Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

China is niet makkelijk

Met meer dan één miljard inwoners lijkt China een aantrekkelijk land om te ondernemen.

De economische groei is enorm, het land telt de meeste internetgebruikers van de wereld en de advertentiemarkt is na die van de Verenigde Staten het grootste. Maar: de concurrentie is moordend, succes is niet gegarandeerd.

 

Een Nederlandse ondernemer die inmiddels weet hoe het land werkt, is Maarten Buitelaar van Unisono. Dit marketing- en salesbedrijf vertegenwoordigt meer dan veertig merken in China. Buitelaar benadrukt, “China heeft zeker potentie voor buitenlandse ondernemers, maar de manier waarop je zaken moet doen is vaak onduidelijk. Wil je hier zakelijke successen boeken, dan is er meer inzet vereist dan voorzien. ”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Persoonlijke inzet
Met deze inzet bedoelt Buitelaar de manier waarop Organon, onderdeel van Akzo Nobel, de anticonceptiepil aan de vrouw brengt. Dagelijks fietsten de marketeers van Organon 12 tot 13 winkels af om het product te promoten.

Dit proces is vrij arbeidsintensief, maar deze persoonlijke aanpak is belangrijk voor een consumentenproduct als ‘de pil’. Aankoopbeslissingen worden in China namelijk voor het grootste deel gemaakt in de winkel, volgens Buitelaar. China wordt door buitenlandse ondernemers meestal gezien als een groot blok van meer dan één miljard potentiële klanten, maar zo eenvoudig is het niet. Er wordt te weinig rekening mee gehouden dat binnen het land ook nog veel onderlinge verschillen zijn.”