Gas op die lolly: zo bouwt Tim de Kraker een netwerk in Silicon Valley

Sprout-member Tim de Kraker (oprichter van BarDoggy) reisde de afgelopen dagen samen met een groep ondernemers, Minister Henk Kamp en Prins Constantijn door in Silicon Valley. In een gastblog deelt hij hoe hij de basis legde voor een lokaal netwerk, wat je nodig hebt om daar succesvol te worden en wat Silicon Valley zo anders maakt dan Nederland.

Mike (een van mijn investeerders) vertelde me afgelopen september dat hij op het nieuws Prins Constantijn had gezien, die vertelde over de geplande reis naar San Francisco. Via een link naar dat nieuwsitem ben ik gaan googelen en kwam ik op een website met meer info over deze trip. Vervolgens heb ik me via een formulier aangemeld en wat mooie woorden geschreven over BarDoggy. Een aantal weken later kreeg ik bericht dat er uit duizenden aanmeldingen een selectie was gemaakt en dat ik daarbij zat. Hoppaaaa. Zo simpel is het dus. Gewoon DOEN.

De RVO en Start-up Delta hebben een geweldig programma in elkaar gezet en ik kan je echt van harte aanbevelen om mee te gaan met een zo'n reis. In drie dagen bezochten we de accelerators BootUp Ventures, 500Startups en Plug and Play. Bij deze laatste partij hebben bijvoorbeeld PayPal en Dropbox het programma doorlopen.

Dankzij dat bezoek heb ik Vincent van de Poll leren kennen, die in Silicon Valley werkt en met UCreate3D het programma vam 500 Startups doorliep. En ik ontmoette Marco ten Vaanholt, die in de toekomst een geweldige partner kan worden bij het lanceren van BarDoggy in de VS.

Data

Het bezoek aan Berkeley University en Stanford University, waar bedrijven als Instagram en HP ontstonden, was absoluut de moeite waard. Het is een openbaring om met eigen ogen te zien hoe universiteiten hier verweven zijn met startups en hoe grote bedrijven hun oorsprong vinden vanuit slimme studenten die met hun idee aan de slag gaan.

In totaal gaf ik 4 pitches bij verschillende partijen. Daarna meteen handjes geven en verder kletsen met interessant ogende mensen. Hop, een LinkedIn-verzoek er achteraan en de basis van mijn netwerk in Silicon Valley is gelegd. Hoogtepunten zijn een lunch met Yoonkee Sull, werkzaam bij het investeringsfonds Iconiq met investeringen in Adyen, Facebook en nog veel meer grote namen, en het bezoek aan GGVC waar de Nederlander Mark Pols ons vertelde over de investeringen in AirBnB, Alibaba, Slack en Zendesk.

Arean van Veelen vertelde over zijn bedrijf OfferUp, een soort marktplaats maar dan helemaal ontwikkeld voor je mobiel. Het bedrijf is na 6 investeringsrondes 1,2 miljard waard. Zo gaaf om een heel open verhaal te horen en te leren van dit soort ondernemers. Geloof me, dit staat minimaal gelijk aan het beklimmen van de Mount Everest, of misschien is het nog wel een grotere prestatie (ik laat het je weten zodra ik de berg beklommen heb en mijn bedrijf een unicorn is).

Tips

Waarom komen al die startups hier naar toe, en wat moet je doen om ook succesvol te worden. Mijn 5 lessen:

1) Het begint met je eigen idee. Zonder team ben je kansloos en je moet heel duidelijk een probleem oplossen en in een behoefte voorzien.

2) Je moet zo snel mogelijk zorgen dat je tractie krijgt en zover mogelijk zien te komen zonder dat je geld van anderen nodig hebt.

3) Zodra je een beetje tractie hebt scoor je redelijk eenvoudig de eerste investering van 100 tot 500k. Daarmee moet je je bedrijf echt fors laten groeien. Als je je op consumenten richt zijn met name het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers en retentie de belangrijkste KPI's. Zorg dat je lekker veel oefent met pitchen. Doe mee aan wat wedstrijden en ga regelmatig het podium op. Er zijn maar weinig succesvolle ondernemers hier die stil in een hoekje blijven zitten als er een mogelijkheid is om hun bedrijf te presenteren.

