Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat gaat The Next Web doen in New York?

The Next Web breidt uit naar Amerika. In oktober zal de techconferentie voor het eerst georganiseerd worden in New York. Mede-oprichter Patrick de Laive vertelt erover in Groeigeld.

Op 1 en 2 oktober zal de eerste The Next Web USA gehouden worden in New York. Een logische plek om het event te hosten, aldus Patrick de Laive: “De meeste lezers van The Next Web blog komen uit New York: zo’n 6 procent, tegenover 1,5 procent uit Nederland.”

Het is de tweede conferentie buiten Nederland, na Sao Paolo vorig jaar. In Nederland wordt komende week de achtste editie van het event gehost, waar tweeduizend startups en ‘online professionals’ op af komen. Het bedrijf hanteert een ander businessmodel dan gebruikelijk is in de markt. Waar veel conferenties weinig of geen toegangsgeld vragen aan bezoekers en sponsoren laten betalen voor aanwezigheid, laat The Next Web bezoekers betalen voor kaarten, tussen 550 en 750 euro. Daardoor is het bedrijf in bezoekersaantallen minder snel gegroeid dan het had kunnen doen met gratis kaarten – “dan zouden we er zo vijf- of tienduizend kwijt kunnen” – maar het is een bewust beleid. “Er is geen betere commitment dan geld uitgeven. Iedereen die daar zit, wil zijn geld terugverdienen. Anders komen ze niet als ze teveel mailtjes in hun inbox hebben ‘s ochtends.” 

Bekijk hier het interview met Patrick de Laive bij Groeigeld van 7 Ditches TV:

Zie vanaf 8:00 voor de VS-plannen: 

Groei

Het mediabedrijf is flink gegroeid sinds de start in 2006. Naast de conferentie is er TheNextWeb.com (technologieblog), TNW Labs (productontwikkeling) en TNW Academy (online educatie). “Uiteindelijk willen we de digitale Condé Nast worden”, zegt De Laive. “We weten heel goed hoe we publiek naar een website moeten krijgen, hoe we ervoor moeten schrijven en hoe we een merk bouwen. Geef me een topic en een beetje geld, en dan kunnen we alles doen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

The Next Web nam afgelopen jaar vijftien nieuwe medewerkers aan, met name voor de blog. “We zagen de mogelijkheid om in de top van de wereld mee te spelen. Techcrunch was net overgenomen door AOL, Mashable ging niet meer op technologie focussen. Er was veel beweging in de markt en wij hadden een goede positie, dus we hebben daarin geïnvesteerd om het nieuws nog eerder te horen en nog meer oren overal te hebben.”

De Laive en compagnon Boris Veldhuijzen van Zanten konden tot nu toe hun groei financieren uit de cashflow, maar hebben de afgelopen tijd wel gesprekken gevoerd met Amerikaanse investeerders voor groeifinanciering.