WeWantCinema wint Global Creative Business Cup

Challenger50-kandidaat Marieke Jonker van We Want Cinema is in de Deense hoofdstad Kopenhagen uitgeroepen tot winnaar van de Global Creative Business Cup.

Dat is een wereldwijde competitie die erkenning geeft aan creatief ondernemerschap. We Want Cinema liet 16 landen achter zich.

Directeur Marieke Jonker ontving de prijs uit handen van de Deense kroonprins Frederik. We Want Cinema krijgt naast een bedrag van omgerekend 23.000 euro toegang tot een intensief business development programma, dat ondersteuning biedt en adviseert op het gebied van internationalisering, het binnenhalen van nieuwe klanten, het vinden van investeerders en alles wat nodig is om te groeien als onderneming. Het totale pakket heeft een waarde van zo’n 40.000 euro. 

Slim concept

De jury roemde het slimme concept van WeWantCinema. De digitalisering voltrekt zich ook bij bioscopen. Tot voor kort werden films wekelijks in blikken vanuit één opslagcentrum in Nederland verspreid. Nu zijn dat harde schijven. Het duurt niet lang meer of alles vindt online plaats. Als gevolg van logistieke veranderingen zullen programmeurs steeds meer van hetzelfde aanbieden, verwacht ondernemer Marieke Jonker. “De omloopsnelheid van films gaat omhoog, voordat je het weet is een film al weer van het doek.”

Alternatieve vorm

We Want Cinema heeft een alternatieve vorm van programmeren. Je kunt via de site zelf bepalen welke film er in een bioscoop draait. Je schrijft je in, zoekt naar je favoriete film (die je al jaren niet gezien hebt bijvoorbeeld), bestelt je kaartje en nodigt vrienden uit via Facebook. Als er genoeg kaartjes zijn verkocht, gaat jouw filmavond door. De site, een spin-off van filmdistributeur Amstelfilm, trekt inmiddels 2.000 bezoekers per dag. “Dit aantal stijgt iedere week.”

50.000 kaartjes

De ondernemer wil aan het aan eind van dit jaar 50.000 bioscoopkaartjes hebben verkocht. Van ieder gekocht kaartje gaat een derde naar de bioscoop, een derde naar de eigenaar van de content (onder meer de distributeurs) en een derde naar We Want Cinema. Voor het opvullen van de daluren moeten de bioscopen - achttien zijn er nu aangesloten - maandelijks een service fee betalen. “We leveren ze een extra verdienmodel.” Om het aanbod te vergroten, moet ze echter nog wel met andere distributeurs om tafel, die al veel langer in de industrie meedraaien. “Best spannend. De markt is conservatief.”

Nederlandse winnaar

Op 23 oktober veroverde Marieke Jonker van We Want Cinema een plek in de Global Award Show toen het platform werd uitgeroepen als winnaar van de Dutch Creative Business Cup. Als Nederlandse afvaardiging ging zij de strijd aan met CBC-winnaars uit 16 andere landen door middel van live pitches voor een internationale jury.
Met We Want Cinema kunnen filmliefhebbers zelf kiezen welke film er in de bioscoop draait. Bij voldoende verkochte kaartjes wordt de zelfgekozen film in de bioscoop naar keuze vertoond. 

Media-ondernemer, creatief directeur Sprout, Management Team, uitgaven van MT MediaGroep BV.

MT MediaGroep is een contentmarketingbureau gespecialiseerd in het bereiken, boeien, binden en activeren van zakelijke beslissers. We doen dat via onze eigen merken (Sprout en Management Team) en in toenemende mate via nieuwe merken die we bouwen voor en met klanten. Denk daarbij aan www.ikgastarten.nl (ism Rabobank), www.ikwilmobielwerken.nl (ism HP), www.ondernemenmetpersoneel.nl (ism De Goudse) en www.peoplebusiness.nl (ism Unique).

Zakendoen? Stuur een e-mail.

Je vindt mijn profiel ook op AboutMe.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!