Instagram-bedrijfsprofielen: dit kun je ermee

Instagram

Instagram kondigde onlangs bedrijfsprofielen aan. Yves van Veen (Gents Collective) legt uit wat dat precies inhoudt, welke kansen dit creëert voor ondernemers en geeft tips hoe jij zelf zo'n bedrijfsprofiel kunt bemachtigen.

Met 500 miljoen gebruikers wereldwijd en een focus op foto’s en video's is Instagram het ideale sociaal media kanaal om brand awareness te creëren. Tot op heden is de conversie van Facebook hoger dan van Instagram. Maar waar de concurrentie in betaalde advertenties bij Facebook hoger ligt en Facebook tijdlijnen steeds meer ongewenste content bevatten, lijkt de aandacht van gebruikers en bedrijven te verschuiven naar Instagram.

Instagram lijkt daar op in te spelen door bedrijven te helpen om zich nog beter in de markt te zetten met het creëren van een bedrijfsprofiel. Daarmee groeit de potentie van Instagram voor bedrijven wederom.

Een bedrijfsprofiel is nog niet voor iedereen mogelijk. De profielen zijn binnenkort ('coming soon') beschikbaar. De gebruikers die op dit moment al een bedrijfsprofiel hebben vallen daarmee onder de testgroep. De kans om over te kunnen stappen op een bedrijfsprofiel is groter bij een volledig profiel (naam, website, volledige biografie), veel volgers en een gekoppeld zakelijk Facebook account.

Wat is er nieuw?

1. Layout

Het eerste dat opvalt aan het nieuwe Instagram bedrijfsprofiel is de ‘contact knop’. Deze geeft de optie om de eigenaar van het profiel te bellen, een e-mail te sturen of een routebeschrijving te starten. Daarbij is een door Instagram ingevoerde beschrijving toegevoegd, bijvoorbeeld: magazine, product/dienst of supermarkt.

Als het adres is ingevoerd verschijnt dit ook onderin het profiel. Gezien het profiel door deze toevoegingen een professionelere uitstraling krijgt en zich onderscheidt van de persoonlijke profielen lijkt het profiel een verhoogde betrouwbaarheid te krijgen waardoor de kans op conversie groter wordt.

2. Instagram Analytics

Met de introductie van ‘Instagram analytics’ kan de gebruiker van het profiel inzicht krijgen in statistieken met betrekking tot de prestatie van posts, gedrag en kenmerken van de achterban. Je krijgt hiermee onder meer toegang tot de volgende functies:

• Wanneer en hoeveel volgers online zijn;
• Verdeling van leeftijdsgroepen onder volgers;
• Verdeling van man en vrouw onder volgers;
• Overzicht van de meest frequente nationaliteiten en woonplaatsen van volgers;
• Website clicks per week;
• Bereik per week;
• Prestatie van individuele posts (bereik, unieke profielen, interactie).

Inzicht in deze statistieken creëert kansen voor ondernemers door bijvoorbeeld aan de hand van de "peak-hours" de timing voor posts te bepalen. Daarbij blijkt uit de statistieken duidelijk welke posts het best presteren onder de achterban, en kan worden nagegaan of de volgers van het profiel op Instagram aansluiten bij de beoogde doelgroep.

3. Advertenties

Ten slotte biedt Instagram gebruikers met een zakelijk profiel de optie om in Instagram nieuwe of bestaande posts te promoten (betaalde advertenties te starten). Deze optie maakt het voor de gebruiker gemakkelijk om binnen korte tijd promoties af te stemmen op een doelgroep, gezien de gebruiker aan de hand van de statistieken inzicht heeft in welke posts het best presteren onder de volgers.

Tip: op Instagram zijn de kosten voor betaalde advertenties lager dan op Facebook, maak daar gebruik van zolang dat nog kan.

Met dank aan Yves van Veen | Gents Collective

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl