Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom Tencent Supercell wil hebben? Ze verdienen 1,5 miljoen per dag

Door de overname van Tencent is game-maker Supercell 9 miljard dollar waard. Dit is het geheim van de Hayday-maker.

Tencent heeft Supercell overgenomen, wat de gamemaker een waarde van 8,6 miljard dollar geeft. Dit artikel is geschreven voordat de overname was afgerond en verscheen eerder op mt.nl

De Chinese tech-gigant Tencent zet volgens The Wall Street Journal de puntjes op de ‘i’ voor de overname van de Finnen die uitsluitend spelletjes voor de smartphone maken. Het bericht komt in dezelfde week waarin de grootmacht uit het Verre Oosten samen met een rij andere bedrijven 7 miljard dollar investeerde in Uber-concurrent Didi Chuxing. Ook de belangrijkste Chinese chat-app, WeChat, maakt onderdeel uit van de Tencent-familie, net als Legue of Legends-maker Riot Games.

Als de handtekeningen zijn gezet onder de overname van Supercell is dat de grootste overname van Tencent tot nog toe. Het Finse bedrijf van oprichter Ilkka Paananen is slechts zes jaar oud, heeft nog geen twee honderd medewerkers en maar vier producten op de markt, toch heeft het omzetcijfers waar je stijl van achterover slaat. Iedere dag zet het bedrijf 1,5 miljoen dollar om en als de deal rond is dan is de bedrijfswaarde in het afgelopen jaar met meer dan 70 procent toegenomen.

Freemium

De vier producten van het bedrijf functioneren volgens dezelfde formule. Door een freemium model zijn de spelletjes in eerste instantie gratis, waarna er zogeheten in-app aankopen kunnen worden gedaan. De gamemaker heeft de truc om mensen – kleine – bedragen te ontlokken tot in perfectie in de vingers: het spel kán zonder extra aankopen worden uitgespeeld. Maar de groentes in Hayday groeien zo traag, de temperatuur van de broodbak-machine staat zo laag en de kippen leggen zo weinig eieren dat je haast geen andere keus hebt dan voor een diamant (á 4 cent) het geheel te versnellen.

Het oer-Hollandse gezegde wie het kleine niet eert, is het grote niet weert staat Supercell haast op het lijf geschreven. Die kleine aankopen zorgen ervoor dat twee van de spellen van de maker in de top 10 spellen staan die het meeste opbrengst binnenhalen. Per dag spelen 100 miljoen mensen ter wereld één van de games van de Finse makers. Zoals ze zelf trots op hun website verkondigen: dat is meer dan de inwoners van Peking, Londen, Delhi, Tokyo, New York, Seoul, Rio de Janeiro, Moscow en Buenos Aires bij elkaar.


Land- en branchegenoot Rovio gaat met veel succes te buiten aan licentie-operaties over de Angry Birds-vogels. Met een aankomende film en al op de markt te krijgen knuffels, geurtjes, hoesjes en douchegordijnen verdient het bedrijf nog flink aan de boze vogels. Dat is geen voorbeeld dat Supercell lijkt te willen volgen. Het hele bedrijf draait om de games zo goed, zonder opsmuk eromheen. “Wij geloven dat onze cultuur een sleutel tot succes is en de beste manier om dat te behouden, is om slechts een paar zaken héél goed te doen” aldus ceo Paananen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cultuur

Binnen het 180 man tellende bedrijf heeft de voorman naar eigen zeggen geen grote managende taak. “Ik huur bij voorkeur mensen in die zichzelf kunnen sturen en motiveren.” De onderneming is opgebouwd uit kleine cellen. In één cel werken 4 tot 8 mensen in grote mate zelfstandig aan hun producten en ideeën. “ Onze filosofie is dat de beste mensen de beste games maken. Maar de omgeving moet wel bloei toestaan.”

Afbeelding: Supercell Facebook