Ripple: de Linkedin-concurrent van oud-Tinder-medewerkers

De naam is ongelukkig gekozen, maar dat weerhoudt voormalig Tinder-CTO Ryan Ogle er niet van om tijdens technologiebeurs CES zijn nieuwste creatie te lanceren: Ripple, een zakelijke netwerk-app die een alternatief moet worden voor bestaande netwerken met hun 'gortdroge, steriele ervaring'. 

Het was in 2012, de begindagen van Tinder, dat Ogle mede-oprichter Sean Rad per toeval tegen het lijf liep. "Ik kwam op het juiste moment de juiste mensen tegen. In die tijd waren zakelijke netwerken al verschrikkelijk: statische adresboeken die je niet hielpen met het bouwen van betekenisvolle relaties en eerlijk gezegd is er in de tussentijd niks veranderd."

Ripple, niet te verwarren met de gelijknamige populaire cryptomunt, moet hier verandering in brengen. Ogle belooft dat de app leuk wordt om te gebruiken en dat het je ook helpt om op de juiste momenten met relevante mensen in contact te komen. Dit doet de app door suggesties te doen op basis van context: waar je op dat moment bent, welke skill je recent geleerd hebt of welke interesses je hebt toegevoegd.

Ripple - zakelijk netwerken van oud-tinder medewerkers

Swipen

Via het bekende swipe-principe van Tinder kun je potentiële connecties goedkeuren of afwijzen. Wie jou een ‘duimpje omhoog’ heeft gegeven is vooraf niet bekend. Pas wanneer beide personen elkaar hun zegen geven is er een zakelijk link gemaakt.

"Deze dubbele opt-in is de kern van onze app. Veel mensen worden op Linkedin vooral benaderd door recruiters en verkopers. Met Ripple leggen mensen pas contact wanneer ze beide blind interesse hebben getoond, niet omdat de een druk legt bij de ander."

Events

Hoe krijg je genoeg gebruikers voor een zakelijk netwerk? ‘Dat is op dit moment de grootste uitdaging van Ripple. We hebben van onze tijd bij Tinder geleerd dat je moet starten in nichemarkten. Voor Tinder was dit, net zoals bij Facebook, universiteiten. Met een zakelijk netwerk hoef je niet bij studenten aan te komen, daarom kiezen wij om de focus te leggen bij grote zakelijke evenementen.’

Een van de functies van Ripple is dat je wordt gematcht met mensen in de buurt en dat je mensen kunt toevoegen op basis van gezichtsherkenning. "Als je dit combineert met zakelijk bijeenkomsten, zoals de CES, is onze verwachting dat het uitdelen van visitekaartjes straks verleden tijd is."

Ripple - de zakelijke netwerkapp

Pivot

Ogle heeft goede hoop een ware Linkedin-killer in handen te hebben. Dat bedrijf werd onlangs gekocht door Microsoft voor 26 miljard dollar. Voor dat bedrag kunnen een paar ontwikkelaars gemakkelijk de beste features van Ripple overnemen. "Dat risico bestaat, maar voor grote bedrijven is het lastig om bestaande software te pivotten. Daarnaast zijn betalende gebruikers die iedereen kunnen uitnodigen een belangrijk businessmodel voor linkedin, ik denk niet dat ze dat snel zullen loslaten."

De app is in Amerika al te gebruiken, maar wordt door een bug later deze week pas beschikbaar in Europa. Wie hem wil downloaden moet even zoeken, want je komt eerst in een oerwoud aan crypto-apps terecht. "Die naam is inderdaad ongelukkig", erkent Ogle. "Toen we hem twee jaar geleden hadden bedacht was hij heel sterk, maar toen wist bijna niemand iets van cryptomunten. We zullen er nu op een slimme manier mee om moeten gaan."

Ripple is zeker niet het eerste bedrijf dat de Tinder-methodologie naar zakelijke netwerken wilt brengen, maar wel de eerste die ervaring meeneemt van het op 3 miljard dollar gewaardeerde bedrijf. Match.com, de huidige eigenaar van Tinder, is bovendien een investeerder in de nieuwe app. Zoals Ogle afsluit: ‘De app is zeker nog niet perfect, maar op basis van de feedback zullen we er flink aan blijven sleutelen.’

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.