Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Triodor start Exact Online in Turkije

De Turks-Nederlandse softwareontwikkelaar Triodor heeft een joint venture gesloten met Exact om haar online boekhoudprogramma te exporteren. “Het is de eerste keer dat we zo grootschalig de sales gaan doen.”


De softwareontwikkelaar gaat Exact Online – het online boekhoudpakket voor de kleinzakelijke markt van het beursgenoteerde Exact – op de Turkse markt lanceren. Exact (omzet 2009: 232 miljoen euro) is met dat product nu alleen in de Benelux actief.

 

Triodor – al langer actief als ontwikkelaar in de Turkse softwaremarkt – zal er een verkoopteam van zo’n twintig man en een team van tien  ontwikkelaars opzetten. “We waren zelf klant van ze. Een unieke kans. Het marktonderzoek en de ontwikkeling van de Turkse vertaling van de software zijn inmiddels afgerond”, zegt Triodor-ceo Atilla Aytekin (40) tegen Sprout.

 

Er is door de partijen gezamenlijk een investering gedaan van “tegen de tien miljoen euro” in de joint venture, zegt Aytekin. Exact behoudt een klein meerderheidsbelang. “Het heeft ermee te maken dat het bedrijf als beursgenoteerde onderneming de omzet anders niet kan consolideren in haar jaarcijfers.”
 

Marktkans

De Turkse economie kent relatief veel middelgrote en kleine bedrijven – waar Triodor zich met de software op zal focussen – en is daarom een interessante markt voor Exact. Aytekin: “De totale target group van Exact is in Nederland ongeveer 350.000 klanten. In Turkije zijn dat 3,5 miljoen klanten.”

 

Het gebruik van internet en online applicaties is volop in ontwikkeling in Turkije. Er is echter een relatief hoge investeringsdrempel. Atilla: “Je moet de software ineens bij 10.000 bedrijven en 60.000 gebruikers kunnen introduceren.”


Snelle groei

Het in 2005 opgerichte Triodor is in korte tijd snel gegroeid en heeft  momenteel zo’n 150 man in dienst. De omzet groeide vorig jaar met zestig procent naar 4,6 miljoen euro.

 

De softwareontwikkelaar werkt via een nearshoringmodel en positioneert zich als alternatief voor bedrijven die niet willen uitbesteden aan ontwikkelaars in bijvoorbeeld India. Productie en ontwikkeling vinden plaats in Turkije. Het hoofdkantoor en de front office bevinden zich in Amsterdam.

 

De samenwerking met Exact is een strategisch uitstapje. “Het is de eerste keer dat we ons zo grootschalig met de verkoop van software bezig gaan houden in Turkije, voor een beursgenoteerd bedrijf.” De ondernemer zegt regelmatig verzoeken te krijgen om iets te doen voor bedrijven in de Turkse markt, maar gaat daar doorgaans niet op in.
 

Nichespeler

De focus van Triodor ligt bij softwareontwikkeling voor klanten die actief zijn in mondiale, industriële nichesegmenten. Ze sluit regelmatig joint ventures en participatieovereenkomsten om voor stabiele inkomstenstromen te zorgen. In 2008 sloot Triodor ondermeer een joint venture met Lely, wereldwijde producent van landbouwmachines.

Afgelopen jaar is het verder voorwaarts geïntegreerd met de overname van Ovotrack, dat software maakt voor eierfabrieken. “We zijn opeens de wereldwijde marktleider binnen die niche geworden.”

Het ‘uitstapje’ moet over twee jaar tussen de tien en twintig procent van de totale omzet uitmaken, zegt Atilla. Komende jaren wil de ondernemer hard blijven groeien. “In 2015 willen we zelf naar de beurs gaan.”


Ondernemersles

Lees ook het ondernemersverhaal van Atilla Aytekin, die ooit voor Baan begon in Turkije, maar daar een ondernemersles rijker werd. 

Meer weten over hoe je alliantie een succes maakt? Lees ook het boek: Ondernemen in allianties en netwerken. of volg de masterclass Allianties en samenwerkingen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.