Zo onderneem je volgens 'Start with Why' van Simon Sinek

Simon Sinek

Stapels managementboeken kun je lezen om je bedrijf vooruit te helpen. Het kost alleen zoveel tijd... Sprout bespaart je die uurtjes en vat theorie en praktijk voor je samen. Deze keer: 'Start with Why' van Simon Sinek en het why van Bart van Olphen (Fish Tales).

De theorie:

Wie heeft het bedacht?

Simon Sinek. De Brit maakte carrière in de reclame, drijft sinds 2002 zijn eigen bureau maar werd pas een fenomeen dankzij zijn boek ‘Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action’. Of liever gezegd; hij werd een fenomeen dankzij de presentatie die hij in 2009 over ‘Start with Why’ en de Golden Circle gaf op TEDx, één van de meest bekeken TED-talks ooit.

Wat houdt het in?

De Golden Circle is een denkmodel dat Sinek opstelde na onderzoek naar succesvolle leiders en merken. Het gaat uit van drie niveaus waarop organisaties en mensen opereren: wat je doet (what, de buitenste ring), hoe je het doet (how) en waarom je het doet (why, de kern). Zijn stelling is dat meestal de derde vraag onderbelicht blijft en daarmee écht succes uitblijft. De meest succesvolle bedrijven starten vanuit het Why: een krachtige missie en visie, waaruit het hoe en wat ze doen als vanzelf volgen.

Hier vind je het boek Start with Why van Simon Sinek (vertaald)

 

 

 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

 

 


De praktijk:

Bart van Olphen (45)
Medeoprichter en gezicht van vismerk Fish Tales
Omzet: ‘noemen we liever niet’
Werknemers: drie
Locatie: Amsterdam 

“De Golden Circle is geen methode waarmee je achteraf even je marketing en communicatie kunt optimaliseren: als je met je bedrijf succesvol wilt zijn, moet je allereerst vanuit je hart en je hoofd iets neerzetten." 

"Maar ik herken Fish Tales wel heel sterk in de theorie van Sinek, waar ik voor het eerst via zijn TED-talk mee kennismaakte: een marketeer van Albert Heijn had het in zijn presentatie verwerkt. Maar het kwartje viel meteen. Dat komt vooral doordat ons bedrijf uitgaat van een duidelijke missie: mensen leren hoe lekker vis is en hoe makkelijk je het klaarmaakt, en zorgen dat mijn kinderen straks ook nog vis kunnen eten. Dat is ons ‘Why’, de reden van ons bestaan."

"Het ‘hoe’ is in ons geval ook duidelijk: de vissers opzoeken die onze missie delen en duurzaam vissen. We vertellen hun verhaal, niet alleen met filmpjes, maar ik zet de vissers ook op onze blikjes en versverpakkingen: Zé Manel vist onze sardientjes uit zee, Ali haalt echt de Skip Jacktonijn naar boven. Tot slot leg ik met mijn kookboeken en Instagramfilmpjes uit makkelijk je vis klaarmaakt."

"Het ‘wat’ is natuurlijk de vis in blik en de verse vis waarmee we inmiddels bij Albert Heijn liggen, maar ook in supermarkten in Engeland, Zwitserland en binnenkort ook Denemarken en Duitsland. Hello Fresh en KLM werken met onze duurzame vis en Jamie Oliver plaatst mijn kookfilmpjes op zijn YouTubekanaal. Onze omzet is vorig jaar verdubbeld en we zijn nog steeds het enige vismerk ter wereld dat van voor naar achter duurzaam gecertificeerd is."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!