Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemers halen Richard Branson naar de Ziggo Dome

Ondernemers Robert de Vries en Niels Houtepen strikten Richard Branson voor een event in de Ziggo Dome. De ondernemers mikken op een show voor een breed publiek, in plaats van 'absurd hoge toegangsprijzen of een exclusief toegangsbeleid'.

Op vier oktober vult de Ziggo Dome zich met 13.000 mensen voor het event Inspiration360 – hopen de organisatoren. Als dat aantal gehaald wordt is het misschien wel het grootste ondernemerscongres ooit in Nederland. 

Het is lastig voor mkb’ers om de juiste events te vinden, zegt De Vries, eigenaar van sprekersbureau Quality Bookings. “Er is genoeg aanbod, maar het is vaak heel duur. Daarbij is er meestal weinig beleving en show dus uiteindelijk zit je op een stoel naar een spreker te luisteren.”

De Vries bedacht met vriend Niels Houtepen, magiër en creatief directeur van een mediabedrijf, een concept voor een show die bestaat uit een mix van drie internationale inspirators live on stage, Q&A-sessies, spraakmakend entertainment en interactieve videocontent.

Host

“De show heeft geen host, dat vinden wij een beetje suf en achterhaald”. Alle sprekers worden aan elkaar verbonden met goed geregisseerde show-blokken. Tussendoor zijn er korte keynotes met Q&A door een presentator die goed aansluit bij de spreker.”

Kortom, veel inspiratie, maar door de nogal ambitieuze thema’s, is het niet direct duidelijk wat je er als ondernemer precies aan hebt. De Vries wijst erop dat de economie veranderd, winstmodellen worden omgegooid en het klimaat aan verandering onderhevig is. “Zakendoen verandert met de dag en met onze show willen we daarop inspelen. Mensen die naar huis gaan moeten denken; ‘Wow, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.”

Receptie

Om een grote naam als Richard Branson te strikken zochten De Vries en Houtepen contact met bevriende event-bureaus in de VS en vroegen hoe zij met Branson in contact kon komen. “Maar dat is natuurlijk ook hun brood, dus dan krijg je verhalen waar je niks mee kan”, zegt De Vries.

Hij besloot gewoon te bellen met de receptie van Bransons bedrijf Virgin; “We willen graag Richard Branson boeken, waar moet ik zijn?” “Blijkbaar sprak ons idee hem zodanig aan dat we werden gebeld door zijn PA, Personal Assistant. Maar dan ben je er nog niet: er volgde een proces van 4 maanden om Branson – via zijn PA – te overtuigen.” (De Vries en Houtepen hebben de iconische Brit nog altijd zelf niet te spreken gekregen).

Uiteindelijk werd er een datum gevonden in het overvolle schema van Branson. “Toen is er wel een fles champagne opengegaan.” De Vries wil het exacte bedrag waarvoor Branson komt opdraven niet noemen. “Je kunt er een prima auto van kopen, laat ik het zo zeggen.”

Over geld gesproken: het duo vond in AFAS een (hoofd)sponsor. Sinds de bekendmaking van het event een paar dagen geleden werden er enkele honderden kaartjes verkocht.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Andere sprekers

De Vries heeft er vertrouwen in dat de zaal straks tot de nok toe gevuld is. Onder meer dankzij de komst van twee andere topsprekers, wier naam hij nog even onder pet houdt. Het gaat volgens hem om; “Een van de meest aansprekende tv-persoonlijkheden van de wereld, en iemand die het op politiek vlak zeer hoog heeft geschopt”.

Met een kaartje van vijftig euro zit je bij dit event op de tweede ring. “We horen dat dit ook een goede optie is voor studenten”, zegt De Vries. De tickets op de vloer (4000 stuks) beginnen bij 250 euro, oplopend tot 500 euro voor een reeks stoelen rondom het podium. Zo’n vijftig gelukkigen krijgen een meet & greet met Branson, zoals het een echte ondernemersrockster betaamt.