Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Shell groot

Volgens zakenblad Forbes is Shell het op vier na grootste bedrijf in de wereld. Het Nederlands-Britse concern bracht ooit als een van de eerste bedrijven een destijds onbekende zwarte substantie aan de man. Nu staat olie als zwart goud bekend.

 

Wie is de oprichter?

Shell is in 1907 ontstaan uit een fusie tussen het Britse Shell Transport and Trading Company en de Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij. De Britten handelden in olie en hadden een sterk transportnetwerk, de Nederlanders beschikten over kennis van exploratie. De Nederlandse loot werd opgericht in 1890 door August Kessler, Hugo Loudon en Henri Deterding. Die laatste zou het gezicht bepalen van Shell in de cruciale beginjaren. Met de steun van de overheid wisten ze een olie-imperium op te bouwen in Nederlands-Indië en na de fusie in korte tijd fabrieken over te nemen in onder meer Rusland, Roemenie, Venezuela, Mexico en de Verenigde Staten.

Waarom veranderde zijn product de markt?

De markt voor aardolie en daaruit afgeleide olieproducten was aan het begin van de twintigste eeuw sterk in opkomst. Tot die tijd was aardolie een nicheaangelegenheid. Dat veranderde allemaal met de komst van de auto en later het vliegvervoer. Ook door de opkomst van de chemische industrie (denk aan plastics) steeg de vraag naar aardolie. Shell was er als eerste bij. Het behoorde in de eerste decennia van de twintigste eeuw tot de kleine groep van oliebedrijven die een belangrijk deel van de markt in handen wist te krijgen. De vraag naar benzine groeide, maar er was ook veel onduidelijkheid in de markt over de kwaliteit van de nieuwe brandstof.

Shell wist onder leiding van Deterding een naam als kwaliteitsspeler op te bouwen. Hij pionierde met nieuwe vormen van marketing. Hij was zich bewust van de kracht van nieuwe media als film en radio. Zo sponsorde Shell autorally’s en andere nieuwe evenementen. Ook zorgde hij ervoor dat de met publiciteit omgeven reis van Louis Blériot, de man die als eerste het kanaal overvloog, de brandstof van Shell werd gebruikt. Hoewel het vervolgens in de oorlogsjaren wat minder ging, wist Shell zijn onafhankelijkheid te bewaren. Veel olieproducenten werden namelijk genationaliseerd. Door die onafhankelijkheid kon het snel inspelen op nieuwe kansen vanaf de jaren vijftig (de welvaartsboom in Verenigde Staten en Europa).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe staat het er nu voor?

Met een omzet van 338 miljard dollar en 20,1 miljard dollar winst (cijfers 2010) mag het bedrijf niet klagen, om het zacht uit te drukken. Het is na ExxonMobil de grootste producent van olie in de wereld. Toch heeft in de recente geschiedenis ook te maken met tegenslagen. Zo was aan het begin van de eenentwintigste eeuw een schandaal rondom managers die zichzelf teveel uitbetaalden. Shell moest uiteindelijk door het stof en heeft aandeelhouders een schadevergoeding moeten betalen.

Ook groeit het bedrijf – meer dan 100.000 werknemers – het nog op een andere manier boven het hoofd. Zo was het betrokken bij een milieuschandaal in Nigeria. Ook moet het zich in steeds gekkere bochten wringen om aan olie te komen. De fossiele brandstof olie neemt af. De projecten om olie te winnen (verder van de kust) worden steeds duurder. Wil het op de lange termijn zijn leidende positie behouden dan moet het op zoek naar alternatieve (duurzame) brandstoffen.

Lees ook over het groot worden van:

Albert Heijn Aldi Auping
Barclays Beter Bed Bolletje
‘BV Berlusconi’ Chupa Chups Coca-Cola
     
EasyJet Fokker Gazelle
Goldman Sachs Google Grolsch
     
Harley-Davidson Heineken Ikea
Lego Levi Strauss New York Pizza
     
Ralph Lauren Research in Motion Rupert Murdoch/ News Corp
Shell Sony Stork
     
Thomas Cook Toyota Verkade
Wal-Mart Walt Disney Company Zara