Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innoveren is lef hebben

Hoe wordt uw bedrijf creatiever? Leer het in 510 minuten en 1 nanoseconde.

“Bouw je onderneming om tot een radarstation”, komt innovator Roland van Kralingen van Innoa meteen tot de kern. “Zorg dat je zeven dagen per week, 24 uur per dag connected bent met je totale omgeving. Volg trends, wet- en regelgeving, businessmodellen, technieken, alles.” Dan dienen zich vanzelf legio ideeën aan, meent Van Kralingen.

Mythe
Handvaten daartoe hebben de sprekers ook. “Schrap het woord ‘eigenlijk’”, tipt Steijn. “Veel innovaties worden al in de kiem gesmoord door dat woord. Schaf het af en je komt een heel eind verder.” “En doorbreek de conventies van je markt”, voegt Van Kralingen toe. “Ik vraag ondernemers soms om de drie belangrijkste conventies van hun markt te beschrijven. Dat blijkt vaak al moeilijk, terwijl daar toch vele kansen liggen.” Zoals de luchtvaart. Daar was de belangrijkste conventie: je koopt je ticket bij een reisbureau en krijgt een vaste plek in het vliegtuig, met eten. easyJet doorbrak dat; géén reisbureau als tussenschakel, géén vaste plek en géén eten, maar wel een veel goedkoper ticket. Het werd een wereldwijd succes.

Paarse krokodil
“Maar innoveren is vooral een combinatie van gevoel voor mogelijkheden en lef”, vindt Frank van Oirschot van het Amsterdamse Ex Machina. Ga samenwerken met andere partijen. Sluit partnerships om een gezamenlijk belang te creëren. “Onderschat ook niet de kracht van het verhaal”, vult Steijn aan. “Zoals de paarse krokodil van Ohra. Hoe beter het verhaal, hoe minder marketingbudget nodig is.”
Volgens Van Kralingen is de grote valkuil voor veel kleinere bedrijven dat ze pas beginnen met innoveren als ze het moeilijk krijgen. Je moet bereid zijn te investeren, meent hij. Van Kralingen: “Omdat 80 procent van de ideeën mislukt, zien ondernemers dat niet echt zitten, maar de slagingskansen verbeteren enorm als innoveren een continu proces is. Je loopt uiteindelijk veel meer risico door het niet te doen.”

Deze en andere succesvolle innovators, waaronder Raymond Spanjar (Hyves) en Maurtis van Oranje (The Source), spreken op Innoday 2007. Het congres vindt plaats op 29 maart in de Factory in Amsterdam.