Deze ondernemers doen iets voor vluchtelingen

Zo'n vaart als met de Ice Bucket Challenge zal het niet snel lopen, maar genoeg ondernemers voelen zich uitgedaagd om iets te doen voor vluchtelingen. Sprout verzamelde ondernemersinitiatieven.

Fooien

Deze ondernemer heeft het begrepen: Tanju Sahin, eigenaar van een Turkse lunchroom in Deventer, riep vorige maand heel Nederland uit om geld uit fooienpotten in te zetten voor vluchtelingen. "Laten we gewoon gaan challengen net als bij de ziekte ALS", aldus Sahin tegen de Stentor. Zijn inzet: iedereen in Nederland die werkt met fooien uitdagen om van 1 oktober tot 1 november geld in te zamelen voor de vluchtelingen.

Emoji's

Interactief bureau SuperHeroes Amsterdam ontwikkelde voor Artsen zonder Grenzen speciale vluchtelingen-emoiji's. Via het downloaden van het Refugee Emojis Keyboard in de Apple App store en Google Play steun  je het werk van de witjassen en vestig je met de emojis de aandacht op de hulpbehoefte van dit moment. De Refugee Emojis bestaan uit 36 tekeningetjes die symbool staan voor de behoeftes van vluchtelingen: van praktische spullen zoals maandverband tot symbolische waarden als een knuffel of luisterend oor. Van de 1,99 euro die een download je kost, gaat 70 procent naar AzG, de rest is voor Apple of Google.

Sheltersuits

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]Modeontwerper Bas Timmer en zijn compagnon Alexander de Groot hebben het initiatief genomen om van afgedankte slaapzakken sheltersuits te maken: ‘s nachts een slaapzak d.m.v. een aanritsstuk, overdag een lekkere warme jas. Samen met vrijwilligers uit asielzoekerscentra die in hun land van herkomst ervaring hadden met het werken met textiel maken de heren de sheltersuits die vervolgens via Humanitas en het Leger des Heils worden verspreid.

Airbnb

25 onder de 25-ondernemers Jamal Oulel en Germaine Statia hebben samen met Ayoub Aouragh Refugee Hero gebouwd: een Airbnb voor voor Nederlanders die een accommodatie ter beschikking willen stellen aan vluchtelingen. Particulieren, maar vooral scholen, universiteiten, kerken, moskeeën en leegstaande panden van woningcorporaties nodigen ze uit om mee te doen.

#Hallomensen

Pr-bureau De Wolven van Sprout-expert Leonne van de Ven sloeg eind augustus al met TMRW de handen ineen voor #hallomensen.org. Het resultaat: een statement shirt. Denimmerk Kings of Indigo sponsorde de eerste vijftig stuks, van de verkoopprijs van 29,95 euro van de volgende vijftig gaat de helft naar VluchtelingenWerk. Eva Wolf: "Het is geen grote actie, maar we zijn wel blij dat er al 70 van de 100 zijn verkocht. We hebben het project nu overgedragen aan agentschap Charlie + Mary, dat in duurzame kleding is gespecialiseerd en een nieuwe lading laat maken die ook in veel winkels terecht zal komen."

Reddingsvestifal

Evenementenorganisator Arjen Lemstra richtte het Reddingvestifal aan, een vrolijk B2B-netwerkavondje met muziek en ander entertainment ten bate van het Rode Kruis. De kaartverkoop en een kwart van de horecaomzet ging naar het goede doel.

Marco Polo Cycling Team

Wielrenpromotor Gudo Kramer en de zijnen starten hun avontuurlijke Marco Polo Cycling Team in 2016 weer eens op, dit keer met een wielerploeg met uitsluitend vluchtelingen. Het team zal vooralsnog een bescheiden programma rijden op Elite-amateurniveau en zoekt nog crowdfunding.

Power Run

Nog een sportief hart onder de riem komt van loopfanaat Esther Roelofs, die naast haar werkplekadviesbureau Workwire tijd vonden voor The Power Run Project, waarmee ze vluchtelingen die in een AZC verblijven een trainingsprogramma aanbieden voor bijvoorbeeld het rennen van een marathon.

Fundrunner

Bert Merkestein zit met de app Fundrunner al in de goede doelenbusiness, al verdient hij er met zijn bedrijf Addfunds BV wel zijn brood mee. Door als doel #HelpVluchtelingen te kiezen kunnen gebruikers die met zijn app bijvoorbeeld een sponsorloop organiseren, de opbrengst ten goede laten komen aan Cordaid, het Rode Kruis en Vluchtingenwerk Nederland.

Architecten

Fred Schoorl, directeur van architectenclub BNA, roept architecten op mee te doen aan de actie sense of belonging: ze kunnen met hun creatieve kracht bij denktanks of projecten van gemeenten, Rijk, corporaties, Rode Kruis helpen een thuis te bieden. Ook organiseert #SoB een taskforce van architecten en bureaus.

IT'ers

Hoogopgeleide vluchtelingen met een ict-achtergrond kunnen vanaf 1 januari aan de Hogeschool Utrecht (HU) terecht voor een speciaal voor hen ontwikkelde opleiding. Het gaat om een pilot voor in eerste instantie 30 mensen. Het programma is ontwikkeld met AFAS Software. Ceo Bas van der Veldt: “Wij zitten in de ICT-sector te springen om goede mensen en het is zonde om het aanwezige potentieel in de groep statushouders niet te benutten.” Het Utrechtse project lijkt op een initiatief in Berlijn: de Refugee Code School.

Matchmaking

Met het project Werken zonder grenzen wil een groep Nederlandse ondernemers 1000 vluchtelingen aan de slag helpen door ze te koppelen aan werkgevers. Vluchtelingen met (uitzicht op) een verblijfsvergunning worden op basis van hun interesses en ervaring gematcht met de vacatures in een database. De initiatiefnemers roepen behalve vluchtelingen ook bedrijven en sponsors op om zich aan te melden. 

Chobani

Buiten Nederland speelt vooral de man achter Chobani zich in the picture. Chobani is een groot yoghurtmerk in de VS en zijn van origine Turks-Koerdische oprichter Hamdi Ulukaya gaat de vluchtelingencrisis aan het hart: hij verliet zelf Turkije omdat hij 'de rechten van Koerden serieus neemt'. Hij neemt vluchtelingen in dienst en doneert al sinds de start van Chobani in 2007 10 procent van de winst aan goede doelen.

Zijn halve vermogen van tegen de 1,5 miljard dollar heeft hij al toegezegd via The Giving Pledge en hij zette zelf Tent.org op, een stichting die zich inzet voor de 50 miljoen ontheemden wereldwijd. Vorige maand bezocht Ulukaya namens de UNHCR de bootvluchtelingen op Lesbos: de VN kan hem goed gebruiken als ambassadeur binnen de ondernemerswereld.

Delitelabs

Met de Pre startup school vinden vluchtelingen bij Delitelabs uit of het leven als ondernemer iets voor hen is. In een programma van vijf weken leren de deelnemers over buisness modellen, proposities, een introductie in de financiën maar ook de Nederlandse zakenlijke gewoontes. En uiteraard eindigt het programma met een Demo Day-stijl pitch avond. Alles gefinancierd door sponsoren(á 700 euro voor één deelnemer of 15.000 voor een hele klas). 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.