Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderontwikkeld ondernemerschap

Share People houdt zich bezig met praktische ontwikkelingshulp. Op dit moment reist de organisatie met een groep Nederlandse ondernemers door de Filipijnen. Sprout reist twee weken mee. "Het MKB lijkt hier onderontwikkeld"

“Sir! Wanna buy?”. De vele straatventers in Manilla zien overal nieuwe klanten. Ze leuren met fietsbanden, massages, hengels, ijs, halve winkelstraten komen voorbij. Een eind verderop wandelt ondernemer Erik Jager door een van de vele kolossale winkelcentra: “Het MKB lijkt hier onderontwikkeld. Het zijn óf straatventers óf winkelcentrumbouwers. Het lijkt erop dat de Filippino een beetje kan opschuiven binnen zijn klasse, maar niet ver”.

 

Weinig zakelijke vaardigheden

De twee weken op de Filippijnen zitten er bijna op voor de elf Nederlandse specialisten, die hier kosteloos lokale bedrijven adviseren bij wijze van praktische ontwikkelingshulp. Maar eerst hebben ze nog een netwerkmeeting met plaatselijke ondernemers. Daar is ook economisch journalist Invictus Buenaventura, die de actuele ondernemerstrends samenvat: “Jonge Filippino’s hebben wel ideeën, maar te weinig zakelijke vaardigheden. Daarom is franchise erg populair. Ze gebruiken liever concepten die zich al bewezen hebben, omdat ze hun eigen goede ideeën niet kunnen commercialiseren. Vooral franchise in voedingsbedrijven en wasserettes is populair. Andere groeimarkten zijn de namaakindustrie en medisch toerisme. Niet alleen plastische chirurgie, maar ook de transplantatie-industrie. De schaduwzijde daarvan is wel dat vele sloppenwijkbewoners hun nieren of ledematen verkopen”.

 

Orgaanhandel

“Er zijn voor ondernemers mogelijkheden zat hier”, vindt entrepreneur Frans Kleine Koerkamp. Hij kwam veertig jaar geleden als missionaris naar de Filippijnen, maar werd bevangen door ondernemersgeest en begon er een bamboeverwerkingsfabriek. “Er is veel politieke narigheid. Maar het klimaat is ideaal om bloemen te kweken. Je hebt geen kassen nodig. Maar de kennis ontbreekt hier om een grondanalyse te maken.

Verder is er grote behoefte aan vakmensen als timmerlieden en metselaars. Maar je moet hier niet komen omdat de lonen laag zijn, je moet de lonen hoger willen maken”, zegt de idealist in hart en nieren. “Dan kun je nog een goede boterham verdienen”.

 

750.000 euro

De Nederlandse ambassade kan daar bij helpen. Op de netwerkmeeting nodigt een consulaatmedewerkster Filippijnse ondernemers uit hun businessplan in te sturen en mee te dingen naar een financiële injectie van maximaal 750 duizend euro. Want het project PSOM van de ministeries van Economische en Buitenlandse Zaken koppelt innovatieve Filippijnse bedrijfjes aan Nederlandse partners die dan samen de joint venture bezitten. “Het moet op lange termijn bijdragen aan de werkgelegenheid en sociale ontwikkeling. Het is niet zomaar een zak geld”, waarschuwt de ambassademevrouw.

 

Drieduizend theelichten

Want dat is ook niet zaligmakend, blijkt uit de marketingorganisatie Filipinas Fair Trade Ventures (FFTV). Die krijgt subsidie van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie Cordaid en is dezer dagen door Jager en zijn specialistenteam doorlicht. De bedrijfsvoering kan beter, concludeert Jager de dag ervoor in de eindpresentatie aan de Raad van Bestuur: “Als ik een commerciële investeerder was, zou ik geld in FFTV stoppen, maar alleen met kostenreductie, intelligente marketing en personeel dat niet wacht tot er iets gebeurt, maar iets láát gebeuren”. De algemeen directeur van FFTV laat er geen gras over groeien en denkt hardop: “Waar kunnen we maandelijks 3.000 theelichtjes verkopen om onze salariskosten veilig te stellen?”.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook: