Hoe Daniel Wellington een miljoenenbusiness maakt van goedkope horloges

Zweedse ondernemer Filip Tysander richtte vijf jaar geleden het horlogemerk Daniel Wellington op. Het succes is te danken aan een slimme social media-strategie. 'We hebben nu twee miljoen volgers op Instragram; iets waar we ontzettend dankbaar en trots op zijn,' zegt Tysander tegen Sprout.

Backpackend door Australië ontmoette de Zweedse ondernemer Filip Tysander medereiziger Daniel Wellington. De Rolex Submarinener met een tweekleurige, nylon horlogeband van Wellington, fascineerde Tysander zodanig, dat hij er in 2011 een volledig horlogemerk omheen organiseerde. Dat hij vernoemde naar de mysterieuze Daniel Wellington.

Design uit Zweden, made in China

Eenmaal terug uit in Zweden begon het horlogemerk Daniel Wellington langzaam vorm te krijgen. In een kelder in Upsala werden de designs bedacht en de eerste orders verstuurd. Hoewel het een Zweeds merk is, worden de horloges gemaakt in China, om zo de kosten laag te houden. Tysander zorgt ervoor dat een exclusief luxe product nu voor iedereen binnen handbereik komt. 

Gezien de jaaromzet van Daniel Wellington, loont het dus om te handelen in goedkope horloges. Hoewel er binnen de prijsklasse, 200 tot 500 dollar, concurrentie is van talloze horlogemerken, doet het merk Daniel Wellington het goed. Tysander investeerde 15,000 dollar om het bedrijf te starten. In het eerste jaar verkocht hij meer dan een miljoen uurwerken waar hij 70 miljoen dollar aan verdiende. Afgelopen jaar draaide het bedrijf een recordjaaromzet van 220 miljoen dollar. Rolex verkoopt daarentegen horloges vanaf 5,000 dollar en meent dat er een goed jaar is gedraaid wanneer er één miljoen worden verkocht.

Ontwerp

De drie verschillende wijzerplaten zijn generiek en de subtiliteit grenst aan onzichtbaarheid. De variatie en uniciteit van Daniel Wellington zit 'm duidelijk meer in de tweekleurige, nylon bandjes dan in de wijzerplaat. Tysander: "Toen ik met het merk begon zag ik een duidelijke vraag naar een klassiek en tijdloos horloge." Maar zelfs het meest tijdloze ontwerp kan een upgrade gebruiken, daarom voegde Daniel Wellington afgelopen jaar een nieuwe variant toe aan het aanbod binnen het minimalistische ontwerp.

Social Media

Horlogemerken bleven in eerste instantie alleen adverteren in glossy's en lifestyle tijdschriften. Daniel Wellington pakte dit anders aan en gebruikte social media om zijn merk te adverteren. Het werkt met bloggers en invloedrijke personen en -artiesten die zijn horloges onder de aandacht brengen. Het merk gaf Instagram-blogger Blake Scott uit de Verenigde Staten bijvoorbeeld gratis exemplaren om op zijn kanaal te plaatsen. Wekelijks deelt hij foto's met zijn ruim 400 duizend volgers. "Iedereen buiten de Verenigde Staten draagt dit soort horloges, en ze zien er zo cool uit," zegt Scott.

Smartwatch 

Bang voor concurrentie van de smartwatch, is Tysander niet. "Ik denk dat de Daniel Wellington-horloge niet hoeft te concurreren met de smartwatch. Mensen dragen al eeuwen analoge horloges. Het dragen van een klassiek, subtiel horloge heeft iets ongeëvenaards." 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!