Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Emesa is beste onderneming

Ondernemersnieuws vandaag: Emesa is de beste, Murdoch mag Nederlands voetbal overnemen en Sapph bleek een tegenvaller.

1. Emesa is Nederlands’ beste onderneming

Dat Emesa, het moederbedrijf van Vakantieveilingen, een sterke groeier en challenger was, wisten we al. Het bedrijf won twee jaar geleden immers de Challenger van het Jaar Award. Nu is de onderneming gekozen tot beste en snelst groeiende bedrijf van Nederland, de High Growth Award. De Amsterdamse onderneming, een e-commerce partij voor het zoeken, vergelijken en boeken van reis- en vrije tijd arrangementen voor onder meer een vakantie, dagje weg, concert, musical of beauty arrangement werd door de jury als hét rolmodel voor ondernemend Nederland beschouw

2. NMa keurt voetbalovername goed

Het Amerikaanse tv-netwerk Fox mag definitief een meerderheidsbelang nemen in Eredivisie Live. Daarmee heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ingestemd. Dat hebben beide partijen vrijdag bevestigd. De firma van mediamagnaat Ruper Murdoch maakte in augustus bekend dat het een belang van 51 procent verwerft van Eredivisie Media & Marketing (EMM). Het bedrijf verzekerde zich voor de komende 13 jaar van de uitzendrechten van de eredivisie. Naar verluidt is daarmee een bedrag van 1 miljard euro gemoeid. De 18 clubs en de KNVB hebben eerder al ingestemd met het bod.

3. ‘Sapph gekocht uit geiligheid’

Roland Kahn, oprichter van Coolcat en afgelopen jaar koper van lingeriemerk Sapph, doet een Balkenendetje: “Met de kennis van nu had ik Sapph niet gekocht.” Hij kocht het bedrijf vooral uit geiligheid, geeft de ervaren ondernemer toe. “Wij dachten dat het een veel mooier, beter en bijzonderder bedrijf was dan het bleek te zijn”, vertelt Kahn. “Sapph was in grote moeilijkheden, waardoor we kort de tijd hadden. We wisten dat het een puinhoop was, maar niet hoe groot. Het was een beerput die we aantroffen.”
“Het bedrijf werd heel slecht geleid. Er zijn grote risico’s genomen die niet nodig waren. Ondernemen is risico nemen, maar het zijn gecalculeerde risico’s. Je moet je verstand en je analytisch vermogen gebruiken. Dat is in veel gevallen niet gebeurd, met alle gevaren en risico’s van dien. We zijn al het oude zeer aan het opruimen. We hebben in de beginfase ook nieuw zeer gecreëerd, omdat we niet voldoende kennis en ervaring hadden. Lingerie is toch weer net een ander vak dan kleding, daar heb ik me op verkeken.”

4. Frozz-oprichters bouwen nieuwe keten

Nog meer Challenger 50-nieuws. De zusjes Ang, die we kennen van de Frozz frozen yoghurt, lanceren hun eerste noodle bar in Amsterdam: Oodlz, delicious noodles. De opening is vandaag. Noodles zijn razend populair in New York, London en San Francisco: Ramen bars en noodle soup cafés. De eerste Oodlz Noodle bar komt op de Utrechtsestraat 27 in Amsterdam. Wat de uitbreidingsplannen zijn is nog niet bekend. 

5. Overlevingskans van ondernemingen neemt af

Vijf jaar na de start bestaat nog 54% van de ondernemingen, zo blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Binnen de detailhandel staken ondernemers nog sneller hun activiteiten: na 5 jaar bestaat nog slechts 39%. In de horeca is dit 40%. De hoogste overlevingskans geldt in de landbouw met 65% van de ondernemingen die na vijf jaar nog actief zijn. Gelet op de zware tijden in de bouwsector is het opmerkelijk dat ondernemers op overlevingskansen gemiddeld scoren. De verwachting is dat het aantal afvallers volgend jaar zal toenemen en daarmee de overlevingskans na vijf jaar zal afnemen.

6. Dockwise vindt overnamebedrag te laag

Het spel van bieden en loven is begonnen. Zeetransporteur Dockwise zegt dat er sprake is van ‘onderwaardering’ bij het bod van maritiem dienstverlener Koninklijke Boskalis Westminster.De zeetransporteur zegt dat aandeelhouders die 25% van Dockwise in handen hebben ‘ontevreden’ zijn met het bod. Maandagochtend maakte Boskalis bekend dat het voor €682 mln Dockwise wil overnemen. Boskalis biedt €17,20 per aandeel. Boskalis had nog niet de steun van het bestuur van Dockwise toen het bod geplaatst werd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. en dan nog dit: “Spekrol? Baan kwijt!”

Als een werknemer een collega beledigt op Facebook, is dat een reden tot ontslag. Een belediging via de sociale netwerksite weegt zelfs zwaarder dan een mondelinge belediging omdat die door veel mensen wordt gelezen. Dit heeft een rechter in het Duitse Duisburg vandaag bepaald. Een werknemer had een collega op Facebook ‘Speckrolle’ (spekrol) en ‘Klugscheisser’ (betweter) genoemd. Onder de Facebook-vrienden van de beledigde persoon waren veel collega’s, aldus de krant Bild.

Tot zover de Sprout update van 30 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren