Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Denk simpel en lanceer je product met lol’

Op Challengerday steken succesvolle ondernemers hun verhaal af om andere ondernemers te inspireren. Een indruk van enkele sprekers. 'Bedenk een simpel idee en heb er lol in'.

Het is misschien wel de grootste misvatting die er is, dat ondernemen een strijd moet zijn en ook complex. De Amerikaanse internetondernemer Ben Huh begon na zijn studie met zijn eerste eigen bedrijf.  “Ik wilde veel geld verdienen”, zegt hij tegen de zaal. Toen was er het knappen van de internetzeepbel en zijn bedrijf ging op de fles. Hij besloot om weer bij een baas in dienst te gaan. In 2007 kwam er voor hem een eureka-moment. Hij kreeg de kans om een website te kopen dat op eerste gezicht nogal ver afstond van alle technische hoogvliegerij waar hij zich tot dan toe mee had bezig gehouden. “Ik realiseerde dat ik lol moest hebben, dan komt het succes vanzelf.”

Lolcats

Huh kocht de website Lolcats, een site waarop gebruikers ‘domme’/ grappige foto’s  met elkaar delen. In 2008 richtte hij Failblog op. Die sites zijn inmiddels onderdeel van Cheezburger Network, een grote community van meer dan 50 nichesites waarop consumenten via hun eigen knip en plakwerk foto’s en video’s plaatsen. Hij realiseert 8 miljoen pageviews per dag! “We zijn in een gat gesprongen dat de oude media laten liggen: die zeggen internetgebruikers zijn dom en kunnen niets maken, ik zeg: ze produceren iedere dag de hoeveelheid content waar gewone media drie jaar over doen.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zoeken naar een alledaagse oplossing is iets waar Niels Peteri van Quooker ook over mee kan praten. Zijn vader zegde zijn baan als hoge manager bij Unilever op om dertig jaar geleden een nieuw product in de markt te gaan zetten: een kraan die water kookt. “Hij kwam op zijn werk in aanraking met het fenomeen instant soepen. Dat zette hem aan het denken: zou het niet handig zijn als je niet iedere keer een ketel hoeft op zetten als je kokend water nodig hebt’  Inmiddels is Quooker een internationaal maakbedrijfsucces en is het product door masterchefs omarmd. “50 procent van onze gebruikers gebruikt 10 keer vaker de Quooker dan dat ze van de magnetron gebruik maken. Wij denken dat onze kraan net zo ingeburgerd gaat raken.”  

Iemand in de zaal vraagt spreker Monique Ansink van Excellent Products – kleine multinational dat sleepkabels maakt: “Heel mooi dat u nu uw succes viert als ondernemer op Aziatische markten, maar hoe heb u dat gedaan?” Ansink, die ooit na haar studie voor het bedrijf begon te werken als commercieel medewerker, een korte switch maakte naar een ander bedrijf, om vervolgens als directeur-eigenaar terug te komen. “Denk simpel. Ik ben gewoon in het vliegtuig gestapt. Heb de prijzen van iedere hamburger, potlood en sleepkabel in China en India uitgezocht en kreeg toen een idee van de markt waarin ik zat. Een jaar later ben ik met een koffer vol  ‘goedkopere kabels’ weer teruggekomen.’