Waarom Ruud Stelder en Dennis Cuijpers Seoshop verkopen

Zeven jaar na de start verkopen Ruud Stelder en Dennis Cuijpers hun internetbedrijf Seoshop aan het Canadese Lightspeed, naar eigen zeggen om verder te kunnen groeien. “We kunnen nu onze droom waarmaken." 

Stelder en Cuijpers richtten Seoshop in 2008 op nadat zij hadden gemerkt dat zij voor het verkopen van hun e-sigaretten voor elk land een ander type webwinkel moesten optuigen. Ze besloten om dan maar zelf een platform te bouwen om webwinkels mee op te tuigen.

Inmiddels telt de dienst met 80 medewerkers 8.000 gebruikers in Nederland, België en Duitsland, waaronder veel mkb'ers maar ook grotere spelers zoals Philips, Heineken en het Van Gogh Museum. De ondernemers eindigden dit jaar op plek 6 in de Fast50, de lijst met snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland.

Het aanbod van het Amerikaanse Lightspeed, een van de grootste leveranciers van digitale kassasystemen, kwam desondanks “uit het niks”. De cultuur van beide bedrijven sloot goed op elkaar aan (‘work hard, play hard'), net zoals de visie om de grootste ‘omnichannel’-aanbieder van de wereld te worden, met on- en offline kassa’s in combinatie met de webwinkel van Seoshop, zegt Stelder.

Stelder en Cuijpers waren al wel met een paar partijen in gesprek over een overname. “Op het moment dat je een bepaald niveau bereikt, zowel qua omzet als slagvaardigheid, en je gaat ieder jaar over de kop, dan komen er steeds meer geïnteresseerden”, licht Stelder toe.

Via de App Store van Seoshop merkte Stelder al dat klanten zich afvroegen of het bedrijf ook (digitale) kassa's leverde. Na de overname door Lightspeed stort Seoshop zich - in de Benelux - op de verkoop van dit soort Point of Sale’s (POS).

Droom

Bij de oprichting van hun bedrijf waren Stelder en Cuijpers nog maar 20 jaar oud. Het bedrijf nu al verkopen voelt niet als een verlies, zegt eerstgenoemde. “We hadden toen de droom om het bedrijf wereldwijd te laten groeien. Die droom kunnen we nu waarmaken.” Hij wijst op grote concurrent Shopify, die inmiddels zo’n 3 miljard dollar waard is. “Daar kunnen we nu head-to-head mee concurreren, ook op POS-gebied.” Lightspeed is in bijna 100 landen actief en kreeg tot nu toe 126 miljoen dollar aan financiering.

De techniek van Seoshop kan nu eindelijk ook naar de VS geëxporteerd worden, zegt Stelder, al is het dan onder de vlag van Lightspeed; de merknaam Seoshop verdwijnt.

De verkoop van Seoshop betekent ook een exit voor investeerder Henq, een partij die volgens Stelder behalve met een kapitaalinjectie van in totaal 1,5 miljoen euro ook op strategisch vlak onmisbaar was bij de groei van zijn bedrijf.


Succesfactoren

Dit waren volgens Stelder de belangrijkste succesfactoren van Seoshop:

1: Focus op de klant

“In principe kunnen klanten hun webwinkel zelf runnen, maar zorg daarnaast dat je altijd bereikbaar bent voor vragen.”

2: Werk aan je zichtbaarheid

“In 2012 waren we nog heel klein en besloten we om hoofdsponsor te worden van de webwinkelvakdagen, het belangrijkste e-commerce-event van Nederland.” Dat kostte Seoshop zo’n 15 procent van de omzet, maar het was het waard, zegt Stelder. “Daarna kwamen alle partners naar mij toe, in plaats van dat ik naar allerlei afspraken moest.”

3. Zorg dat je een goede investeerder aan boord hebt

Een goede investeerder aan je zij zorgt er volgens Stelder voor dat je veel ondernemerslessen niet hoeft te leren. “Henq heeft veel tijd en moeite gestoken in het ons leren hoe je een bedrijf moet structureren. Dat zorgde ervoor dat we nu volledig data driven zijn. Het lijkt soms alsof je een dj bent die achter een mixpaneel staat. Je kijkt iedere maand aan welke knoppen je moet draaien."

"Henq hielp ook bij het op orde brengen van onze technologie en dat we zaken op orde hebben voor een overname. Want een vc zal er altijd voor zorgen dat er een mogelijke uitgang is.”

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!