Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innoveren dankzij piraten

Van tandpastafabrikanten tot softwareontwikkelaars: elke industrie krijgt te maken met piraterij. Dat kan schadelijke gevolgen hebben voor een bedrijf, maar piraten voegen ook altijd iets van waarde toe, zegt Matt Mason, schrijver van het boek 'The Pirate's Dilemma'.

Punkers, hackers, piraatradio-dj´s, graffitiartiesten en remixers. Ooit, in een ver verleden, werden ze gezien als bedreigend, als piraten die de veilige waarden en normen in gevaar brachten. Kijk nu om je heen en je ziet hoe de levensstijl van punkrock commercieel wordt uitgebuit, hoe de werkwijze van radiopiraten is omgezet in commerciële radio, hoe graffitiartiesten een plek hebben gekregen in vooraanstaande kunstgaleries en dat elke vooraanstaande artiest zichzelf laat remixen. Kortom, je ziet dat de piraten een nieuwe standaard hebben gezet, die later door iedereen is overgenomen.

 

Ten onder
Het zijn deze piraten waar journalist Matt Mason over schrijft in zijn boek ‘The Pirate’s Dilemma’. Om het dilemma op te lossen vergelijkt hij het piratendilemma met het zogenaamde gevangenendilemma en waarschuwt dat alle bedrijfstakken er uiteindelijk mee te maken zullen krijgen. Wie daar geen rekening mee houdt en net als (een deel) van de muziekindustrie blijft strijden tegen piraten gaan ten onder, wie gebruik maakt van de nieuwe marktruimte komt uiteindelijk als winnaar uit de bus.

 

Meneer Mason, vanwaar deze titel?
“Omdat het mes altijd aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant is er natuurlijk altijd de wetgeving waaraan mensen zich moeten houden, maar aan de andere kant doen piraten ook dingen die waarde toevoegen aan een product. Ze bedenken nieuwe businessmodellen en je kan van ze leren. Dat is ook de beste manier om ze uiteindelijk te verslaan.”

 

Maar piraterij is toch schadelijk voor je product of dienst?
“Niet altijd. Zo werd Colgate tandpasta nagemaakt in China door een bedrijf dat het in loden giftige, tubes verpakte. Enorm schadelijke pr voor zo’n bedrijf natuurlijk. Desondanks lieten de piraten iets van waarde achter: Colgate wist opeens dat er een nieuwe markt was voor hun product en de piraten legden een heel distributienetwerk blank. Dus ook al is piraterij in eerste instantie schadelijk, dan nog kan het uiteindelijk iets toevoegen.”

Geef nog eens een voorbeeld?
“Kijk naar de muziekindustrie. Daar zijn ze bezig hun eigen fans aan te klagen, dat kan je geen businessmodel meer noemen. Daar hebben de piraten een beter alternatief gevonden. Nu moeten bedrijven nog bedenken hoe ze die methode zelf kunnen toepassen. Steve Jobs van Apple heeft dat goed gedaan, hij heeft met iTunes, dat precies lijkt op Limewire, de piraten exact gekopieerd.”

 

Wat was er gebeurd als de muziekindustrie tien jaar geleden de piraten had omarmd?
“Dat had een generatie aan artiesten miljarden aan inkomsten gescheeld. Het is de schuld van de industrie dat de jeugd van tegenwoordig denkt dat muziek gratis is. De muziekindustrie heeft ervoor gezorgd dat het piratenmodel, het makkelijk kunnen downloaden van muziek, wat het model is waar de consument blijkbaar om vroeg, niet werd gelegitimiseerd.”

Is er de laatste jaren iets veranderd in de houding ten opzichte van dit soort innovatie?
“Ja, vooral dankzij het album ‘In Rainbows’ van de rockband Radiohead. Dat was een wake up call voor verschillende industrieën. Dat een band die zoveel geld verdiende en zoveel te verliezen had, tóch gewoon hun album op internet zette, was een eye opener voor velen. Niet alleen in de muziekindustrie. Je ziet dat ze er in de filmindustrie beter over nadenken. De dvd zal op termijn simpelweg verdwijnen, terwijl daar nu nog veel inkomsten uit worden gehaald. Op die verandering springen ze pro-actief in, bijvoorbeeld met een initiatief als Hulu.com.”

Uw boek draait om innovatie. Ben je de ultieme innovator als je geen last hebt van piraten?
“Nee, dan heb je pas écht een probleem, dan doe je iets verkeerd. Altijd als je ergens geld mee verdient zal iemand proberen het te kopiëren. Dat is iets wat Windows bijvoorbeeld ook in de gaten hield bij de introductie van Windows Vista. Die versie werd veel minder gekopieerd dan XP, waardoor het bedrijf bezorgd raakte. Ik weet ook dat mensen in de film- en televisie-industrie piraten op de voet volgen. Ze zien het als een waarderingssysteem als ze worden gekopieerd, zo ook in de mode-industrie. Piraterij kan dus een signaal zijn, dat aangeeft dat het tijd is voor verandering, of dat er markt is voor een legaal alternatief.”

Lees gratis de online versie van de Nederlandse vertaling van The Pirate’s Dilemma.

Tekst: Rob van Leeuwen