Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Internationalisering beperkt zich tot EU

Nederlandse ondernemers laten zich nog steeds nauwelijks gelden buiten de Europese grenzen. Alleen de handel met China is voorzichtig in opkomst.

Dat blijkt uit de internationaliseringsmonitor van het CBS, die vrijdag werd uitgerijkt aan staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.

 

Volgens de monitor kent meer dan zestig procent van de Nederlandse invoer en meer dan tachtig procent van de uitvoer een Europees partnerland. Ook zo’n zestig procent van de directe investeringen van en naar Nederland zijn Europees geörienteerd.

 

Gateway

‘Logisch’, vinden de onderzoekers. nederland heeft immers een positie als ‘gateway to Europe’. Maar duidelijk is dat Nederlandse ondernemers weinig zin hebben in verre oorden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Volgens het CBS is de opkomst van China wél terug te zien in de Nederlandse cijfers. Er komen bijvoorbeeld steeds meer producten uit China de Rotterdamse haven binnen.