Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gordon en andere BN’ers in business

Is Gordon een ondernemer? Hij vindt van wel,want hij begint een heuse koffietent in Blaricum. Sprout vond meer BN'ers met succes in zaken.

 

Humberto Tan

Tailored for excellence, dat ben je als je je kloffie koopt bij Humberto, het kledingmerk van Humberto Tan. In 1999 kreeg Tan (sportpresentator, schrijver, talkshowhost) de titel best geklede Nederlander, wat Rick Moorman, een winkelier die Tan al jaren kleedde, op het idee bracht om samen in zaken te gaan. In 2003 ging het kledingmerk live. Inmiddels staat Humberto voor kleding, schoenen, brillen en bad- en bedlinnen.

Floortje Dessing

Presentatrice/wereldreizigerster/schrijfster Floortje Dessing richtte in 2007 samen met Guido Keff het fairtrade kledingmerk Nukuhiva op. De naam komt van een eiland in de Stille Oceaan ‘waar mens en natuur perfect in balans zijn’. Dessing investeerde en is het gezicht van het merk, de dagelijkse leiding laat ze over aan compagnons. Met twee winkels en een omzet van anderhalf miljoen euro lijkt het hard te gaan, maar Dessing was eerlijk tegenover Sprout: het is sappelen met de crisis.

Linda de Mol

Duitsland loopt met haar weg als presentatrice, maar in Nederland is Linda de Mol veel bekender als uitgeefster van haar eigen blad Linda. Terwijl om haar heen bladen als uhm.. bladeren uit de boom vallen, groeit Linda dwars tegen die trend in. Na 10 jaar is de oplage beland op een stevige 200.000 en adverteerders vechten om een plek in het personality magazine. Indrukwekkend.

Winston Gerschtanowitz

Met Media Republic ontwikkelde Winston Gerschtanowitz multmedia formats voor tv en mobiel internet. Met soapseries voor tv en mobiel als Jong Zuid en tv-zender voor de mobiel 2GOTV was hij er alweer bijna tien jaar geleden vroeg bij. Ook zijn tv-programma Wannahaves, over gadgets en andere hebbedingen, kreeg een webshop dankzij de ondernemende Gerschtanowitz. Inmiddels is Gerschtanowitz vooral druk als Boulevardpresentator en Talpa-directeur. Wannahaves-website beleefde na een faillissement in 2011 een doorstart en Media Republic draait uitstekend zonder dagelijkse bemoeienis van zijn mede-oprichter.

Nikkie Plessen

Actrice Nikkie Plessen (Onderweg naar Morgen, Kees en Co) is ook mode-ontwerpster en heeft zojuist haar eerste winkel geopend, waar ze haar collectie verkoopt. Het merk laat zich raden: NIKKIE, by Nikkie PLessen. De Nikkie brandstore Wat begon als een kleine productie en een kick-off tijdens Modefabriek in 2012, resulteerde in een heuse business. ‘We liggen op dit moment in meer dan tweehonderd winkels in Nederland,’ zegt Plessen.

Edgar Davids

Hij kan een aardige bal raken, maar mode is toch passie nummer twee voor Edgar Davids. Al sinds 1999 is hij druk met zijn bedrijf Monta Fashion. Aanvankelijk als Monta Soccer actief in street soccer kleding, maar deze zomer presenteerde Davids zijn eerste mannenmodecollectie Monta Heritage.

Jeroen Pauw

Een sprekersbureau, dat combineert prima met het hosten van een talkshow waarin dagelijks bekende koppen komen spreken. Maar nee, zegt Jeroen Pauw, van belangenverstrengeling is geen sprake als het gaat om zijn Talent Kitchen. Hij richtte het bureau op samen met Endemol en levert bekende persoonlijkheden als spreker, dagvoorzitter of coach. Talent Kitchen traint ook aanstormend tv-talent. Pauw is daarnaast actief met TVBV, een tv-productiebedrijf dat zo te zien snel toegang heeft tot verse sterren.

Johan Cruijff

Johan Cruijff richtte al in de jaren zeventig samen met de Italiaanse ontwerper Emidio Lazzarini het schoenenmerk Cruyff Sportsbrand op, later herdoopt tot Cruyff Classics, en dat draait nog steeds prima. Zeker nu sportschoenen niet meer voorbehouden zijn aan sporters en mensen die geen leren zolen kunnen betalen, maar voor elke gelegenheid een casual Cruyff gepast is.

Gigi Ravelli

Soapie Gigi Ravelli is samen met GTST-collega Marly van der Velden al jaren actief onder de naam Kuisemeisjes.nl, in sieraden en andere accessoires voor meiden. Vorig jaar kwam daar nog een kledinglijn bij, onder de naam Label 13 by Gigi and Marly.

Ben van den Burg

Schaatser, presentator en lolbroek: Ben van den Burg kun je er goed bijhebben. Maar hij is ook een ICT-ondernemer die graag de nieuwste innovaties op het gebied van (mobiele) media naar de markt brengt. Dat doet hij al sinds 1998, als oprichter en directeur van Triple IT. Tegenwoordig is dat vooral druk met apps die video streamen naar smartphones.

Gordon

Gordon heeft zelf nog genoeg centen te makken, zo blijkt. Want de artiest/presentator begint zijn eigen koffietent. De koffietent in Blaricum gaat BLOOMING heten. De zanger zegt het op gezonde manier te willen gaan doen. Volgens het persbericht moet het de sfeer een kruising zijn tussen Sunset Boulevard in Los Angeles en de terrassen in Saint Tropez en Cannes. Er zullen binnenkort vast veel nieuwsgierig Geer en Goor-fans een kijkje in ‘t Gooi gaan kijken. 

Frits Wester

Ooit een horecabaas gezocht achter de bekende parlementair verslaggever Frits Wester? Sinds begin vorig jaar is hij de mede-eigenaar van café t Haentje in Voorburg. Bij RTL hoeven ze hem alleen in de nachtelijke uren af en toe te missen, want de overname blijft een hobby. Het is namelijk zijn stamkroeg. HIj heeft direct na de overname de naam veranderd in Het Torentje, een verwijzing naar zijn werk. 

Judith Osborn

Judith Osborn is nu vooral bekend als de vrouw van programmamaker Bert van der Veer. Ze was daarvoor getrouwd met een rijke vishandelaar die ook in haar bedrijf investeerde. In 2005 richtte ze The Confection Company op, dat met name t-shirts verkocht. Die waren bedrukt met teksten als ‘Fish Wife’ en ‘Waar rook is, is worst’. Dat bedrijf ging een tijdje heel goed, maar in 2007 ging de tent failliet.   

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Katja Schuurman

Ze kan niet in het lijstje ontbreken. Katja Schuurman – actrice, presentatrice, zangeres, BN’er – is sinds enkele jaren met Return to Sender aan het ondernemen is geslagen. Dat wil zeggen: ze helpt al zeven jaar vooral ondernemers, die via haar stichting hun producten voor een goede prijs in het westen kunnen afzetten. De winst vloeit terug naar projecten die ondernemerschap in de derde wereld stimuleren. Maar return to Sender wordt wel degelijk gedreven als onderneming, vertelde eind ze vorig jaar op Challengerday. Ze heeft de Hema als belangrijke afnemer en sinds vorig jaar een webshop