Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Daan van Renselaar met Stella een platform met meerdere merken lanceert

Nu het leasen van een elektrische fiets aantrekkelijker is dan ooit, halen Nederlandse fietsondernemers alles uit de kast om een deel van de taart naar zich toe te trekken. Daan van Renselaar besloot met fietsbedrijf Stella een nieuw platform op te zetten waar ook andere merken te vinden zijn.

stella fietsen nunspeet
Wilco van de Kamp (links) en Daan van Renselaar maakten samen Stella Fietsen groot, nu ruziën ze over miljoenen. Foto: Stella Fietsen

Om meer mensen uit de auto en op de fiets te krijgen, heeft de overheid het leasen van een elektrische fiets deze maand een stuk makkelijker gemaakt. In navolging van leaseauto’s betalen werknemers die op een e-bike van hun werkgever rijden loonbelasting (bijtelling) over 7 procent van de adviesprijs van de e-bike. Zo betaalt iemand die 35.000 euro verdient en een fiets van de zaak (ook privé) gebruikt 4,83 euro per maand aan bijtelling.

Werkgevers kunnen er ook voor kiezen de bijtelling voor hun eigen rekening te nemen, door gebruik te maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. In beide gevallen zijn zowel werknemers als werkgevers verlost van een verplichte kilometeradministratie. (Let wel: een werknemer die een beroep doet op een e-bike krijgt geen reiskostenvergoeding meer.)

Niet verwonderlijk dat bedrijven waaronder Sprout-bekenden Swapfiets, VanMoof en E-Bike to go verlekkerd uitkijken naar massa’s nieuwe bestellingen. International Bike Group (IBG), moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl, sloot met het oog op de nieuwe regeling een deal met LeasePlan. Autoconcern Pon doet het met nieuwe dochter Lease-A-Bike, ANWB tuigde in samenwerking met datzelfde Pon een leasedienst op.

Groei

Ook Stella, de e-bikeproducent van Daan van Renselaar (foto rechts), wil een deel van de fiets-van-de-zaak-taart pakken. Met het oog op verwachte groei sloeg het bedrijf, dat vorig jaar 65.000 elektrische fietsen verkocht, eind 2019 extra onderdelen in voor zijn assemblagefabriek in Nunspeet. “In de Randstad zitten de parkeerplaatsen bomvol, werknemers moeten op een andere manier naar hun werk”, zegt Van Renselaar (32) hoopvol tegen Sprout. Hij wijst op schattingen van 150.000 extra e-bikes dit jaar, waarmee er in totaal 600.000 nieuwe e-bikes zouden worden verkocht.

De ondernemer begon Stella samen met Wilco van de Kamp (foto links), in een bedrijfsgebouw achter het huis van zijn vader. Zo’n 10 jaar later is zijn bedrijf (550 medewerkers) met een omzet van 100 miljoen euro marktleider in Nederland. De ondernemer wil over 10 jaar ook marktleider zijn in Europa, waarbij de omzet moet zijn vertienvoudigd naar 1 miljard euro.

Stella levert zijn e-bikes vanuit de assemblagehal in Nunspeet direct aan de klant, via de website of één van de veertig eigen winkels. Dat scheelt zo maar 35 à 40 procent marge, zei Van Renselaar eerder tegen Business Insider.

Platform

Om de leasemarkt te kunnen veroveren, is enkel het aanbieden van Stella-fietsen niet genoeg, vermoedde Van Renselaar een tijdje geleden. Want werkgevers willen hun werknemers niet verplichten om voor een bepaald merk te kiezen. Die willen zo veel mogelijk keuzevrijheid, en het liefst bij iedere fietsenwinkel terecht kunnen. Met dat idee besloot Van Renselaar een nieuw dochterbedrijf op te zetten, BikeProject.

Via dat platform biedt Stella leasefietsen aan van meerdere fabrikanten. Voor dat nieuwe platform nam Stella een groep nieuwe medewerkers aan, “echte b2b-jongens”, zegt Van Renselaar. Bike Project verdient een commissie op iedere fiets die via het platform wordt geleaset.

Winkels

Helemaal online is BikeProject niet, de bedoeling is dat ook Fietsenwinkels zich aanmelden op het platform, en zo doorgeefluik worden en zelf meeprofiteren van de groei van het aantal e-bikes. Van Renselaar stelt dat de fysieke fietsenwinkel nooit zal uitsterven, omdat er altijd sprake zal zijn van onderhoud. “Er is wel een duidelijke verschuiving bezig, waarbij e-bikes vaker online worden gekocht. Fietsenmakers zullen zich meer moeten richten op service.”

Bij het Europese groeiplan van zijn bedrijf krijgt de ondernemer (vader van drie kinderen) hulp van onder anderen van Ben Mandemakers, de keukenondernemer die in 2018 met zijn investeringsvehikel DM Equity Partners een minderheidsbelang nam in Stella (de hoogte van het geïnvesteerde bedrag werd niet gedeeld). Van Renselaar en Van de Kamp hebben nog altijd de meerderheid van het bedrijf in handen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gas geven

Stella heeft inmiddels al winkels in België en Duitsland en ook in Denemarken staan Stella-winkels op de rol. Dit jaar wil het bedrijf uit Nunspeet in die landen gas geven, zegt Van Renselaar. “Daar heb je extra kwartjes voor nodig. Ben heeft al zoveel ervaring in Duitsland, met vierhonderd winkels. Daar maken we dankbaar gebruik van. We gebruiken daarbij het team dat hij daar heeft, dat is een prettige springplank.”

Investeerders willen op termijn rendement zien. Betekent dat dat Van Renselaar al een exit-strategie in gedachten heeft? “DM Equity Partners zit er niet voor de korte termijn in. Ons doel is om over 10 jaar marktleider te zijn in Europa. Die reis willen zij meemaken.”