Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grenzeloze ambitie (1)

Iedereen praat over China. Maar geen land met een groter aspiratieniveau dan Amerika. Guus van der Meer van Power-Plate waagde de stap. "Zonder Amerikaanse partner red je het niet in de VS."

Wie in de VS slaagt, of dat nou op het gebied van muziek of ondernemerschap is, heeft het gemaakt. Maar hoe kom je binnen in het land? Gewoon gaan. Veel netwerken, bellen, kaartjes uitdelen, nabellen. Als er één economie op netwerken draait, is het die van Amerika. Toch liever eerst een praktijkverhaal horen? Zaterdagavond zend RTL 7 het programma ’Met grenzeloze ambitie’ uit.

Acht Nederlandse ondernemers vertrekken naar de VS om het land te veroveren. Het programma doet verslag van de eerste honderd dagen in de VS. Van de eerste ticket tot de eerste deal. In iedere aflevering komt één ondernemer aan bod. Jetty Balk en Michel van de Bergh proberen het drankje Monte Scroppino te slijten, Oscar Meijer gaat naar de VS met zijn Sunshower en Martijn Bos probeert Hollandse zuinigheid te verkopen in de vorm van de kaasschaaf.

Power-Plate
In de eerste aflevering zien we Guus van der Meer, bekend van de Power-Plate. Het trilapparaat is een internationaal succes. Het geheim van Guus is een top-down benadering. Zorg ervoor dat de sterren het product gebruiken. Van der Meer: “Ik deed al aan guerrillamarketing voordat het een begrip was.” Producten worden weggezet bij de beleidsbepalers, de movers and shakers. Het publiek volgt als vanzelf.

 

De tactiek werkt. Connie Breukhoven is een grootgebruiker en ook Madonna en Oprah Winfrey sporten geregeld op het ding. Sterren zorgen voor media-aandacht, de massa volgt. Vorige week verscheen een artikel in de La Times, een paar weken daarvoor deed de New York Times uitgebreid verslag van de Power-Plate.

 

Drie jaar VS
Van der Meer was al drie jaar bezig met het veroveren van de Amerikaanse markt. Er werden wel Power-Plates verkocht, maar het succes bleef uit. “Ik was er inmiddels wel achter dat je het zonder Amerikaanse partner niet red in de VS. Misschien dat je zonder kan als je stroopwafels verkoopt, maar dat is niet zo met mijn type producten.” De zoektocht naar een partner is leidend in de eerste aflevering van Met Grenzeloze Ambitie.

 

Stereotype
Een onderwerpkeuze die Van der Meer maar ten dele ondersteund. “Ze willen een stereotype van een zakenman zien en dat ben ik niet. Ik ben niet money-driven, mijn passie is sport en gezondheid. Twee aspecten die je niet terugziet in het programma. Ik ben een fanatiek wielrenner. Van mijn wekelijkse fietstocht met bevriende zakenmannen is vijf seconden overgebleven. Mijn kinderen zie je in een flits. Allemaal zaken die voor mij bijzonder belangrijk zijn, maar niet passen in het plaatje dat gemiddelde kijker heeft van een ondernemer. Ze zien liever een gestresst figuur, en dat ben ik niet.”

Spijt heeft Van der Meer niet. “Het is leuk dat mensen mij beter leren kennen als ondernemer. Maar belangrijker vind ik dat er een nieuw elan komt rond ondernemerschap. Steeds minder mensen lijken bereid ondernemer te worden.”

 

Faillissement
Volgens Van der Meer moet er vooral een omslag komen bij de banken. Het faillissement moet uit de taboesfeer. “Als je één keer failliet bent gegaan is het over en sluiten. Terwijl in de VS een faillissement allesbehalve negatief is. Je moet van je fouten kunnen leren. Ik ben nooit failliet gegaan, maar dat best kunnen gebeuren. Ook ik ken moeilijke tijden. Ik heb mazzel gehad dat het nooit fout is gegaan.

En nu? “Eergisteren zat ik met Claudia Schiffer om de tafel. Zij wil heel graag ambassadeur worden van Power-Plate. Claudia Schiffer met de Power-Plate in de Oprah Winfrey show. Dat zijn geen dromen. De eerste contacten zijn gelegd. Het is niet ondenkbaar dat het er binnenkort van komt.”

Met Grenzeloze Ambitie wordt iedere zaterdag tussen 18:00 en 19:00 uur uitgezonden op RTL 7. De eerste uitzending, met Guus van der Meer, is op 22 april. Het programma wordt op zondag om 13.35 uur herhaald.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bekijk hier de promo