Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 legendarische SXSW-lanceringsfeestjes

Nu al de meest spraakmakende productlancering van SXSW dit jaar... Neil Young liep in leren jas over het podium zijn product te pluggen. De oude rocker presenteerde er zijn iPod-killer. Welke productlanceringen schreven in voorgaande jaren nog meer geschiedenis?

SXSW is een groot feest. Het festival – momenteel is de 28ste editie in volle gang- is van muziekbeurs uitgegroeid tot een van de grootste trekpleisters voor creatieve ondernemers en artiesten. Op ruim 100 podia treden rond de 2000 artiesten op uit meer dan 50 landen en van de 100.000 bezoekers die jaarlijks naar Austin, Texas trekken bestaat een steeds groter deel uit mensen uit de creatieve en online industrie. Ondernemers, werknemers van grotere bedrijven én investeerders, wat SXSW tot het belangrijkste netwerkevenement voor startups en hun geldschieters heeft gemaakt.

Die muziekroots maken het dus niet zo vreemd dat Neil Young er zijn nieuwe muziekrevolutie lanceerde. Pono is bestandformaat dat volgens de experts studiokwaliteit moet benaderen. De singersongwriter loopt al een tijd met zijn bestandformat te leuren, maar Is nu – mede dankzij een onbekende rijke investeerder- klaar om het product op de markt te brengen. Zijn Black & Yellow Pono-spelers – die verdacht veel op een soort iPod lijken – moeten het helemaal gaan maken. Ook heel modern van hem: hij heeft er direct maar een crowdfundactie op Kickstarter van gemaakt. 

Neil Young means business…

)

Ooit zo’n endorsement gezien?

 

Chaotic Moon

Chaotic Moon, de in 2010 in Austin,Texas opgerichte appmaker heeft onder meer de apps gebouwd voor tv-zender FOX (rond de uitzending van XFactor) en voor Disney (voor de film Nemo). William Hurley pakte het wel heel origineel aan. Hij liet zijn nerdy medewerkers een dance off doen op Smooth Criminal van Michael Jackson.

Foodspotting

Goed, het was uiteindelijk één van de vele locatieapps die in 2010 lanceerde, maar still going strong in de VS. Dat moet vast te maken gehad hebben met hun lancering op SXSW. De startup organiseerde een zogeheten Foodfest in de straten van Austin, daar kwamen meer dan 4000 mensen op af en het leverde ze een reportage bij CNN op. 

Twitter

De naam SXSW zal voor altijd verenigd zijn met Twitter. Eigenlijk was het sociale netwerk al paar maanden in de lucht, maar in 2007 gaven ze tijdens het festival het startschot. De pr die er voor Jack Dorsey en de andere oprichters uit voortkwam was ongekend. De lancering is een voorbeeld geworden voor andere startups. De les was: laat het bier rijkelijk vloeien en gooi flink wat dollars tegen de beamers en megalomane tv-schermen aan. 

Foto: Scott Beale/ Flickr

GroupMe

Het is de sms-killer die niet – in tegenstelling tot Whatsapp – voor miljarden is opgekocht door Facebook. Waarschijnlijk zijn ze daar nog een beetje zuur over, want dit jaar boycotten ze het event: betere dingen te doen. Hun lanceringsfeestje in 2010 heeft in ieder geval een plekje gekregen in SXSW-analen. Ze hadden een soort bbq-lstand opgetuigd pal voor het Convention Center. Het hamburgers flippen, in combinatie met een coole lounche-setting in de avond, leverde ze de SXSW Breakout Award op.  

Foto: Scott Beale/ Flickr

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foursquare

Geen wonder dat sociale netwerken het goed doen tijdens SXSW. In 2009 vond zo ook de inmiddels historische lancering plaats van locatiedienst Foursquare. Het werd door de pers opgepikt als ‘de nieuwe Twitter’. Overal in de stad ‘checkten mensen in’ en de app werd opeens de meetupapp van het event dat jaar.