Waarom je als ondernemer weer eens op reis moet gaan (column)

Nederland is een geweldige broedplaats voor ondernemers: goede voorzieningen, veel kennis, genoeg financieringsmogelijkheden en je voltallige klantenkring is permanent online te bereiken. Toch is het goed om zo nu en dan over de grens te kijken, want uiteindelijk zitten je concurrenten niet hier, maar verspreid over de hele wereld.

Het gebeurt niet vaak dat ik inspiratie voor columns via het Koninklijk Huis krijg aangereikt, deze is hierop een uitzondering. Op technologiebeurs CES vroeg ik Prins Constantijn waarom het zo belangrijk was voor de aanwezige 53 Nederlandse startups om een reis te ondernemen naar Las Vegas: “Naast de internationale zakenpartners, media en investeerders, scherpt het je blik waar de rest van de wereld mee bezig is. In Nederland, waar de concurrentiedruk veel lager is, voel je wellicht minder de urgentie om flink gas te geven.”

Risk

Hebben we het in Nederland misschien te goed gekregen? Natuurlijk is elke ondernemer op zoek naar een ijzersterke product market fit, met de juiste marges om door te groeien. Maar hoeveel hebben er serieuze plannen om binnen afzienbare tijd de Spotify van hun markt te worden? Dit klinkt op papier een stuk eenvoudiger dan de praktijk toelaat, maar mindset is een eerste stap.

Op de CES staan zo’n 4000 exposanten, 900 daarvan zijn te vinden op Eureka-park, de hal waar alles startups vanuit de hele wereld bij elkaar staan. Zo loop je via een Israëlische geur-chip, langs een slimme batterij uit Tsjechië, ontwijk je de Canadese cocktailmachine en struikel je pardoes over een zelfrijdende Franse robot. Stuk voor stuk ijzersterke bedrijven die je elders nergens was tegengekomen.

Blinde vlek

Want eerlijk gezegd: hoeveel snelgroeiende bedrijven uit je sector ken jij uit Italië, Polen, Zuid-Korea of Mexico? Media - ja, ook Sprout - hebben het vaak druk met berichtgeving over bedrijven uit onze eigen landen. Én natuurlijk de eeuwige uitzondering, Amerika, waar wij als maatschappij qua films, muziek, politiek en ook bedrijven een bijzondere fascinatie voor hebben.

Op zo’n beurs wordt één ding duidelijk: ontwikkelingen gaan - ook in minder bekende gebieden - onwaarschijnlijk snel. Wanneer jij niet wilt onderdoen voor dat soortgelijke bedrijf uit Brazilië, zul je snel moeten doorschakelen.

Een internationale handelsreis, beurs of soortgelijke onderneming scherpt je geest en verruimt je blikveld wat de mogelijkheden zijn voor jou als ondernemer. Ga eens met een collega een week op pad, goed voor de teambuilding, inspiratie en niet te vergeten je tomeloze ambitieniveau.

Niemand is groot geworden door klein te denken.

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.