Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd MediaMonks groot

Martin Sorrell, de gevallen topman van reclamereus WPP, legt 300 miljoen euro op tafel voor het Nederlandse MediaMonks. Hoe wisten de vier oprichters hun bedrijf uit te bouwen tot een miljoenen-business?

mediamonks s4 capital

Een startup kun je het Hilversume MediaMonks allang niet meer noemen. Het bedrijf met 750 werknemers heeft vestigingen in elf steden, waaronder Londen, Los Angeles en Sao Paolo en Shanghai en en koerst dit jaar af op een brutowinst van 20 miljoen euro.

Zo kom je als ondernemer op de radar van grote(re) bedrijven en investeringsmaatschappijen. Dat is ook het levensverhaal van MediaMonks, dat creatieve digitale producties voor reclamebureaus maakt, dat vandaag is ingelijfd door het venture capital-fonds S4 Capital voor een bedrag om en nabij de 300 miljoen euro.

Hobbyisme

Wesley ter Haar (39, foto links) was de grote initiator achter de oprichting van MediaMonks. Samen met Victor Knaap (40, sinds 2003 ingestapt, foto rechts), Gin Roberscheuten (39) en Terrence Koeman (36) bedacht hij in 2001 een mediabureau, een periode dat hij gekscherend omschrijft als ‘the noughties’; een verwijzing naar een periode toen Flash dé multimediatool was.

In de kelder van Grand Hotel Gooiland in Hilversum begon het ondernemersavontuur voor het kwartet. Daar, in een ruimte die op geen enkele bouwtekening te vinden was, mochten ze gratis websites bouwen. In die beginperiode was er ook weinig sprake van ‘ondernemerschap’, eerder van hobbyisme. “We vonden het gewoon leuk dat we iets voor Nintendo konden maken en dan werkten we met gemak veel meer uren dan we hadden begroot”, zei Ter Haar eens.

Maar na een tijdje realiseert het viertal zich wel dat er naast liefhebberij ook een commerciële visie ontwikkeld moest worden, wilde MediaMonks overleven. Daarom moest er toch maar een website voor hun eigen bedrijf komen. Ter Haar: “We checkten elke dag de statistieken. Ineens kregen we 8.000 bezoekers op een avond. Toen hebben we ook maar meteen telefoon aangeschaft. Er moest een nummer op die site, anders waren we alsnog onbereikbaar.”

Nintendo

Het balletje begon inmiddels aardig te rollen en steeds vaker klopten opdrachtgevers aan bij de Hilversumse startup. Zodoende mochten Ter Haar, Knaap, Roberscheuten en Koeman aan de slag voor onder andere Nintendo, Jaguar Racing Team en TomTom.

Sorrell verslaat WPP
Koper Martin Sorrell zette de overname van MediaMonks door ondanks juridisch wapengekletter van zijn voormalige werkgever WPP, dat ook aasde op het Nederlandse bedrijf. WPP beticht Sorrel ervan dat hij al plannen smeedde voor de overname terwijl hij nog topman was van WPP. WPP dreigt daarom Sorrells vertrekbonus van maximaal 20 miljoen pond niet uit te betalen. Sorrell ontkent de aantijging.

Langzaamaan groeide de portefeuille van opdrachten, maar ook het aantal werknemers. Die kelder is dan al verruild voor een zolderetage. Maar de oprichters moesten wel wennen aan die groei. “Je hebt niet meer alles wat de deur uit gaat zelf in je handen gehad”, aldus Ter Haar. “Soms loop ik rond en zie ik dat er vette shit is gemaakt en gelanceerd waar ik zelf niks vanaf wist.”

In 2008 bereikt MediaMonks de top van de digitale advertentiebureau’s. Die prestatie wordt ludiek ‘gevierd’; er worden filmpjes verspreid waar gehakt wordt gemaakt van de concurrentie. Een gemene monnik toont zijn vechtkunst door met zijn fenomenale kracht en souplesse de concurrentie, zoals NR6, Clockwork en Fabrique, in elkaar te beuken met zijn hoofd, vuisten, vingers, ellebogen en knieën (‘alle concurrenten in het filmpje waren positief, ze waren blij dat we hen serieus namen’).

Groeigeld

Twee jaar later staat de teller al op 110 medewerkers en wordt er een vestiging in het Verenigd Koninkrijk (Londen) geopend. De groei gaat nog altijd verder en in 2015 staat er een investeringsmaatschappij op de stoep: Bencis Capital Partners. Het Nederlandse investeringsvehikel wil het mediabedrijf van groeigeld voorzien in ruil voor 55 procent van de aandelen. De oprichters accepteren het bod en Roberscheuten en Koeman vertrekken bij MediaMonks. Ter Haar en Knaap blijven over met 45 procent van de aandelen.

Met een professionele aandeelhouder aan boord blijft het Hilversumse bedrijf doorgroeien. Momenteel is MediaMonks uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 750 werknemers, verdeeld over kantoren in tien landen: Hilversum, Los Angeles, New York, Barcelona, Londen, Stockholm, São Paulo, Buenos Aires, Dubai, Singapore en Shanghai. Klanten zijn onder andere Amazon, Mercedes-Benz, Google en Netflix. De omzet bedraagt op dit moment 110 miljoen euro.

MT/Sprout ging eerder dit jaar op bezoek bij MediaMonks in LA: ‘In Los Angeles moet je pitch extra sterk zijn’

300 miljoen

Nog altijd behoort MediaMonks tot de top shelf op het gebied van digitale mediaproducties; dat soort bedrijven zijn er weinig, waardoor een overname altijd op de loer ligt. Sinds begin juli kwamen de eerste geruchten op gang. Martin Sorrell, de gevallen topman van reclamereus WPP, zou het Nederlandse bedrijf willen kopen.

Vandaag werd de deal beklonken: voor naar verluidt 300 miljoen euro komt MediaMonks in handen van S4, de investeringsmaatschappij van Sorrell. De aankoop van MediaMonks beschouwt de 73-jarige Brit als een eerste stap in de opbouw van een digitaal reclameplatform, waar naast creatief talent ook veel kennis is van data-analyse.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ter Haar en Knaap krijgen uitbetaald in cash en aandelen. Bovendien behouden ze een belang van 25 procent in het bedrijf, tegen een waardering van 37 miljoen euro. Ook gaat MediaMonks over enkele maanden onder eigen naam naar de Londense beurs.

Groeistrategie

Zo neemt MediaMonks de volgende groeistap in haar zeventienjarige bestaan. Niet slecht voor oprichters die altijd zonder groeistratgie hebben gewerkt. “We hebben een best wel aparte groei meegemaakt”, aldus Ter Haar. “We groeiden elk jaar een beetje in de vaart der volkeren mee. Ons grote geluk is geweest dat de meeste medewerkers die in het begin van MediaMonks op de zolder zaten, nog steeds bij het bedrijf zitten. We hebben mensen op de werkvloer die allemaal nog weten hoe het was op die zolder en die hebben die cultuur in hun eigen teams weten te krijgen.”