Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Case: zakendoen in Japan is geen spelletje

Exporteren naar Japan is een zaak van lange adem. Gameproducent Danny Hoffman (37) heeft al een jaar contact met zijn Japanse partners. Sinds kort ligt zijn game in de winkels. "Het duurde even voordat we hun vertrouwen hadden gewonnen."

Zakendoen met Japanners gaat volgens Danny Hoffman nu eenmaal langzamer dan Nederlanders gewend zijn.
Hoffman kwam bij toeval in Japan terecht. In het kader van 150 jaar diplomatieke betrekkingen (in 2008) en 400 jaar handelsrelaties (in 2009) tussen Nederland en Japan organiseerden de Nederlandse ambassade in Tokio in samenwerking met de NL EVD Internationaal een wedstrijd. Deze Japan GameJam bestond uit de ontwikkeling van een videospel voor mobiele telefoons. Het winnende spel zou deel gaan uitmaken van de officiële Nederlandse festiviteiten in Japan.

 

GameJam

Hoffman, directeur van Elements Interactive, een technische studio die onder meer interactieve toepassingen maakt voor mobiele telefoons, deed in samenwerking met de Nederlandse gameontwikkelaar Khaeon mee aan de Japan GameJam.
De twee bedrijven bouwden het spel Waterways. Hoffman: “Waterways is een puzzelspel over een typisch Nederlandse thema: watermanagement. De opdracht was tenslotte het promoten van Nederland via een spel. Maar de vormgeving hebben we zo Japans mogelijk gemaakt. Door het bekijken van Japanse games, films en strips hebben we onderzocht wat Japanners visueel aanspreekt. Dat bleken felle kleuren en strakke lijnen te zijn.” Het vooronderzoek sorteerde effect; Waterways won de wedstrijd. Bovendien beviel de samenwerking tussen Elements Interactive en Khaeon zo goed dat onder de naam Rough Cookie een joint venture begonnen werd.

 

Manga

De winst van de Japan GameJam was deels te danken aan Taito, Rough Cookies huidige Japanse zakenpartner. Deze Japanse game-uitgever, een grote speler op de Japanse gaming-markt, zat in de jury. “Taito was direct gecharmeerd van Waterways. Later gaf het bedrijf aan het spel op de Japanse markt en mondiaal te willen uitbrengen.”
Dat het uiteindelijk tot juni van dit jaar duurde voordat het zover was, wijt Hoffman aan de verschillen tussen de Nederlandse en de Japanse zakencultuur. “Met Japanners is het anders zakendoen dan met Westerlingen. Zo spreken weinig Japanners Engels, wat de communicatie natuurlijk niet bevordert.”

 

“Daarnaast bouwen Japanners hun zakelijke contacten zeer zorgvuldig op. Voordat ze beslissingen nemen, moet je hun vertrouwen helemaal hebben gewonnen. Daar gaat tijd overheen.” Dat verschil in snelheid heeft, denkt Hoffman, niet alleen te maken met zorgvuldigheid en vertrouwen. “De Japanse maatschappij is collectiever dan wij gewend zijn. In het individualistische Nederland neemt de directeur de beslissing. In Japan telt het oordeel van de groep meer.” 

 

Tokyo Game Show

Niet alleen op zakelijk, maar ook op persoonlijk vlak zijn Japanners anders dan Westerlingen, zo ervoer Hoffman. Afgelopen oktober was hij met collega’s in Tokyo voor deelname aan de Tokyo Game Show, een van de twee grootste gamebeurzen ter wereld. “In Japan zien mensen je echt als een buitenstaander. We ontdekten bijvoorbeeld dat buitenlanders niet zomaar elk restaurant kunnen binnenlopen. Waarom niet? Geen idee. Omdat de kelner je dan vriendelijk doch dringend de deur wijst. Dat heb ik persoonlijk meegemaakt, ja.”


Er is, zo wil Hoffman nog wel even benadrukken, ook een positieve kant aan de Japanse terughoudendheid. “Ik heb eigenlijk nog te weinig ervaring met zakendoen in Japan om het met zekerheid te kunnen zeggen, maar ik vermoed dat Japanners, als ze je eenmaal vertrouwen, partners voor het leven zijn.” 

 

 

Stappenplan exporteren

  1. Bereid u goed voor! Verdiep u bijvoorbeeld goed in de markt waarheen u wilt exporteren. Per land verschillen immers de eisen die consumenten stellen aan producten. Hetzelfde geldt voor cultuur. Wat in het ene land volstrekt normaal is, wordt in het andere als onbeschoft ervaren. Wilt u meer weten over dit soort zaken, kijk dan hier, hier en hier voor do’s en dont’s van exporteren. U bent meer iemand van de praktijk? Het magazine Buitenlandse Markten gaat over alle ins en outs van internationaal ondernemen. Een abonnement is gratis.
  2. Vraag een oriëntatiegesprek over exporteren aan bij de NL EVD Internationaal.
  3. Bezoek de spreekdagen. Hier bekijkt u met vertegenwoordigers van diplomatieke posten uit verschillende landen de kansen op de lokale markt.
  4. De NL EVD Internationaal organiseert handelsmissies naar diverse landen. Lees hier de veelgestelde vragen hierover.
  5. Check welke documenten u nodig heeft om te exporteren.
  6. Wilt u exporteren binnen de EU? Lees dan over de in- en uitvoerreglementering
  7. Bezoek de website Internationaal Ondernemen en selecteer in het rijtje links bovenaan de pagina ‘Exporteren’. Ook de pagina’s Exportwegwijzer, dossier Financiering voor MKB en checklist Exportkrediet op deze site zijn interessant. 
  8. Bezoek de website www.twanetwerk.nl, over het mondiale netwerk van Technisch Wetenschappelijke Attachés van het Ministerie van Economische Zaken, dat ten dienste staat van ondernemingen in Nederland.