Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onbekende markt verkennen in onbekend land

Norbert Bessems runt in Buenos Aires 3D-visualisatiebureau PlusNewMedia. Net als zijn twee compagnons had de ondernemer vóór de oprichting nog geen ervaring in de branche. “We zijn er heel pragmatisch ingestapt.”

Dit is het twaalfde deel uit een serie van Skype-interviews met Nederlandse ondernemers in het buitenland.


Bessems, sindskort vader (zie foto) en als enige partner woonachtig in Buenos Aires, vertelt hoe zijn bedrijf met een soort van Nederlandse nuchterheid in Argentinië van de grond gekomen is. Het begon toen compagnon Martijn van Dort zeven jaar geleden, op dat moment studerend in Buenos Aires, plannen opzette om een Nederlands-Argentijns bedrijf op te zetten.


Bessems: “Martijn heeft na zijn afstuderen in 2005 er alles aan gedaan om hier een onderneming te starten. Van het importeren van alpargatas tot Argentijnse fietsen met een breed stuur.” Toen de pogingen van Van Dort geen succes bleken, richtte hij in 2007 samen met Bessems Casa34 op, een bedrijf dat in Buenos Aires gemeubileerde appartementen te huur aanbiedt. Toen hun eerste klant, Frank van der Meulen, hen vroeg of ze ook nog een baan in Argentinië wisten, vroegen de ondernemers hem om Casa34 vanuit Buenos Aires te gaan managen. Hij werd daarna de derde compagnon. Bessems maakte de overstap naar Buenos Aires toen Van der Meulen als aanstaande vader weer terug wilde naar Nederland. “Ik was er met mijn vriendin op vakantie geweest en wist zeker dat ik het avontuur graag aan wilde gaan.”


‘Iets met 3D-design’


De ondernemers beseften zich dat Casa34 niet voldoende omzet voor hen op kon leveren. “We moesten een serieuzer bedrijf opstarten, iets waarmee we de combinatie Nederland en Argentinië konden verantwoorden en veroorloven.” Ze gingen naar eigen zeggen op hun gevoel af en bedachten zich na een ‘quick scan’ dat ‘we iets met 3D-design konden gaan doen’. “Argentijnen zijn heel esthetisch ingesteld. Alles moet mooi zijn, daar hebben ze echt oog voor. Tegelijkertijd wist ik dat op gebied van animaties en design er veel rauw talent in Argentinië te vinden is. Met de wetenschap dat de lonen hier vergeleken met Nederland iets lager liggen, moesten we dus een zowel op prijs als op kwaliteit concurrerend bureau voor 3D-presentaties kunnen opzetten.”


De ondernemers kregen in hun eerste jaar, in 2008, direct de bevestiging van de potentie van hun business. “We waren positief verrast over het aantal aanvragen en zaten heel snel met klanten om de tafel.” Toen in 2009 de kredietcrisis op kwam zetten, had PlusNewMedia het echter moeilijk. “Ineens werden we niet meer gebeld. Dat jaar hebben we met een beetje geluk overleefd.” Het jaar erna krabbelde het tienmansbedrijf, dat zich volledig op de Nederlandse markt richt, weer op. In 2011 verwacht het trio zelfs een ruime verdubbeling van de omzet te behalen en voor het eerst zwarte cijfers te schrijven. PlusNewMedia maakte onder meer voor Schiphol Airport Development een touchscreenapplicatie met filmpjes en animaties, die wordt ingezet op beurzen. Momenteel transformeert het naar een bedrijfsvoering waarbij het bedrijf ook als communicatieconsultant optreedt.


Resultaatgericht


Dat Bessems, Van Dort en Van der Meulen alle drie geen kennis en ervaring over 3D-animaties hadden opgebouwd, bleek er niet toe te doen. “Onze toegevoegde waarde is het begeleiden van dat rauwe Argentijnse talent, dat niet altijd even resultaatgericht te werk gaat. Omdat we een commerciële achtergrond hebben, zijn we bovendien de ideale gesprekspartner voor onze klant. Degenen die ons inschakelen, hebben zelf ook een commerciële functie bij hun bedrijf. Of het nu gaat om 3D-presentaties of applicaties voor de vastgoed-, jacht-, juwelen- of gadgetbranche, ons vertrekpunt bij een opdracht is altijd het resultaat. Dat moet zo goed mogelijk zijn en daar sturen we op.”


Bessems voelt zich momenteel met zijn vrouw en kind thuis in Palermo, een welgestelde wijk met Europese koloniale uitstraling. “Martijn en Frank komen hier minimaal eenmaal per jaar naar toe. Om te genieten en om aansluiting met het team te behouden.”



De learnings van Bessems:


Recruiting: “In het begin kende ik de arbeidsmarkt niet en trok ik medewerkers uit alle hoeken en gaten aan. Daar zaten mensen tussen die teleur stelden. Inmiddels kan ik op basis van opleiding en werkervaring beter inschatten wat voor vlees ik in de kuip heb en ben ik heel trots op mijn team.”


Personeel:  “Argentijnen zijn heel sociaal ingesteld en werken met hun hart. Daardoor kunnen ze soms ook moeilijker met kritiek omgaan. Maar dat soort gesprekken voer ik wel intensief. Omdat ik zelf uit een maatpakkenwereld kom, heb ik overigens ook moeten wennen aan het karakter van mensen in de creatieve sector.”


Acclimatiseren: “Nu kom ik er niet zo veel meer, maar in het begin was het prettig dat er in Buenos Aires met DuDui een bar is waar veel Nederlanders komen. Het wordt gerund door een ondernemer, die zijn bedrijf in Nederland verkocht heeft. Je hoort er verhalen en ervaringen van andere Nederlandse ondernemers.”


Juridisch: “Een van de cruciale dingen is om hier een goede accountant en advocaat te hebben. Aan de oppervlakte lijkt Argentinië een goed georganiseerd Europees land, maar belastingregeltjes worden hier door de overheid met de maand aangepast. Het is soms bijna niet bij te houden. Om binnen de toegestane grenzen te blijven ondernemen, heb je iemand nodig die je vertrouwt en het papierwerk voor je in orde maakt. Wij hebben enigszins geluk. Martijn heeft hockey gespeeld in Argentinië en zijn oud-teamgenoot is nu onze advocaat. Hij heeft voor ons ook een accountant geregeld.”

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:


Afrika:


Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)


‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)


Azië:


Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)


Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)


‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)


‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)


Hoe twee architecten China veroveren (China)


Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)


Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)


‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)


Europa:


‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)


‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)


‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)


Noord-Amerika:


Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)


Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)


‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)


Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)


Zuid-Amerika:


‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)


Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)


Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)


Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)


Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)