Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 overeenkomsten tussen startups en Amerikaanse verkiezingscampagnes

Het in de markt zetten van je product als nieuw bedrijf heeft veel overeenkomsten met presidentscampagnes in de VS. Beide 'ondernemingen' worden in korte tijd op poten gezet. Deze regels moet je volgen om succes te hebben.

Dat ergens in de loop van vannacht de nieuwe president van de Verenigde Staten bekend wordt hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Dat dit soort verkiezingscampagnes vergelijkbaar zijn met een startup misschien wel.  Mark Cranney werkte mee aan drie presidentscampagnes in Amerika en ziet grote overeenkomsten zo vertelt hij in deze podcast van investeerder Andreessen Horowitz. “Een campagne is de ultieme startup, je begint met niets, hebt maximaal 16 maanden de tijd en dan doek je het geheel weer op.”

Hieronder drie overeenkomsten, plus wat je kunt leren van de organisaties die van een kandidaat de volgende leider van ‘de vrije wereld’ proberen te maken.

1. Het belang van storytelling

Voordat je product naar de markt gaat moet je nadenken over het verhaal erachter. Wat voor type bedrijf van je, hoe wil je de gebruiker benaderen? De eerste verkiezing van Obama was zijn boodschap terug te horen in de hele campagne: Yes, we can. Hoe moeilijk het kan zijn om bij je centrale boodschap te blijven toonde Donald Trump de afgelopen maanden wel aan.

Zijn boodschap ‘Make America Great Again’ werd vaker dan eens aan de kant geschoven voor aanvallen op Bill Clinton (en zijn verleden met vrouwen), Alicia Machado(voormalig Miss Universe die door Trump werd uitgemaakt voor onder meer MIss PIggy), Megyn Kelly(Fox-presentatrice die Trump te hard zou hebben aangevallen tijdens een debat) en anderen. 

Lees ook: Dit kun je leren van de marketingverschillen tussen Apple en Samsung

2. Focus je niet te veel op je eigen product

Oké, dat klinkt een tikje tegenstrijdig met het vorige punt: focus je niet te veel op je eigen slogan en product. Oftewel: let goed op op wat je concurrentie doet. Hoe goed jouw product en boodschap ook zijn, als je branchegenoten met iets vernieuwends uitkomen zul je daarop moeten reageren.

Duidelijker dan in de harde Amerikaanse verkiezingsstrijd wordt dat niet: de kandidaten hebben geen andere keus dan te reageren op de veelvuldige aanvallen van de ander. Het credo geldt: als je een boodschap vaak genoeg herhaald zonder dat er een tegenwoord komt dan gaat de stemmer de mededeling vanzelf geloven. 

3. Spreek invloedrijke mensen aan

In de laatste dagen van haar verkiezingsstrijd laat Clinton Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Michelle Obama, Barack Obama, vice-president Joe Biden, Lady Gaga en voormalige tegenstander Bernie Sanders opdraven om haar te helpen. Hoeveel de steun – zogheten endorsements – van deze mensen écht bijdraagt staat niet vast. Toch is het ook een strategie die deel uitmaakt van de startup-wereld: laat andere mensen, die hoog in het aanzien staan, positieve dingen over jou en je product zeggen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In de verkiezingsstrijd gaat dit nog verder: er bestaan computermodellen die onder meer het facebook-profiel, hypotheek en familiesituatie analyseren van de potentiële stemmers. Zo schatten de campagnes in of je over bent te halen om te stemmen op hun kandidaat. 

Afbeelding via Flickr, Rich Girard. Bijgesneden en kleuren bijgewerkt. Te gebruiken onder CC BY-SA 2.0