Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe is het nu met… Omar Munie

We zijn weer druk op zoek naar de beste jonge ondernemers van Nederland. In aanloop naar de 25 onder de 25-verkiezing blikken we terug met oud-deelnemers. Vandaag doen we dat met tassenontwerper Omar Munie. "Alles is gegaan zoals ik nooit had durven dromen."

Even je geheugen opfrissen? Lees het interview uit 2008. 

Omar Munie (26) stond in 2008 op Sprouts lijst 25 onder de 25, de toplijst van jonge veelbelovende ondernemers. Toen moesten we nog uitleggen dat hij in tassen deed, inmiddels is Munie een bekend merk. Klein en ambachtelijk is zijn onderneming nog steeds, maar wat is er terechtgekomen van het voornemen om de zaken in New York groots aan te pakken?

De kopers: Hillary, P&W, Máxima?

“Is het al vijf jaar geleden? Het lijkt echt een stuk korter”, zegt Omar Munie (26) vanuit zijn Haagse atelier. Hij heeft net de opening achter de rug van zijn nieuwe flagship store, op het Noordeinde in Den Haag. “Een hele goede en bijzondere plek, schuin tegenover het paleis van de Koningin,” lacht hij. Jazeker: hij is helemaal into oranje. “We zijn bezig met producten rond de Troonsopvolging, gewoon omdat ik dat zelf leuk vind.” Inmiddels dragen celebrities van Hillary Clinton tot Pauw & Witteman de in Nederland handgemaakte tassen van Munie. En onze toekomstige koningin Máxima heeft er vast en zeker al een? “Ik zou zeggen: hou haar goed in de gaten, dan kom je daar zelf wel achter”, lacht de ontwerper, die al vanaf zijn zeventiende ondernemer in tassen en accessoires is.

Het boek: ‘Leef je droom’

Hoe hij op zijn negende vanuit Somalië naar Nederland vluchtte en op een mbo-opleiding zijn talent ontdekte, dat moet iedereen maar even teruglezen in zijn boek Leef je droom. “We verkopen het alleen via onze winkels en de website, en toch zijn er al 25 duizend van verkocht. Het is een perfect boekje: in een halfuur heb je het uit, maar ik merk dat heel veel ondernemers er inspiratie uit putten, als ze bijvoorbeeld lezen hoe simpel ik mijn bedrijf heb opgezet, zonder eigen geld. Ik hou ook iedereen voor: je moet je passie volgen, van je product houden en je strategie goed uitstippelen. Een goede vriend van me was een hele goede kapper. Die zag mijn onderneming en durfde de stap aan om zijn passie te volgen. Nu is hij DJ en reist hij de wereld over, met DJ Chuckie.”

Treed jij in hun voetsporen? Bekijk de lijst 25 onder de 25 uit 2012 

Het nieuwste project: Dream Factory

Dat is helemaal niet opschepperig bedoeld. Munie is een positief mens, en wil graag zijn succes en inzichten delen. Dat blijkt uit zijn ambassadeurschap voor het vmbo, uit de inspiratiesessies die hij op het ROC hield, en uit een nieuw project dat hij halverwege dit jaar van de grond wil krijgen: de Omar Munie Dream Factory. “Dat moet een atelier worden waar mensen die thuis zitten de kans krijgen om aan de slag te gaan. Inderdaad: het lijkt op Fifteen van Jamie Olivier. Dat wordt nog heel spannend.” In die Dream Factory gaan de werknemers – in zijn hele bedrijf werken vijftien tot twintig mensen, nog steeds grotendeels stagiars en freelancers – aan de slag met gerecyclede materialen. Want daarmee maakte Munie de afgelopen tijd school: ambachtelijk handwerk, met gebruikte materialen als grondstof.

De klanten: KLM, Schiphol

KLM benaderde hem met het verzoek of hij niet iets kon maken van gebruikte stewardessenpakken. “Ik heb ze tot tassen en kofferlabels verwerkt, die worden nu aan boord verkocht.” Na KLM volgde Schiphol, dat inmiddels 600 uit oude bankbekleding vervaardigde tassen in zijn winkels heeft liggen. “Het is geweldig, hoe de grootste topbedrijven van Nederland de waarde erkennen van hergebruik. Die aandacht voor recycling, voor ambacht en  materialen, dat is iets wat juist in deze tijd erg actueel is. Vintage is stoer en modebewust. Misschien is het voor anderen vervelend om te horen, maar ik heb weinig last van de crisis van de afgelopen jaren. We produceren nu veel meer dan ooit, en geven oude materialen een nieuwe kans.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Internationaal: niet aan toegekomen

Naast de opdrachten voor grote merken voert Munie nog steeds zijn eigen tassenlijnen. Die loopt gewoon door, als een trein. En net als in 2008 heeft hij nog steeds trek in het buitenland. New York werd het toch? Is daar nog wat van gekomen? “Het was eigenlijk mijn plan om dat dit jaar goed op te pakken en het heel groot en professioneel neer te zetten. Maar het is echt zo druk geweest, dat  we er niet aan toe zijn gekomen. Mijn bedrijf groeit tot nu toe heel organisch, zonder gekkigheid. Ik hou ervan om kleine dingen groot te maken maar het moet wel gefocust blijven.”
Een investeerder zou de internationale uitrol toch kunnen versnellen? “Ja. Ik sta daar inmiddels wel meer open voor dan een paar jaar geleden. Een enthousiaste investeerder die gaat voor ambachtelijk en gelooft in ons product. Belangstelling vanuit het buitenland is er genoeg. Mensen die denken: wauw, dit komt uit Nederland? Dat moet ik hebben! Maar tot nu toe moest ik zelf altijd de buitenlandse winkels langs, voor telkens 20 of 30 tassen. Daar kwam ik te weinig aan toe en het schiet ook niet echt op. Het is hier nu echt volle bak, zodra het wat rustiger is, ga ik wat actiever met de internationalisering aan de slag. Dat gaat er echt wel van komen.”

Wat er mis ging: de flagship store

Een en al positieve ontwikkelingen bij de 25 onder de 25-topper. “Tot nu toe zijn alle dingen gegaan zoals ik nooit had kunnen dromen.” Maar er moet toch wel iets niet gegaan zijn zoals hij het vijf jaar geleden voor zich zag? “Nou ja, het is jammer dat we uit onze vorige winkel in Rotterdam moesten. Die liep perfect, maar de verhuurder, ABN Amro had onze ruimte nodig.” Om meteen weer in de zonnige stand te schakelen: “Maar als ik nu naar het Noordeinde kijk, is dat een nog veel betere locatie, ook lekker dichtbij huis.”