Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zegt Dollar Shave Club-oprichter Michael Dubin over zijn exit van 1 miljard

Het is de droom van vele ondernemers: een corporate die een miljard dollar op tafel legt voor je bedrijf. Het overkwam Dollar Shave Club-oprichter Michael Dublin toen levensmiddelenconcern Unilever aan de deur stond. In de podcast Running Through Walls vertelt hij waarom hij koos voor Unilever en over de uitdagingen bij het opschalen naar miljoenen scheerabonnees.

De podcast is een visitekaartje van Venrock, een beroemde geldschieter uit Silicon Valley. Het bedrijf investeerde naast Dollar Shave Club eerder in Nest (overgenomen door Google), SlideShare (overgenomen door LinkedIn) en DoubleClick (overgenomen door, wederom, Google). Partner en host David Pakman is dus niet geheel onbevooroordeeld, maar weet er een leerzame conversatie van te maken.

Zo vertelt Dublin, die bekend staat om zijn humor dankzij deze commercial die het internet bestormde, dat het runnen van een startup net is als stand-upcomedy: “Als je op het podium staat en ter plekke een verhaal moet verzinnnen, leer je omgaan met angsten. Dat zelfde gevoel grijpt je wel eens naar de keel bij het starten van een bedrijf.” 

De viral video

Zo was bij Dollar Shave Club het eerste succes direct de grootste valkuil: “Toen we de commercial online hadden gezet, wisten we niet wat ons overkwam. Het ging in één klap viral, maar we waren totaal niet voorbereid op zo veel verkeer. De site ging offline: we hadden een stel Russen ingeschakeld die het voor ons hadden gebouwd op een open-sourceplatform dat niet gemaakt was om snel op te schalen. Onze wildste dromen werden daarmee in één klap onze grootste nachtmerrie. Ik wist niet zeker of we ons na deze tegenslag konden herpakken. Toen dat probleem eenmaal opgelost was, hadden we een enorm voorraadtekort. De drie maanden daarna waren erg onrustig en ik heb er weinig van kunnen genieten.” 

De mensen

Het succes van Dollar Shave Club is volgens Dublin, net als zoveel succesvolle ondernemingen, grotendeels te danken aan het team: “Allereerst moet je bedrijfscultuur in orde zijn en moet je oprechte aandacht hebben voor de mensen om je heen. Mijn deur staat altijd open voor suggesties en om te luisteren waar medewerkers tegenaan lopen. Zorg ook dat je mensen bij elkaar brengt om conflicten, of nou ja, onenigheid op te lossen. Bij ons werken verschikkelijk slimme, gepassioneerde mensen met allerlei verschillende achtergronden. Die kijken vaak verschillend tegen problemen aan en dat botst regelmatig. Breng ze daarom regelmatig samen voor een constructief gesprek. Als je dat goed regelt, heb je een prima start.” 

De cijfers

Opgericht in: 2011
Omzet: 240 miljoen dollar (verwacht)
Geïnvesteerd vermogen: 163.5 miljoen dollar
Medewerkers: 100-250

Drie procent van de markt

“We hebben inmiddels drie procent van de Amerikaanse markt in handen. Drie procent van Amerika staat elke dag op met een product van Dollar Shave Club. Ik kon dit pas geloven toen ik ons eerste fulfillment center binnenliep. Hier werden ontelbare brieven en pakjes over kilometers lange transportbanden versleept. Tot die tijd was het simpelweg een nummer op papier, maar toen ik in werkelijkheid zag hoeveel we leverden, viel pas het kwartje dat we een serieus bedrijf waren. Al heb ik nog steeds het gevoel dat we jong en fragiel zijn, daarom werken we ook zo hard om onze voorsprong op de concurrentie te behouden. Voor mij zullen we altijd het kleine clubje uit de begintijd blijven.” 

Het bouwen van een merk

“Elk bedrijf in de consumentenmarkt wil een merk neerzetten. Logisch, want een succesvol merk zorgt voor emotie bij klanten zodra ze het horen of zien. Een goed merk betekent iets voor mensen. Het bouwen ervan is echter een enorme uitdaging en er is geen vaste route die je moet afleggen. Het komt erop neer dat je de juiste snaar moet vinden die jouw doelgroep raakt en vervolgens vertellen waarom jouw oplossing voor een probleem de juiste is voor hen. Soms gebeurt dit in een oogwenk, bij andere duurt het jaren. Zelf ben ik nog steeds niet blij met hoe ons merk ervoor staat. Wie weet of ik het ooit zal worden. We hebben nog een lange weg te gaan voordat het is zoals ik voor ogen heb, maar we doen het niet slecht.”

De keuze voor Unilever

“De keuze voor Unilever was simpel: het heeft decennia ervaring in het bouwen van merken en is misschien wel het meest progressieve en  innovatieve consumentenmerk ter wereld. Het heeft ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en ik geloof in hun missie om mensen te helpen een beter leven op te bouwen. Vanuit dat oogpunt is het een perfecte match met Dollar Shave Club, maar ook op operationeel niveau hebben we veel aan elkaar. Denk daarbij aan productontwikkeling, media-inkoop en leiderschap. Het biedt geweldige kansen om de wereld te veroveren. Dat zal veel sneller gaan dan wanneer we zelf hadden moeten opschalen naar de vele landen die om ons product vragen. 

Over vijf jaar

“Ondanks de overname blijf ik aan als CEO van het bedrijf en ik heb ongelofelijk veel zin in de komende periode. Hopelijk kunnen we het uitbouwen tot een merk met een miljardenomzet dat over de hele wereld verkrijgbaar is. Ik hoop dat we een blijvende verandering kunnen brengen in de manier hoe mensen winkelen.”

Luister hier de hele podcast aflevering van Running Through Walls: 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Techcrunch