Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Lage dollarkoers zorgt voor marktkansen

Expat Ellen den Otter spint garen bij de lage dollarkoers. Haar bedrijf 'From US 2 EU', dat spullen voordelig vanuit de VS naar Nederland stuurt, heeft het druk. "We kregen de pakketten niet meer door de douane."

Hollanders zijn altijd al gewiekste handelaren geweest in het overzeese. Die traditie zet expat Ellen den Otter voort. Ze verhuisde acht jaar geleden vanwege het werk van haar man naar de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daar startte ze een eigen bedrijf: From Us 2 EU. Ze verstuurt Amerikaanse producten naar Europa, met name naar Nederland.

 

Veel Amerikaanse sites versturen niet naar ons land, daarvoor biedt Den Otter een oplossing. Ze leent haar adres aan Nederlandse webshoppers. Hun bestellingen worden naar haar adres gestuurd. Ze pakt de bestellingen over in kleinere, goedkopere pakjes, die geen argwaan moeten wekken bij de douane, en stuurt ze door naar de klant. Ook winkelt ze zelf voor klanten, bijvoorbeeld als zij op Amerikaanse sites geen Nederlandse creditcard mogen gebruiken.

 

Veel bedrijven houden hun prijzen in Europa hoger dan die in de States. Daardoor loont het een omweg te nemen. Met de huidige lage dollarkoers heeft thuisonderneemster Den Otter het dan ook extra druk, zei ze dit weekend in De Telegraaf.

 

Invoerrechten

Klanten betalen Den Otter via haar Postbankrekening of via Paypal. De kosten bedragen 25 euro servicekosten en 5 procent van de aankoopprijs. Bij grote bestellingen is dat bedrag er al snel uit, want de invoerrechten lopen flink op. “Het voordeel van de staat Pennsylvania is dat er geen salestax berekend wordt op kleding, wat minimaal 6 procent voordeel oplevert ten opzichte van andere staten in Amerika”, aldus Den Otter per e-mail.

 

Zelfs voor een pakje met een kledingstuk zijn de invoerrechten al snel 25 euro. Den Otter probeerde haar pakjes zo te versturen dat de douane ze beschouwde als particuliere zending (lagere invoerrechten). Maar de Amerikaanse douane heeft daar nu een stokje voor gestoken. “Het lukt helaas niet meer om pakketten tegen het lage tarief door de douane te loodsen.”

 

Op de site staat inmiddels duidelijk dat ze op de pakjes niet zal noteren dat het gaat om een ‘gift’, ‘repaired item’ of ‘commercial sample’. “Wij moeten ervoor tekenen dat we de informatie op de douaneformulieren naar waarheid invullen. We riskeren hoge boetes als we hier niet aan voldoen.”

 

Long tail

Toch blijft het businessmodel van de onderneemster overeind: Bijvoorbeeld voor producten die nog niet in Nederland zijn te krijgen, maar wel in Amerika. Denk aan de veelgehypte Apple iPhone. Daarvan verstuurde Den Otter er al meer dan tweehonderd.

 

Ook hier geldt de ‘long tail’-theorie die internetdeskundigen aanhangen: heel veel kleine producten met weinig vraag zorgen samen voor een groot volume. Een voorbeeld: allerlei onderdelen van bijzondere Amerikaanse oldtimers die Den Otter naar Nederland verstuurde.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn