Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo houdt Globechain afdankertjes langer in leven

Op het Britse Globechain kunnen bedrijven terecht die nieuwe gebruikers zoeken voor hun afgedankte spullen. Oprichtster May Al-Karooni heeft dit circulaire businessmodel compleet nieuw moeten uitvinden, vertelde ze op The Next Web Conference.

May Al-Karooni stond vooral op The Next Web Conference om haar ervaringen te delen met andere startupondernemers. De Britse was een van de vele zakenbankiers in de Londense city. Toen haar afdeling moest verhuizen naar de overkant van de straat, werd de boel daar compleet nieuw ingericht en het oude meubilair afgedankt. Doodzonde vond ze, maar toen ze haar werkgever voorstelde de spullen desnoods weg te geven aan een goed doel, bleek dat onmogelijk te vinden.

“We wisten niet waar we ermee naartoe moesten. Ik vroeg me daardoor af, waarom is er geen digitale plek voor afgedankte spullen, zoals je die hebt voor woonruimte?”

Circulaire economie onbekend

De meest voor de hand liggende dingen vergeten we te regelen in het leven, zegt Al-Karooni. Vier jaar geleden besloot ze een platform te bouwen waarop in bulk afgedankte spullen nieuwe gebruikers kunnen vinden, zodat ze langer economische waarde behouden. Een wereldwijde bemiddelaar in afgedankte spullen, met grote bedrijven, non profitorganisaties als gebruikers. “Het probleem was dat dit business model nog helemaal niet bestond. Er waren geen concurrenten, de circulaire economie was zeker in Engeland nog vrij onbekend, er was geen data over afval, ik kon geen projecties overleggen; investeerders vonden mijn idee goed, maar hadden totaal geen houvast aan mijn model.”

Gedragsverandering

Globechain moest dus van begin af aan bootstrappen, maar dat is een uitdaging waar meer startups voor staan. “Een extra probleem voor Globechain is dat het een gedragsverandering vraagt van zijn gebruikers. Wat dat betreft is het wel vergelijkbaar met Airbnb, hoewel dat meer actief is in de deeleconomie: gebruikers moesten wennen aan het fenomeen dat je je huis aan een wildvreemde afstaat. Ik moest een nieuwe niche creeëren, al is die niche wereldwijd in potentie wel miljarden waard. En ik moest data zien te generen over waar her te gebruiken spullen blijven. Niemand kon me daarbij helpen, het was een kwestie van pionieren.”

Miljoen kilo afval bespaard

Vier jaar later heeft Globechain 10.000 bedrijven aangesloten, van hotelketen Radisson tot matrassenfabrikant Simba, die de afgelopen jaren samen een miljoen kilo afval van de vuilnisbelt hebben gered door spullen weg te geven aan goede doelen. In ruil hiervoor krijgen de ‘weggevers’ data over de sociale, economische en mileu-impact die hun gift heeft gehad..

Ga snel live

“Geef niet teveel geld uit en ga snel live. Ik had nog nauwelijks een minimal product maar heb meteen een van de grootste retailers van Engeland gebeld wat die vond van mijn plan. Die vond het meteen een goed idee en wilde van een partij lampenfittingen en armaturen af. Die vonden via een website van 800 pond een nieuwe gebruiker. Die site zag er afschuwelijk uit, maar partijen geloofden in wat we deden en ons team.”

Meer verhalen vanaf The Next Web:
Hoe een ex-rockster uitgroeide tot Kickstarter-icoon 
Purna Virji (Microsoft): ‘De virtuele en de echte wereld smelten samen’
Zo komt Piera Gelardi van Refinery29 aan haar inspiratie
Imran Khan (Snapchat): ‘Dankzij Jimmy Fallon bleven gebruikers langer op ons platform’
Meindert Kennis (Spinnin’ Records): ‘De dj van de toekomst is een robot’
Nalden: ‘WeTransfer zou al zijn pageviews kunnen verkopen, maar dat doen we bewust niet’
Kevin Rose: ‘Niches zijn kansrijker dan ooit’

Ontwikkel je idee gaandeweg

“Geef je idee de tijd om zich te ontwikkelen. Ik heb geen marktstudies gedaan vooraf, ook geen logo laten ontwerpen en ben gewoon begonnen. Door continu gebruikers, bedrijven, goede doelen en individuele gebruikers, te vragen waaraan ze behoefte hebben, wat ze drijft, en je weet wat de volgende stap moet worden en ga je verder bouwen. Veel startups denken bijvoorbeeld dat ze voor tienduizenden ponden een app moeten laten maken. Mijn klanten zijn puur B2B, die willen geen app maar liever een api.”

Test, test, test

“Test continu wat je doet en verzamel zo veel mogelijk feedback. Anderen deden ons na en faalden omdat ze eBay als voorbeeld namen. Wij luisterden naar bestaande behoeften en kwamen daardoor echt met iets nieuws. We hadden ook een focus op data over de goederen die over ons platform gingen, de rest niet. Het is een kwestie van testen, testen, kijken waarvoor de markt wil betalen en het vervolgens lanceren.”

Kwaliteit gaat voor kwantiteit

“Staar je niet blind op kwantiteit. Je hebt weinig aan 100.000 gebruikers als die niet erg actief zijn op je site. Wij zijn gestart met maar een paar corporate klanten, maar dat bleken wel de juiste. Ze waren geduldig en zijn op de langere termijn erg belangrijk voor ons succes geweest: ze zijn loyaal doordat ze het gevoel hebben dat ze het samen met ons hebben gedaan en ze bevelen ons aan bij andere bedrijven.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Don’t quit

“Verwacht niet te snel succes. Zeker als je een nieuw model introduceert, dat vraagt om een gedragsverandering van je gebruikers. Het kost al snel 2 of 3 jaar om het van de grond te krijgen.” De corporates betalen jaarlijks voor toegang tot Globechain, de goede doelen en andere gebruikers van de afgedankte spullen betalen een deel van hun kostenbesparing.

Globechain draaide twee jaar geleden break even en maakt winst, zegt May Al-Karooni. “Inmiddels kijken investeerders wel naar ons. Mijn belangrijkste les: don’t quit. You are closer than you think.”