op een (grote)beurs, inclusief kompasfunctie om nooit meer de weg kwijt te raken.

Natuurlijk kun je dan ook alle aanwezige faciliteiten zoals toiletten, horecapunten, nooduitgangen, parkeerplaatsen en informatiebalie in beeld brengen, inclusief omschrijving en gekoppelde foto(‘s). Grote kracht van dit systeem voor beurzen, buiten de indoor-navigatie, is dat je van alle standhouders direct alle nodige informatie kunt oproepen of samenstellen als favorieten op je eigen smartphone. Denk aan alle contactinfo, bedrijfsomschrijving, logo’s, productafbeeldingen en zelfs vertegenwoordigers die op dat moment de stand bemannen tijdens een beurs. Eindgebruikers kunnen eenvoudig hun route plannen om zo efficiënt mogelijk te spreken met de juiste mensen die horen bij bedrijven die aanbieden wat je interesseert. Kortom, je beschikt direct over de juiste routes naar de juiste bedrijven en dat scheelt een hoop tijd.

Alle info is na het selecteren van je specifieke event ook zonder internet, dus offline, beschikbaar. Inclusief het keer op keer laten berekenen van de juiste routes van vertrekpunt naar je eindbestemming. Natuurlijk tijdens de beurs, maar ook 365 dagen achteraf. Onze informatie is natuurlijk alleen inzichtelijk als een organisator of eigenaar van een locatie ons in overleg voorziet van de juiste indeling van de plattegronden met hierop de standhouders. En omdat we alles over het internet realiseren kunnen we in theorie ieder gebouw of evenement op de hele wereld voorzien van onze service.”  

Hoe heb je het weten te realiseren?

“Ons team in Nederland werkt intensief samen met meerdere professoren van de TU Eindhoven en de Universiteiten van Jinan en Beijing in China. Met deze mensen hebben we alle algoritmen en software kunnen ontwikkelen die we nu gebruiken in onze apps. Ons ontwikkeldepartement in China werkt continu door om de meest geavanceerde software en technieken beschikbaar te stellen binnen onze apps. Onze klanten en eindgebruikers houden van functionele en begrijpbare toepassingen.”

Hoe zit het met de financiering?

“Ik heb aardig moeten investeren om de juiste resources te verkrijgen. Ik heb in eerste instantie gebruik kunnen maken van een Incubator3+ lening die ons keurig heeft geholpen in onze aanvangsfase. Ook zijn we vervolgens erg goed bijgestaan met een lening vanuit de gemeente Eindhoven. We zijn niet lang geleden gematcht met een investeerder die vooralsnog graag op de achtergrond blijft. Alle partijen blinken met name uit in hun professionele inzet, begeleiding en drive om continu mee te denken met ons als ondernemer. Deze houding heeft ons tot dit moment gebracht waar we nu staan met ons team.”

Welke verdienmodellen heb je?

“Omdat verdienmodellen van levensbelang zijn, hebben we voor iedere partij die met ons samenwerkt binnen ons platform een verdienmodel op maat gemaakt. Zowel voor organisatoren als voor eigenaren van locaties/gebouwen en zelfs voor ‘tussenpersonen’. Details over deze interessante verdienmodellen kan ik pas vertellen als zij contact met ons opnemen en een afspraak gemaakt wordt.”

Hoe staat het er nu voor?

“Onze launching customer is de TU Eindhoven en we zijn al door verschillende grote partijen in binnen- en buitenland uitgenodigd geweest om onze techniek te demonstreren. Het aantal events en gebouwen/locaties dat zich bij ons wil aansluiten, groeit nu snel. Omdat we voornamelijk werken met eigen softwareprogrammeurs in China kunnen we, inclusief onze embedded features en functies, zeer concurrerend opereren op uurtarief. Dat zorgt er voor dat wij niet alleen toegevoegde waarde brengen voor locaties en evenementen, maar ook nog eens betaalbaar zijn in deze tijden. Dat geldt zowel voor het gebruiken van ons Qbengo platform als voor iedere white label app die we op maat maken.”

Wat zijn je ambities?

“Als ik kijk naar de interesse uit de markt op dit moment, dan kunnen we hopelijk uitkijken naar veel gebruikers. Omdat er steeds meer locaties en evenementen worden gekoppeld aan onze service is het aannemelijk dat mensen het gebruik van indoor-navigatie snel zullen inzien. Om de eenvoudige reden dat onze klanten er baat bij hebben om hun white label app of onze Qbengo app te promoten aan hun klanten en bezoekers. Het is een service die de mensen vandaag de dag gewoon verwachten. Er vinden over de gehele wereld iedere dag ontzettend veel beurzen, congressen, seminars en symposia plaats waar bezoekers direct de juiste informatie willen oproepen. Verder werkt Qbengo natuurlijk ook feilloos voor ziekenhuizen, winkelcentra, producten vinden in winkels, recreatieterreinen, vliegvelden, campings, musea, cruiseschepen, campussen, enzovoort.

In de nabije toekomst zullen we ook ons gepatenteerde ‘Match&Meet’ systeem introduceren als toepassing in onze bestaande Qbengo app. Dan kunnen mensen elkaar onderling met je eigen smartphone vrijwel direct fysiek op locatie treffen waar je op dat moment bent, op basis van gelijke interesses. Een realtime matchingsystem zeg maar. ‘Navigation to knowledge’, omdat iedereen afzonderlijk over veel kennis beschikt. Ik denk dat we voorlopig nog genoeg werk te doen hebben…”