Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Swarovski groot

De Oostenrijkse kristallenslijper is bij het grote publiek bekend dankzij de kristallen diertjes en andere sieraden. Het bedrijf doet veel meer. De groei is te danken aan een strategie van het verbreden. 

Wie is de oprichter? 

Daniel Swarovski wordt in de herfst van 1862 geboren in Tsjechië (toen nog onderdeel van het Oosterenrijks-Hongaarse Rijk). Met een glasblazer als vader raakt hij als jonge jongen al gefascineerd door de prachtige schitteringen van glas en kristal.Wanneer hij in 1883 een beurs bezoekt en daar de machines van de Amerikaanse uitvinder Thomas Edison bewondert, raakt hij besmet met het uitvindersvirus. Hij begint met het ontwikkelen van een vooruitstrevende slijpmachine. In 1892 krijgt hij een octrooi toegewezen.

De uitvinder onderzoekt vervolgens verschillende bewerkingsmogelijkheden en slaagt er uiteindelijk in om kristal loepzuiver te laten schitteren (delen van deze oorspronkelijke bewerkingsmethode worden door het huidige Swarovski nog altijd nauwlettend bewaakt).

In 1895 kan Swarovski dankzij de financiële ondersteuning van Franz Weis en Armand Kosman een eigen bedrijf op richten, toen nog A. Kosmann, Daniel Swartz & Co. geheten. Deze bedrijfsnaam werd eerst ingekort tot K.S. & Co en pas later vernoemd naar Swarovski zelf. Het Swarovski-kristal verovert in rap tempo de wereld en deze tak van het bedrijf overstijgt al snel de vervaardiging van optiek en slijpmiddelen.

Wat houdt de geheime formule Swarovski in?
Net als Coca Cola heeft Swarovski een geheime formule. Zo langzaam maar zeker is er wel meer bekend geworden over het productieproces. Zo schrijft eHow dat Swarovski-kristallen tot stand komen door het gedurende een bepaalde periode sterk verhitten van natuurlijke mineralen en puur kwartszand. Eenmaal voldoende afgekoeld worden de kristallen vermalen door het type machine dat ooit door Swarovski zelf is ontworpen. De typerende glans en schittering is hoofdzakelijk te danken aan de precisie van deze machine; de kristallen hebben afzonderlijk van elkaar bijna honderd raakvlakken waarop licht kan vallen. Tot slot worden de kristallen gepolijst, zodat ze hun authentieke glans behouden.

Een van de eerste grote namen die het bedrijf weet binnen te halen, is Coco Chanel. De beroemde Franse ontwerpster is fan van het eerste uur en sluit een deal met het bedrijf om Swarovski-kristallen te verwerken in haar broches. Daarnaast doet het familiebedrijf goede zaken met de productie van kristal voor kroonluchters.

Swarovski wordt echter pas echt bekend bij het grote publiek als het bedrijf start met het maken van kristallen beeldjes in de vorm van dieren. De productie van de kristallen beeldjes start in 1976 en is vanaf het eerste moment een succes. Wat begon met een kristallen muis, is tegenwoordig uitgegroeid tot een uitgebreide collectie van de meest uiteenlopende diersoorten. Ook nu nog zijn er genoeg verzamelaars die hier maar geen genoeg van kunnen krijgen.

Waarin onderscheidde het merk zich van de concurrentie?

Je zou kunnen stellen dat Swarovski de meest uiteenlopende mogelijkheden van zijn kernproduct heeft onderzocht en dat het bedrijf de bevindingen door de jaren heen op creatieve wijze heeft bewerkt tot marktconforme producten. Het Oostenrijkse concern is bijvoorbeeld al sinds de jaren ’30 ook heel nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie van glazen receptoren – Swareflex – die op/langs de weg en in tunnels worden geplaatst om automobilisten attent te maken op naderende bochten of gevaarlijke situaties.

Wat Swarovski heel slim doet is het investeren in merkbeleving. Als onderdeel van de marketingstrategie voegt het kristallen aan allerlei ludieke producten toe. Wat te denken van het plaatsen van Swarovski-kristallen op autosleutels, USB-sticks, iPhones (zie foto) of een elektrische boor? Alles kan, lijkt Swarovski ermee te willen zeggen. Tegenwoordig kunnen geïnteresseerden bovendien naar themapark alias ‘creatief kristallaboratorium’: Swarovski Kristallwelten. Sinds de opening in 1995 hebben al meer dan tien miljoen mensen dit park nabij Innsbruck bezocht.

Daarnaast is de onderneming door een aantal slimme bedrijfsovernames, zoals in 2007 nog de overname van het Amerikaanse kroonluchterbedrijf Schonbek Worldwide Lighting Inc., erin geslaagd zijn prominente positie op de wereldwijde markt veilig te stellen.  

Hoe staat het merk er nu voor?

Swarovski is de afgelopen eeuw gestaag doorgegroeid. Mede doordat het concern zich niet alleen richt op de verkoop van sieraden en andere luxe producten, heeft de economische crisis vooralsnog niet teveel vat gekregen op de financiële gesteldheid van het bedrijf. In 2010 doorbrak de wereldwijde jaaromzet voor het eerst de barrière van twee miljard dollar. Een jaar later, in 2011, kwam er qua omzet bijna een miljard euro bij en eindigde de teller op 2,87 miljard euro. Van dat totaalbedrag was 2,22 miljard euro te danken aan de productie en verkoop van kristal.

De multinational ziet de rest van het jaar 2012 en 2013 dan ook met het nodige vertrouwen tegemoet. Er zijn in totaal circa 63.000 werknemers werkzaam bij de onderneming, van wie er 26.140 mensen werken voor het moederbedrijf. Het hoofdkantoor staat nog altijd in diezelfde plaats als waar het ooit werd opgericht (in het Oostenrijkse Wattens), maar Swarovski heeft ook grote vestigingen in onder andere de VS, China, Tsjechië en Jordanië.