4) Nu is het tijd om je contacten in Silicon Valley aan te boren. Ga er naar toe, bezoek de accelerators en zorg dat je feedback krijgt. Bij voldoende tractie heb je in een paar maanden een Series A-investering te pakken.

5) Gas op die lolly: groeien groeien en nog eens groeien. Omzet is nog niet eens zo belangrijk al helpt het wel om wat langer te overleven als de tractie wat achter blijft. Binnen 9 tot 12 maanden Series B en zo door naar Series C en C+.

Lees ook Tims eerdere blog: De groeipijn van een startup-ondernemer

Cultuur

Let wel, de cultuur in Silicon Valley is totaal anders dan in Nederland. Men is gek op grootse ideeën en is bereid om veel risico te nemen.

Het scoren van een Series A is wel iets moeilijker geworden dan 4 jaar geleden. Dit komt omdat er zo verschrikkelijk veel in (seed-fase) startups is geïnvesteerd dat daar nu een overschot aan is. Daarnaast zitten veel investeerders te wachten op een paar mooie grote exits (IPO's), zodat er weer kapitaal terug komt om de investeerders tevreden te stellen.

Al wordt er hier geld verdiend met investeringen in startups, 90% haalt het niet. Maar de overige 10% brengt voldoende op om dat te compenseren. Dit is de belangrijkste reden dat investeerders en startups naar The Valley komen om elkaar te vinden. 50% van het totale vermogen dat in Amerika geïnvesteerd wordt vloeit door Silicon Valley. Elke startup met een beetje ambitie vind hier geweldig veel inspiratie en input om zelf weer vooruit te knallen en er is altijd wel een podium om je pitch te oefenen.

Personeel

Tijdens een kort interview met Minister Henk Kamp gaf ik aan dat de flexibiliteit rondom het aannemen en afscheid nemen van personeel in Nederland totaal niet afgestemd is op de flexibiliteit die startups nodig hebben. Hij was vol overtuigd van de noodzaak van deze flexibiliteit en gaat dit samen met StartupDelta op de politieke agenda zetten. Op mijn vraag welk probleem hij zelf zou willen oplossen als hij morgen een startup zou beginnen kon hij nog niet direct antwoord geven. Dat heb ik nog per mail van hem tegoed en deel ik natuurlijk direct met je als ik het binnen heb.

Als je naar de VS wilt met je startup stuur me dan even een bericht, dan deel ik graag mijn ervaringen met je. Of check eens de website van Haarlem Valley, de incubator waar ik zelf aan deel heb genomen.

Oh ja, en tot slot nog mijn blunder. Wanneer we aankomen bij 500 Startups moeten we met 60 man in de lift naar boven. Dat past natuurlijk niet. Dus op de vraag 'kan er nog iemand bij' grapte ik 'Er past alleen nog een prinsje bij'. Je voelt hem al aankomen. Ik draai me iets om en kijk vervolgens recht in de ogen van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Constantijn - oeps

Bedankt voor het lezen en natuurlijk de groeten van Henk. 

Social Entrepeneur, IT, Ondernemen, Horeca, iBeacons&Apps, Internet of Things, Grafisch, Golf.

De Horeca leeft nog in het stenen tijdperk. Maar wachten tot een gast binnenstapt is van vroeger. In de nieuwe wereld ben je verbonden met je gast en trek je hem of haar naar je toe! Gasten zijn bereid een stukje van hun profiel met je te delen in ruil voor leuke voordeeltjes. Met deze data zijn we nog beter in staat om content af te stemmen op gebruikers.

BarDoggy is een digitale propper en heeft de meeste aangesloten horeca locaties op een kortingsplatform voor uitgaan in Europa.

Lees het artikel: BarDoggy, Sprout start-up van de week 

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders!