'Dit leerden wij van 400.000 inschrijvingen voor onze Pokémon Go-notificatiedienst'

Rij

Wat is de toegevoegde waarde van een zijproject dat viral gaat? Sprout-expert Bob Jansen (Firmhouse) blikt terug op de gebeurtenissen en lessen rondom een Pokémon Go-notificatiedienst die in no-time honderdduizenden inschrijvingen opleverde.

De hype die afgelopen week om Pokémon Go ontstond was moeilijk te missen. Als fans van de serie wilden we het spel direct na de lancering spelen. Alleen was de app nog niet beschikbaar in de Nederlandse App Store.

We hebben niet alleen accounts aangemaakt in de Nieuw Zeelandse Apple winkel om te kunnen spelen, collega Joshua maakte een service die je waarschuwt als de app in Nederland beschikbaar zou worden: schrijf je in en wij sturen je een mail.

1.png

Inderdaad, het ging viral.

Voor ons was de afgelopen week er een met veel lessen en grote getallen. We hebben een kort overzicht gemaakt van de gebeurtenissen, inzichten en nummers die je laten zien wat voor gekkenhuis dit werkelijk was. Voor ons heeft dit project geen businessmodel, dus welke waarde krijgen wij ervan? Eigenlijk heel veel! Niet alleen testen we onze eigen tools, we laten ook het publiek groeien voor een van de activiteiten die we met Firmhouse ontplooien, Skill Nation.

Eerst wat getallen

'Viraliteit' is een numbers game, dus laten we beginnen met het leuke gedeelte:

    - De service is een week geleden gelanceerd

    - 400.000+ mensen hebben hun e-mail adres achtergelaten

    - 750.000+ mensen bezochten de website

    - Je leest het goed, een conversie-ratio van meer dan 50 procent!

    - Op 15 juli hadden we gemiddeld 1 inschrijving per seconde

    - Een piek van 1.700 gelijktijdige bezoekers

    - Meer dan 750 beta-inschrijvingen voor Skill Nation

Na de eerste virale dag zijn we gestopt met het maken van verwachtingen over de gebruikscijfers. Iedere keer dat we een nieuw hoogtepunt hadden dachten we: dat is de piek. Dat bleek keer na keer niet het geval. 

Hoe kregen we het voor elkaar? 

Ondanks dat we startten met het simpelweg sturen van tweets en andere vormen van engagement van Pokémon Go-liefhebbers, is dat niet hoe het groot werd. Laten we kijken naar een korte tijdlijn: 

6 en 7 juli - Pokémon Go wordt gelanceerd
De app werd gelanceerd in Australië, een dag later stond het spel in de App Store van de Verenigde Staten. Joshua kijkt of er een manier is om een melding te krijgen als de applicatie in Nederland wordt gelanceerd, die hebben we niet gevonden.

Tijdens de lunch bespraken we het idee om zelf een notificatie-service te maken, Joshua besluit dat ook daadwerkelijk te doen. Twee uur later is deze klaar.

Er werd een Twitter-account aangemaakt en contact gezocht met de mensen die #pokemongo gebruikten. Dit zorgde voor wat eerste bezoekers en aandacht. 

2.png3.png

De eerste getallen toonden aan dat we op het spoor waren van iets groters. De Twitter-gemeenschap aan je binden doe je normaal gesproken niet in een paar uur tijd. 

11 juli - Product Hunt: 
Een van dé plekken om een product te lanceren is Product Hunt. Als een community die is geïnteresseerd in nieuwe producten, levert een top positie in de ranking je veel bezoekers en aandacht op. We zetten de website net voor de lunch op Product Hunt.

Op dit moment kregen we bij iedere inschrijving nog een melding in Slack. Tijdens de lunch hoorden we de frequentie van de inschrijvingen langzaam omhoog gaan, Product Hunt deed zijn werk. We hadden niet veel verwacht om eerlijk te zijn, aangezien de kans om een topplek te krijgen op de site heel klein is en in de handen ligt van de community zelf. Vrij snel kregen we genoeg stemmen om in de top drie te staan. 

De inschrijvingen gingen snel omhoog, heel snel. De meldingen in Slack maakten ons ondertussen stapelgek, dus we zetten deze integratie stop. Joshua hield de rest van het team regelmatig op de hoogte van het aantal inschrijvingen. 

Kortom, we zijn er: het effect waar we op hoopten doet zich voor. Toen kwam de vraag op: wat willen we hier uit halen? Met de stijgende inschrijvingsgetallen zou het sturen van de e-mails via Sendgrid ons ongeveer 1.000 dollar kosten. 

Een van de projecten die we hebben is een game-platform, met een focus op competitief skill-gamen. Gezien de overlap tussen die doelgroep en de spelers van Pokémon Go besloten we om het platform te promoten. Als grap bespraken we het idee van een aantal bèta-inschrijvingen. 

4.png

Maandag hadden we 12.360 inschrijvingen voor de Pokémon Go-notificatie. Game-platform Skill Nation had 30-40 aanmeldingen voor de beta. 

12 juli - Extra groep gebruikers door hype en media-aandacht:
Op dit punt hebben we 400-500 gelijktijdige bezoekers. Tot een groep bezoekers uit Taiwan dit omhoog bracht naar 750 bezoekers. Tot dat moment gaven de servers geen krimp, maar nu beginnen de aanvragen tot vertragingen te leiden. 

5.png

Met de hulp van de rest van het team schaalden we onze techniek op met behulp van Intercity en Dokku. Binnen 30 minuten, en zonder verdere onderbreking, werkte alles weer naar behoren. 

13, 14 en 15 juli - Op de piek van de hype: 
In de loop van vier dagen braken we het ene record na het andere. Met aandacht in de grote media voor Pokémon Go kregen we steeds meer bezoekers. Op donderdag kregen we meer bezoekers van andere sites binnen dan via Product Hunt. 

Iedere dag eindigde met een nieuw record qua inschrijvingen. Hoogtepunt was 15 juli: 101.152 inschrijvingen. Wat betekent dat we meer dan 1 inschrijving per seconde te pakken hadden (1,17 om precies te zijn!).

16 en 17 juli - Pokémon Go gaat live in nieuwe landen: 
Op zaterdagochtend is de lancering van Pokémon Go in veel Europese landen. We moeten zo snel mogelijk 20.000 e-mails uitsturen. Als voorbereiding hedden we al een Sendgrid-account aangemaakt. 

Maar juist op het moment dat ons hoogtepunt had moeten worden werden we geblokkeerd door Sendgrid; onze mail-lijst werd gemarkeerd als potentiële spam door de filter van het bedrijf. Ook kwamen we er achter dat de 24/7-ondersteuning in dit soort compliance-gevallen niet werkt. Het enige dat we konden doen was wachten tot het compliance-team van Sendgrid aan het werk zou gaan en ons weer toegang tot onze account kon geven. Meer dan drie uur later konden we de mails eindelijk versturen. 

Enkele interessante feiten

We bedachten dat het leuk zou zijn om een paar getallen te delen. Dat geeft wat meer context over wat voor gekkenhuis het de afgelopen week voor ons is geweest:

6.png
Inschrijvingen per dag. Vrijdag de 15e zag gemiddeld 1 sign up per seconde

7.png
Inschrijvingen per land. Bijna 1 procent van alle Noren schreef zich in! 

8.png
De verdeling van het verkeer tussen 11 en 17 juli

Dus, wat hebben wij eraan?

Wanneer een kans zich voordoet, blijf deze dan niet aanstaren. We hebben opgeschakeld en ervoor gezorgd dat we er het beste uitgehaald hebben. 

1. De link naar een van onze bedrijven 

Gamen is big business. Opvallen in die wereld is moeilijk. We hebben dit gezien in de begindagen van Skill Nation. Met die gedachte in ons achterhoofd hebben we een link naar de bèta-landingspagina toegevoegd aan de notificatiedienst. Dit zorgde voor 37.000 bezoekers voor de site en meer dan 750 beta-inschrijvingen. We hadden er niet zoveel verwacht en dat geeft ons een geweldig aantal mensen binnen onze doelgroep.

2. Stresstest voor onze infrastructuur

In het afgelopen jaar hebben we een aantal tools ontwikkeld voor onze projecten en producten. Intercity configureert de server en uitwisselingen, Formbox verwerkt de aanmeldingen. Als de bezoekers- en inschrijvingsaantallen omhoog gaan is dat altijd een grote test voor de techniek. Dat we konden zien hoe onze infrastructuur goed omging met die verandering en flexibel genoeg was om snel veranderingen aan te brengen was super waardevol. Zo hebben we updates kunnen uitrollen zonder dat de dienst offline ging, terwijl we tegelijkertijd 1700 bezoekers op de site hadden. 

3. Lanceren AvailableYet.com

Pokémon Go is niet het eerste product dat in verschillende stappen wordt verspreid over de wereld. Apple gebruikt de tactiek bijvoorbeeld regelmatig. De website van een leverancier F5'en om te zien of een product er al opstaat vindt niemand leuk. Kunnen we het makkelijker maken voor mensen om te zien wanneer een product of service in hun land beschikbaar is? Wij denken van wel. 

In de komende weken lanceren we AvailableYet.com. Zo maken we het makkelijker voor startups om aan te kondigen wanneer hun product live gaat in welk gebied of land. Tegelijk zorgen we voor een potentiële groei qua inschrijvingen van de producten aangezien bezoekers zich maar één keer hoeven aan te melden voor de site als geheel. 

Wat we hebben geleerd:

Eenvoudig probleem, ambitieus zijn en lage verwachtingen 

Joshua startte dit project in zijn 20%-tijd. Uren die hij vrij kan besteden aan alles wat bijdraagt aan de missie van Firmhouse. Soms is dat het uitproberen van nieuwe technieken, het bijdragen aan open source-projecten of iets eenvoudigs in elkaar zetten. 

Wij geloven dat problemen eenvoudig op kunnen lossen, het verschil maakt tussen gemiddelde en hele succesvolle startups. Onze interne projecten zijn gericht op het oplossen van specifieke problemen. We hebben hoge ambities voor alles waar we mee starten, maar we hebben overal lage verwachtingen voor qua succes.

Het hebben van ambitieuze plannen levert een bron van energie op, het hebben van lage verwachtingen maakt het makkelijker om verder te gaan als een project is mislukt. We hebben een manier gevonden waarop iets niet werkt en kunnen weer verder. Verwar dat niet met het accepteren van middelmatigheid in projecten. 

Opschalen is een team-activiteit

Natuurlijk is een succes als dit opwindend voor het hele team. Wat duidelijk naar voren kwam is de manier waarop iedereen meehielp. Niet alleen met de lastige momenten als er een onderdeel vastliep maar juist met extra energie en opwinding waardoor het een nog groter succes werd. 

Als je afhankelijk bent van zaken van buitenaf dan vergroot dat het risico

Bijna alles dat we zelf regelden ging goed. We schaalden de server zonder al te veel problemen op. We opereerden goed als team en zorgden voor de belangrijke zaken terwijl we genoten van het viraal gaan van het project. Alleen onderdelen die extern waren georganiseerd lieten ons in de steek, vooral het versturen van de e-mails. 

Als je een project opzet is het heel lastig te vertereren dat je niet het best mogelijke waarde kunt leveren omdat een externe dienst je in de weg zit. Zeker wanneer een e-mail service is opgezet om grote hoeveelheden berichten te versturen maar je blokkeert wanneer je juist dat doet. 

Hoe we er nu voorstaan

Op dit moment hebben we nog steeds mooie getallen, met doorlopend 500 tot 700 bezoekers op de site. We krijgen zo’n 1.000 inschrijvingen per uur. We houden de website in de lucht totdat Pokémon Go overal beschikbaar is, zodat iedereen hun notificatie krijgt!

Als je nog vragen hebt, aarzel niet om contact op te nemen met mij of Joshua

Bob Jansen is ondernemer & product designer uit Rotterdam. Startte in 2008 met Firmhouse, een bedrijf dat nieuwe bedrijven bouwt. Mede-oprichter van de Dutch Lean Startup Circle en actief als mentor bij o.a. Rockstart, YES!Delft en Google Launchpad.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!